printlogo


کد خبر: 266673تاریخ: 1401/11/25 00:00
شروع دوباره هیجان در قاره سبز
رقابت‌های نزدیک در سایه تزلزل بزرگان

فرزاد بیگی
خبرنگار
قرعه‌کشی یک هشتم لیگ قهرمانان قبل از تعطیلات سال نو انجام می‌شود اما برای دیدن نتایج باید تا فوریه صبر کرد. تقابلی که در هنگام برداشتن قرعه ممکن است ساده به نظر برسد، بعید نیست که چند ماه بعد و در روز انجام مسابقه به دلیل نوسانات تاکتیکی، آسیب‌دیدگی‌ها و نقل و انتقالات ژانویه به یک نبرد پیچیده و غیر قابل پیش‌بینی ختم شود. لیگ قهرمانان از سه‌شنبه پیگیری خواهد شد و بازی‌های نزدیک و نتایچ غیرمنتظره‌ای در راه خواهد بود.
اسپانیا برای نخستین بار از زمان تصویب فرمت فعلی بازی‌ها در فصل 2004 - 2003 تنها یک نماینده در میان تیم‌های صعود کننده دارد. «آرسنال» و «بارسلونا» به عنوان بهترین تیم‌های فعلی رده‌بندی «یوفا»، در جمع شانزده تیم حضور ندارند. اولی کلاً در رقابت‌های این فصل حضور نداشت و دومی با ارائه نمایشی دور از انتظار حذف شد. بایرن مونیخ که مرحله گروهی را با امتیاز کامل به پایان رسانده؛ با چالشی جدی در لیگ داخلی روبه‌رو شده و برای اولین بار در چهار فصل اخیر با تهدید جدی سایر رقبا مواجه است. چنان که «پاری سن ژرمن» علیرغم حضور همیشگی در صدر جدول «لوشامپیونا»؛ کماکان آماده شکست‌های غیرمنتظره و شوکه کننده است. تنها صدرنشین قابل اعتماد فعلی «ناپولی» است که با نمایش‌های خارق‌العاده در «سری آ» بی‌رقیب به نظر می‌رسد. البته آنها هرگز از مرحله یک هشتم فراتر نرفته‌اند و حضور در این مرحله برای آنها مانند قدم گذاشتن در سرزمین ناشناخته‌ها خواهد بود.
بی‌ثباتی در نتایج مرحله گروهی یک قمار شیطانی خواهد بود و خدای فوتبال کسانی که حرمتش را رعایت نکنند، به سخت‌ترین وجه تنبیه خواهد کرد. به‌عنوان نمونه پاریسی‌ها که علیرغم در اختیار داشتن برندگان توپ و کفش طلای جام جهانی پشت سر «بنفیکا» در جایگاه دوم گروه قرار گرفته‌اند؛ مجازات‌شان جدال با غول سرخپوش مونیخی خواهد بود. در مورد تیم پاریسی همیشه این تردید وجود دارد که آیا آنها در رقابت با تیم‌های نسبتاً آسان‌تر لیگ فرانسه خواهند توانست به مرز آمادگی برای جدال با مدعیان همیشگی فتح لیگ قهرمانان برسند؟ موضوعی که در بازی‌های پیش‌رو به سبب مصدومیت «مسی»، ناآمادگی «امباپه» و همچنین دو شکست متوالی در جام حذفی و لیگ پیچیده‌تر هم شده است. البته که بایرن هم با مشکل مشابهی روبه‌رو است. آنها در ده سال گذشته بی‌رقیب بوده و بوندسلیگا را فتح کرده‌اند. تسلط بایرن در لیگ داخلی به حدی است که هفت تساوی و یک شکست در 19 بازی اخیر را ناکامی به حساب می‌آورند. با این حال مشکل جدی‌تر آنها سرمربی جوان و بی‌تجربه‌ای است که گام‌های نخست را در این رقابت‌ها برداشته و هنوز بطور کامل با اتمسفر سنگین این بازی‌ها آشنا نیست.