printlogo


کد خبر: 56039تاریخ: 1394/8/25 00:00
25 آبان روز پهلوانان حقیقی

فرهاد طلوع کیان
به رسم پهلوانی، رخصت!
در جامعه ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای جمله‌ای بر سر زبانها است.
شهدا پهلوانان حقیقی هستند.
این جمله کسانی است که خودشان بازوبند پهلوانی دارند و داعیه پهلوانی.
وقتی برگزاری نخستین یادواره شهدای ورزش باستانی و کشتی پهلوانی را در دستور کار قرار دادیم، عبارت «پهلوان حقیقی» را برای عنوان یادواره انتخاب کردیم چون شهدا مفهوم حقیقی پهلوانی را با ایثار جان خود تجلی بخشیدند.
به راستی هیچ الگویی برای ترویج مرام پهلوانی شایسته‌تر از این جوانمردان آسمانی نداریم. «ایمان» و «تدین» داشتند، نسبت به رهبر و مردمشان «خیرخواهی» داشتند و «وفای به عهد» کردند، «وطن‌دوستی» را با بذل جان برای حراست از کشورشان نشان دادند، «عزت» و «آزادگی» را با چاشنی «غیرت» و «شجاعت» به «ظلم‌ستیزی» و «دفاع از مظلوم» تبدیل کردند، بالاترین نشان «ایثار» را به نام خود زدند، «سخا» را ثابت کردند چون «عطای بی‌منت» داشتند و عزیزترین داشتنی خود یعنی جانشان را تقدیم کردند، با «خردمندی» راه صحیح را انتخاب کردند، «جوانمردی» و «راستی» پیشه کردند، با چشم بستن از دنیا و چشم گشودن به آخرت، «بستنی‌ها و گشودنی‌ها» را یک جا مصادره کردند، وگرنه بدون «صفای باطن و زلالی روح» به درجه رفیع شهادت نائل نمی‌شدند.
آری! اینگونه مرام پهلوانی را در عمل پاس داشتند و پهلوانان جاودانه شدند. قله مرام پهلوانی و نقطه اوج فرهنگ پهلوانی، شهادت است و خوشا به سعادت شهدا که این قله را فتح کردند. فتیان ماندگار شدند تا پهلوانی شان زودگذر نباشد. امروز گمشده ورزش، همین فرهنگ پهلوانی است.
پهلوانی، هدیه معنوی ایرانیان به بشریت و سبک زندگی ایرانی اسلامی نشات گرفته از مرام بزرگ جوانمرد عالم بشریت حضرت علی(ع) است. شخصیت منحصر به فردی که اول شهید محراب شد و... و فرزندش اباعبدا... الحسین(ع)، سید و سالار شهیدان تاریخ لقب گرفت. آیین‌های این ورزش اصیل و ارزشی ایران اسلامی در اجلاس کنیا به تاریخ 16 نوامبر 2010 در فهرست میراث معنوی (ناملموس ) سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو ) ثبت شد.
پروردگار متعال را شاکرم که در پنجمین سالگرد این ثبت جهانی، ارزشمندترین الگوهای مرام پهلوانی – شهدا - را به خود و جهانیان یادآوری و بازمعرفی می‌کنیم.
امروز مصادف با سالروز این ثبت جهانی قرار بود رییس جمهوری اسلامی ایران حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در مجمع عمومی یونسکو سخنرانی کند که حملات تروریستی در فرانسه به لغو برنامه‌ها منجر شد.
 مجالی بود تا مجددا صدای «صلح‌طلبی» و «دعوت به مضامین معنوی» از سوی ایران اسلامی به گوش جهانیان برسد ولی این فرصت، ترور شد. به برکت خون شهدا و پشتوانه حضور خانواده‌های معظم این پهلوانان حقیقی به آینده امید داریم.
اول و آخر مردان عالم ختم به خیر.
توضیح: عبارت‌های داخل گیومه، صفات و شاخص‌های مرام پهلوانی برگرفته از قرآن، احادیث، روایات و کتب معتبر ادبی و تاریخی است.
 


Page Generated in 0.0047 sec