printlogo


کد خبر: 266854تاریخ: 1401/11/27 00:00
به ترکیب برنده دست نزن

سینا فتوت
 روزنامه نگار
پرسش کلیدی بلافاصله پس از حضور سپاهان در صدر جدول مطرح می‌شود؛ مورایس چه کرد که کیفیت شاگردانش کمی پس از تعطیلات جام‌جهانی، این‌گونه افزایش یافت؟ برای پیدا کردن پاسخ، بد نیست خط به خط ترکیب سپاهان و تغییراتش در طول لیگ بیست و دوم تا اینجا را زیر ذره‌بین قرار دهیم.
کیفیت سپاهان درست جایی افزایش پیدا کرد که سرمربی پرتغالی پس از آزمون و خطاها در خطوط مختلف تیمش، تقریباً اسکواد اصلی را به دست آورد. ترکیب طلایی‌پوشان تقریباً از بازی با پیکان در هفته چهاردهم، در 6 هفته بعدی تغییر چندانی پیدا نکرده و با این حال، شکست مقابل پیکان به 18 امتیاز شیرین در گام‌های بعدی تبدیل شده است.
زوج دفاعی مورایس برای بیشتر بازی‌های نیم‌فصل اول، از رناتو و دانشگر تشکیل شده بود. البته در برخی دیدارها نیلسون جونیور جانشین دانشگر می‌شد اما رناتو تقریباً عضو اصلی هسته دفاعی سپاهان در 15 هفته ابتدایی لیگ بود. با وجود این جابه‌جایی‌های پرتکرار در مدافعان میانی هم کارساز نشد و دفاع کند و آسیب‌پذیر، پاشنه آشیل طلایی‌پوشان در نیم‌فصل نخست به شمار می‌رفت. مورایس اما به یک باره تصمیم گرفت تا زوج دفاعی خود را کامل عوض کند و این بار نیلسون جونیوری را در کنار دانشگر قرار داد که در چند مسابقه، حتی در لیست 18 نفره سپاهان هم قرار نگرفته بود! تغییر ژوزه کاملاً جواب داد و کیفیت نیلسون، هم‌وطنش یعنی رناتو داسیلویرا را ابتدا به نیمکت چسبانده و کمی بعدتر، زمینه‌ساز جدایی او شد.
تغییر مثبت و بعدی مورایس را باید آوردن امید نورافکن به یک خط جلوتر و استفاده از او به‌عنوان وینگر چپ دانست. ستاره ملی‌پوش سپاهانی‌ها در ابتدای لیگ بیست و دوم حتی در ترکیب ابتدایی مورایس هم جایی نداشت و معمولاً با زکی‌پور در دفاع چپ تعویض می‌شد.
امید آرام آرام جانشین میلاد زکی‌پور در اسکواد اصلی شد اما چند هفته بعد، به طور کلی دفاع را رها کرد و به کمربند میانی طلایی‌پوشان پیوست. این تغییر نه تنها قدرت حرکات تهاجمی سپاهان را از سمت چپ با نفوذهای نورافکن افزایش داد بلکه با بازگشت زکی‌پور به دفاع چپ، خیال مورایس را از نفوذهای رقبا از این ناحیه زمین، راحت‌تر کرد.
نورافکن حتی در پاره‌ای اوقات به‌عنوان هافبک وسط نیز بازی کرد که البته در این پست هم نمایش مطلوبی داشت تا تغییر پست وی توسط مورایس کاملاً مثبت باشد.
از طرفی مورایس پس از تغییر سیستم چند باره از 2-4-4 به 3-3-4 بالاخره آرایش مطلوب خود را پیدا کرد و دقیقاً از دیدار با پیکان، تیمش را با 3 مهاجم روانه میدان کرد.
او میانه زمین را به ریگی سپرد و در کنار این ستاره سابق استقلالی‌ها، کریمی و نورافکن را جایگزین قربانی و یاسین سلمانی جوان کرد.
او همچنین در فاز تهاجمی دو گوش کناری مغانلو را شناخته و با فرشاد احمدزاده در راست و علی‌نژاد در چپ، به آمار بی‌نظیر 12 گل زده در 6 هفته اخیر دست یافته.
البته بازگشت فرناندز از کمند مصدومیت طولانی و کاتاتائو که او را سپاهان در نیم‌فصل به خدمت گرفت، می‌تواند گزینه‌های ژوزه برای انتخاب سربازانش در خط آتش را افزایش دهد. سپاهان با این اسکواد بی‌نظیر و کامل از حالا اسبش را برای قهرمانی زین کرده. آنها به نظر نقصی ندارند و حالا روی دور برد افتاده‌اند. مسیری که گام به گام به جام نزدیک‌تر می‌شود.


 


Page Generated in 0.0048 sec