printlogo


کد خبر: 266917تاریخ: 1401/11/30 00:00
پیدا شدن آتسو پس از 264 ساعت
قهرمان آوار



ایمان گودرزی
روزنامه نگار
پس از یازده روز جست و جو و تلاش شبانه روزی آوار‌برداران بالاخره آتسو پیدا شد، اما متأسفانه بدون جان. یازده روز پس از زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه، یکی از تلخ‌ترین اخبار در دنیای ورزش تأیید شد. کریستین آتسو، بازیکن سابق تیم‌های چلسی، مالاگا و نیوکاسل، یکی از قربانیان این فاجعه، پس از پیدا شدن جسدش در میان آوارهای زمین‌لرزه است. مورات اوزونمهمت، ایجنت وی در ترکیه صبح روز گذشته این موضوع را تأیید کرد: او در بیانیه‌ای کوتاه از طریق رسانه‌ها گفت: «کریستین آتسو پیدا شد و متأسفانه درگذشته است.»
ناپدید شدن آتسو که در حال حاضر عضو هاتای اسپور ترکیه بود، دنیای ورزش را شوکه کرده بود. این بازیکن 31 ساله غنایی پس از گذراندن دوران طولانی حرفه‌ای در چندین لیگ معتبر جهان، در حال حاضر در فوتبال ترکیه بازی می‌کرد. او پس از حضور در پورتو، به مدت چهار سال با چلسی قرارداد بست که در طول حضورش در لندن چند بار به باشگاه‌های مختلف مثل مالاگا قرض داده شد. او در 12 بازی برای باشگاه اسپانیایی 2 گل به ثمر رساند.
کریستین پس از حضور در نیوکاسل و فوتبال عربستان، در نهایت راهی ترکیه شد و به تیم هاتای اسپور پیوست و در سه بازی برای این تیم یک گل به ثمر رساند. علاوه بر سطح باشگاهی، آتسو به خاطر حضور در تیم ملی غنا نیز به شهرت رسیده بود و در 65 بازی ملی که برای کشورش به میدان رفته بود 9 گل به ثمر رساند. او با تیم ملی در جام‌های 2013 و 2015 آفریقا و در جام جهانی 2014 نیز حضور داشت.
ترکیه در پی خبر ناپدید شدن آتسو در حالت آماده‌باش بود و تلاش نیروها برای پیدا کردن او شب و روز ادامه داشت. چند روز پیش برخی اطلاعات حاکی از آن بود که وی زنده پیدا شده است، اما این خبر توسط مسئولان باشگاهی که وی در آن عضویت داشت تکذیب شد. حالا خبر پیدا شدن جسم بی‌جان این بازیکن دردی به دردهای وارد شده از زلزله که تاکنون بیش از 40000 کشته بین کشور ترکیه و سوریه برجای گذاشته، اضافه کرد.
 
واکنش‌های زنجیره‌ای
با خبر پیدا شدن جسد آتسو خیلی سریع پیام‌های تسلیت‌ شروع شد. فدراسیون فوتبال ترکیه در صفحه رسمی خودش نوشت: «در فاجعه زلزله‌ای که کشورمان را تکان داد، با اندوه عمیق مطلع شدیم که کریستین آتسو، بازیکن فوتبال آتاکاش هاتای اسپور جان خود را از دست داده است. به خانواده کریستین آتسو، بستگان، هواداران و جامعه هاتای اسپور تسلیت می‌گوییم.»
 گالاتاسرای و باشگاهش هاتای اسپور نیز با انتشار بیانیه‌ای نوشتند: «مراسم تشییع جنازه فوتبالیست کشورمان کریستین آتسو که در حادثه سقوط جان خود را از دست داد در راه است تا به زادگاهش غنا اعزام شود. ما تو را فراموش نمی‌کنیم، آتسو درود بر تو ای زیبا. هیچ کلمه‌ای برای توصیف غم ما وجود ندارد. روحش شاد.»
 مالاگا نیز در پیامی در یادبود آتسو در صفحه رسمی‌اش نوشت: «ما عمیقاً از مرگ کریستین آتسو، بازیکن مالاگا در فصل 16/15 متأسفیم. آغوشی بسیار بزرگ برای خانواده، دوستان و همکاران باشگاه او، هاتای اسپور. در آرامش باش، کریستین» همچنین چلسی، تیمی که او را از پورتو به خدمت گرفت، از این اتفاق متأثر شد: «همه در باشگاه فوتبال چلسی از درگذشت غم‌انگیز بازیکن سابق ما، کریستین آتسو، ناراحت شدند. تمام فکر ما با خانواده و دوستان اوست.»

آغاز جنگ مناقصه برای تصاحب یونایتد با ورود قطری‌ها
شیخ جاسم بن حمد آل ثانی، بانکدار قطری و سر جیم رتکلیف بریتانیایی، هر دو پیش از پایان مهلت روز جمعه، پیشنهاد‌های خود برای خرید منچستریونایتد را به مالکان این باشگاه ارائه کردند. بن حمد آل ثانی رئیس یکی از بانک‌های قطری است و در بیانیه‌ای تمایل خود را برای خرید منچستریونایتد تأیید کرد. او گفت که یک پیشنهاد قابل توجه برای خرید باشگاه ارائه کرده است و مایل است یونایتد را به روزی‌های اوج خود بازگرداند، با این وعده که هیچ بدهی روی دست باشگاه نخواهد گذاشت و تمام سود و درآمدهای باشگاه را دوباره از طریق بنیاد 92 در خود باشگاه سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
گروه راین به عنوان مسئول برگزاری مناقصه درخواست کرده بود که پیشنهادهای اولیه برای خرید یونایتد تا ساعت 22 جمعه شب به آنها ارائه شود. جیم رتکلیف ثروتمندترین مرد بریتانیا نیز رسماً پیشنهادش را ارائه کرده و نشریه اتلتیک نیز این پیشنهاد را اواخر جمعه شب تأیید کرد.
پیشنهاد بن حمد آل ثانی از طریق بیانیه‌ای اعلام شد که در آن آمده است: شیخ جاسم بن حمد آل ثانی امروز ارائه پیشنهاد خود را برای تصاحب 100 درصدی تملک باشگاه فوتبال منچستریونایتد تأیید کرد. هدف از این پیشنهاد برگرداندن باشگاه به روزهای اوج خود است؛ به افتخارات سابق خود در داخل و خارج از زمین، و مهم‌ترین از همه به دنبال اینکه یک بار دیگر هواداران را در قلب باشگاه فوتبال منچستریونایتد قرار دهد. مناقصه کاملاً بدون بدهی از طریق بنیاد Nine Two شیخ جاسم خواهد بود که به دنبال سرمایه‌گذاری در تمام تیم‌های فوتبال باشگاه، مرکز تمرین، استادیوم و زیرساخت‌های گسترده‌تر و حمایت از کانون‌های هواداری است. چشم‌انداز این پیشنهاد این است که باشگاه فوتبال منچستریونایتد به خاطر برتری‌اش در فوتبال به عنوان بزرگترین باشگاه فوتبال جهان شناخته شود.
انتظار نمی‌رود که روند انتقال مالکیت باشگاه منچستریونایتد سریع باشد و مالکان جدید احتمالاً با آزمون‌های سختی از سوی لیگ برتر و یوفا روبه‌رو خواهند شد.


Page Generated in 0.0050 sec