printlogo


کد خبر: 266610تاریخ: 1401/11/25 00:00
کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان و حضور روسیه برای اولین بار
دور زدن تحریم‌ها در تهران



محسن وظیفه
روزنامه نگار
مسابقات کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان 28 و 29 بهمن به میزبانی تهران برگزار می‌شود. رقابت‌هایی که کاملاً با گذشته خود متفاوت است و شاید این بار سطح مسابقات بسیار پایین‌تر از قبل هم باشد.
جام باشگاه‌های جهان در کشتی همیشه به لحاظ فنی مورد انتقاد بوده اما حالا بعد از نزدیک به یک دهه از برگزاری آن مسابقات دچار تغییر و تحولاتی شده که بعید است این تحولات به رشد جام باشگاه‌های جهان کمک کند. مسابقاتی که برای اولین بار از بدو راه‌اندازی تا الان فقط با حضور یک تیم ایرانی برگزار می‌شود.
معمولاً در این مسابقات دو یا سه تیم ایرانی در آن شرکت می‌کردند که حضور این تیم و رقابت جذابی که بین آن شکل می‌گرفت باعث می‌شد که حداقل تماشاگران یک یا دو مسابقه جذاب ببینند اما امسال این جذابیت اندک هم از بین رفته و حالا فقط تیم بانک شهر است که به نمایندگی از ایران در این رقابت‌ها به میدان می‌رود.
 
حضور اجباری
تیم‌های خارجی هم نسبت به گذشته تعدادشان کم شده است اما با این‌حال یک تیم خوب با نام روسیه در این رقابت‌ها به میدان می‌رود.
روس‌ها که تا قبل از این علاقه‌ای به حضور در جام باشگاه‌های جهان نداشتند و حتی از ابتدای شروع این مسابقات با برگزاری آن مخالف بودند اما حالا نظرشان تغییر کرده و می‌خواهند این بار با تیم قدرتمندی به این مسابقات بیایند. آنها در کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان هیچ وقت حضور نداشتند؛ چون راه‌ا‌ندازی باشگاه‌های جهان هم طرح رسول خادم بود و با برگزاری آن چندان موافق نبودند اما حالا که تحریم ورزش روسیه طولانی شده، تصمیم گرفتند کشتی‌گیران خود را به تهران بفرستند تا با حضور در جام باشگاه‌های جهان بعد از مدت‌ها فرصت حضور در یک تورنمنت بین‌المللی را به دست بیاورند.
آنها برای رودررو نشدن با کشتی ایران هیچ وقت علاقه نداشتند به این مسابقات بیایند اما حالا چاره‌ای ندارند.
 
روسیه؛ بدون نامداران
با وجود اجباری که روس‌ها برای حضور در این مسابقات دارند اما باز هم خبری از چهره‌های نامدار نیست. نه از سیداکوف خبری است و نه از رشید سعدالله‌اف و این نشان می‌دهد که روس‌ها حتی در شرایط اضطراری هم ریسک آمدن به ایران را نمی‌پذیرند. این تیم با رامیز گامزاتوف (قهرمان جام یاریگین) در 57 کیلو، مسلم مختهانوف (قهرمان جام علی‌اف) در 61 کیلو، شامیل ممدوف (قهرمان جوانان جهان) در 65 کیلو، یوگنی ژربایف (دارنده مدال برنز جهان) در 70 کیلو، تیمور بیژویف (دارنده مدال برنز جهان) در 74 کیلو، احمد عثمان‌اف (دارنده مدال نقره جوانان جهان) در 79 کیلو، ارسلان باگایف (قهرمان جوانان اروپا) در 86 کیلو، اسخاب سعدالله‌یف در 92 کیلو، ماگومد کوربانوف (دارنده مدال نقره جهان) در 97 کیلو و اریک دژیویف در 125 کیلوگرم در این رقابت‌ها شرکت می‌کند. علاوه بر روسیه، تیم‌های قزاقستان، قرقیزستان، هند و ارمنستان هم به تهران می‌آیند.
 
بانک ستاره‌ها
ترکیب تیم بانک شهر هم خیلی جالب توجه است. این تیم که هدایتش را رضا یزدانی برعهده دارد با جذب تمامی چهره‌های سرشناس کشتی وارد میدان شده و باید این تیم را قهرمان بلامنازع این مسابقات معرفی کرد. کامران قاسمپور، امیرحسین زارع، حسن یزدانی، رضا اطری، علیرضا سرلک، علی سوادکوهی و محمدحسین محمدیان کشتی‌گیرانی هستند که با تنها نماینده ایران قرارداد امضا کرده‌اند. در واقع تیم ملی کشتی آزاد است که در مسابقات امسال برای جام باشگاه‌های جهان به میدان می‌رود و به احتمال بسیار زیاد باید در قهرمانی جهان شاهد حضور این نفرات در ترکیب تیم ایران بود. حضور یک تیم از ایران شاید منجر به پایین آمدن سطح مسابقات هم شود؛ حضور یک تیم از ایران باعث می‌شود که بسیاری از ستاره‌های کشتی ایران بیرون خط بمانند.

رحمان بی‌رحم کجاست؟
یکی از این ستاره‌ها که بیرون مانده و خبری از او در ترکیب تیم ایرانی نیست؛ رحمان عموزاده است. شاید هیچ‌کس به اندازه رحمان عموزاده از حضور فقط یک تیم در جام باشگاه‌های جهان ضرر نکرد. مسابقات هفته آینده برگزار می‌شود و اگر در دو سه روز آینده قرارداد او امضا نشود باید رحمان را غایب بزرگ ستاره‌های کشتی ایران در این مسابقات دانست. البته این غیبت بی‌ربط به حواشی فینال لیگ برتر نیست. رحمان در فینال لیگ برتر تیم بانک شهر را تنها گذاشت و در مسابقات حضور پیدا نکرد و شاید همین باعث شده تا رضا یزدانی قید او را بزند.


Page Generated in 0.0050 sec