printlogo


کد خبر: 266865تاریخ: 1401/11/27 00:00
وقتی کارشناس هواشناسی به اهالی فوتبال طعنه می‌زند؛
بارش باران از زمین به آسمان!

 خیلی خب، به لطف مدیران بادانش فدراسیون فوتبال، یک کارشناس هواشناسی هم به خودش جرأت داد وارد لیست پروپیمان معترضان و منتقدان فوتبال شود. همچنان شاهد ورود چهره‌های جدید به کمپین «طعنه‌زنان به فوتبال» هستیم. به قول علی دایی، «آخه کجای دنیا» افرادی که شغل‌شان ارتباط به فوتبال ندارد، به آن حمله می‌کنند.
صبح دیروز اتفاق بامزه‌ای رقم خورد و یک کارشناس هواشناسی که به خاطر گزارش‌هایش قبل از مسابقات فوتبال به شهرت رسیده، این حرف‌ها را به زبان آورد: «ما از سه تا پنج روز قبل با دقت «خوب» (وضعیت هوا) اعلام می‌کنیم که بارش وجود دارد. ما دوستان خوبی در سازمان لیگ داریم و نمی‌خواهیم رابطه‌مان شکراب شود اما من غبطه می‌خورم به باشگاه‌های آلمان و ایتالیا که در وضعیت برف و مه، بازی‌ها را برگزار می‌کنند. ما از آقای (هوشنگ) نصیرزاده یاد گرفته‌ایم تنها زمانی که نباید مسابقات برگزار شود، وقتی است که احتمال صدمه خوردن بازیکن به لحاظ جوی وجود دارد؛ مثل آلودگی، رعد و برق و سانحه و...»
 دیروز تهران به خاطر ترافیک بیش از حد انتظار، به صورت کامل قفل شده بود و مردم از هر قشری، با هر اتومبیلی برای ساعت‌ها در گره‌های بازنشدنی ترافیک گرفتار شدند. می‌دانید بخش عمده‌ای از دلایل این امر چه بود؟ پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر اینکه روز چهارشنبه قرار است سخت‌ترین بارش برف طی سال‌های اخیر را در تهران شاهد باشیم! پیش‌بینی ساده‌ای که اتفاقاً سه، چهار روز قبل اعلام شده بود. بامداد دیروز در تهران برف بارید اما پس از آن، هوای پایتخت چنان مطبوع همراه با بارش نرم و قطرات ریز باران بود که کسی باورش نمی‌شد چرا هواشناسی از بارش برف سنگین خبر داده است.
 با این حال، اکثر مردم از ترس گیر افتادن در سرما و برف شدید، با اتومبیل‌های شخصی از خانه خارج شدند اما نمی‌دانستند یک غافلگیری بزرگ در انتظارشان است. همه آنها دیروز در ترافیک ماندند چون پیش‌بینی بارش شدید برف اصلاً درست نبود. حالا همان کارشناس محترم، به حال لیگ آلمان و ایتالیا غبطه می‌خورد و این لیگ‌ها را با لیگ برتر ایران مقایسه می‌کند؛ فارغ از اینکه هیچ کدام از استادیوم‌های کشور، حتی ورزشگاه آزادی تهران، امام رضا(ع) مشهد، فولاد آره‌نا اهواز و نقش جهان اصفهان به صورت کامل صاحب استاندارد‌های جهانی نیستند. سکوها، سرویس‌های بهداشتی، خاک زمین، پیست‌های تارتان، امنیت ورود و خروج برای تماشاگران، تقسیم‌بندی جایگاه‌های متفاوت ورزشگاه، گیت‌های فروش بلیت، چمن‌های مورد استفاده در ایران، مصالح ساختمانی و ابزارهای باغبانی برای حفاظت از چمن در ایران با آلمان و ایتالیا زمین تا آسمان تفاوت دارد.
 بله، همه می‌دانیم به خاطر بارش 10 سانتیمتر برف در تهران، بازی پیکان و استقلال با 24 ساعت تأخیر برگزار شد و این اتفاق در ساده‌ترین تعریف خود، یک «فاجعه در برنامه‌ریزی» به حساب می‌آید اما دلایل این فاجعه را بررسی کنید؛ زمین چمن استادیوم پاس قوامین به قدری مشکل داشت که حتی راه‌ رفتن با کفش‌های استوک‌دار را سخت می‌کرد. تعداد توقف‌های بازی به علت مصدومیت بازیکنان، نشانگر این مسأله است.
اینکه کارشناس هواشناسی گفته برف می‌بارد و برف باریده اما بازی برگزار نشده، شاید ایراد به فوتبال باشد اما قبل از آن باید یقه کسانی را گرفت که بودجه‌ای برای افزایش کیفیت زیرساخت استادیوم‌ها هزینه نمی‌کنند تا لیگ برتر با مه و برف برگزار شود.
 فوتبال ایران به قدری مظلوم است که هر فردی می‌تواند علیه آن هر حرفی بزند اما کاش به جای گرفتن ژست «چرا ما مثل اروپا نیستیم و خوش‌ به حال اروپایی‌ها» کمی به ترقی فوتبال فکر می‌کردند تا کسی به خودش جرأت ندهد علیه این فوتبال بی‌زبان و بی‌مدیر، اینطور موضع بگیرد.


Page Generated in 0.0056 sec