‌ بایرنی‌ها «ژائو کانسلو» را از «سیتی» به خدمت گرفته‌اند اما به دلیل مصدومیت «مانوئل نویر» ، «سادیو مانه» و «لوکاس هرناندز» را در اختیار ندارند. «فلورنتینو پرز» که فرمت موجود را دلیل اصلی مصاف‌های اندک «رئال مادرید» و «لیورپول» می‌داند و رویارویی‌های انگشت‌شمارِ «نه گانه»‌ این دو تیم را دلیل دیگری در حمایت از سوپر لیگ برمی‌شمرد این شانس را خواهد داشت که در کمتر از یک سال بعد از فینال فصل گذشته؛ مجدداً شاهد این جدال جذاب باشد. تیم «آنجلوتی» در بازی‌های اخیر شادابی لازم را نداشته و در 9 بازی آخر تنها به 4 پیروزی رسیده است. بااین حال تا آنجا که به «رئال» مربوط می‌شود؛ ممکن است این قبیل لغزش‌ها قابل استناد نباشد؛ عملکرد آنها در لیگ قهرمانان به دفعات منطق را به چالش کشیده است؛ چنان که در همین فصل گذشته علیرغم شکست‌های اولیه در برابر «پاری‌سن‌ژرمن» در مرحله گروهی و «چلسی» و «منچسترسیتی» در مراحل حذفی باز هم موفق شدند راهی برای حضور در فینال و در نهایت قهرمانی چهاردهم پیدا کنند. البته که در فقدان نمایش مطلوب تیمی، تکیه بر توانایی «تیبو کورتوا» و درخشش «لوکا مودریچ» یا «کریم بنزما» راه قابل اعتمادی برای پیروزی در همه رقابت‌ها نیست؛ با این حال شاگردان «کارلتو» به مراتب قابل اتکاتر از لیورپولی هستند که این روزها توسط نسخه از هم پاشیده‌ای از «یورگن کلوپ» هدایت می‌شود.
«سیتیزن‌ها» اگرچه همچنان در میان جماعت شرط‌بندان؛ محبوب‌ترین گزینه هستند اما آنها هم با روزهای اوج فاصله گرفته و قدرت مقاومت‌ناپذیر گذشته را ندارند. هرچند پیروزی امیدوار کننده بر«استون ویلا» در هفته توقف «توپچی‌ها» تا حدودی سبب بازیابی روحیه «سیتیزن‌ها»شده، با این همه برخی مشکلات حل نشده باقی مانده است. «هالند» کمتر تغذیه شده و بالطبع کمتر گل می‌زند. پیدا کردن راهی جدید برای رساندن توپ به «غول نروژی» مهم‌ترین دغدغه «پپ» برای باقی فصل خواهد بود.
از طرف دیگر «چلسی» تیم بزرگی است که پس از اعمال تغییرات کماکان در مسیر سقوط قرار دارد. «تاتنهام» با شکست‌های غیر منتظره و نوسان بسیار شناخته می‌شود و دوقلوهای «میلان» فاصله بسیاری با صدرنشین «سری آ» دارند. «دورتموند» با اینکه در«بوندس‌لیگا» به فرم مطلوب رسیده اما نه آنها، نه «لایپزیش» و نه «اینتراخت» توان کافی برای به چالش کشیدن واقعی رقبای بزرگ را ندارند. «بنفیکا» که در مرحله گروهی با ارائه نمایشی سزاوار بالاتر از«پاریسی‌ها» به مرحله حذفی رسیده؛ ناچار شد «انزو فرناندز» را به «چلسی» واگذار کند.آنها البته خوش‌شانس هستند که در این مرحله به مصاف «کلوب بروژ»؛ تیم چهارم حال حاضر «بلژیک» می‌روند. همه آنچه گفته شد سبب نزدیکی دیوانه‌وار و غیر قابل پیش‌بینی رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان خواهد شد. بازی‌هایی که معلوم نیست تا چه زمانی با شکل و شمایل فعلی ادامه داشته باشد.    

 


Page Generated in 0.0047 sec