printlogo


کد خبر: 266523تاریخ: 1401/11/24 00:00
پایان جام جهانی شمشیربازی با دو نتیجه متفاوت برای ایران
از عملکرد خوب باهر تا باخت بد تیم سابر


محسن آجرلو
روزنامه نگار
جام جهانی شمشیربازی در حالی برای سابریست‌های ایران به پایان رسید که علی‌رغم نتیجه قابل قبول یکی از شمشربازان ایران در بخش انفرادی، در بخش تیمی عملکرد قابل قبولی نداشته و خیلی زود از دور مسابقات کنار رفتند.

باخت بد مقابل حریف آسیایی
تیم سابر ایران که روز گذشته در بخش تیمی جام‌جهانی لهستان روی پیست رفت، در رقابت اول به مصاف ونزوئلا رفت. حریف نه چندان قدرتمندی که در پایان با نتیجه 23 بر 45 برابر ایران شکست خورد تا شاگردان امین قربانی راهی مرحله دوم شوند. تیم ایران برای قرار گرفتن در جمع هشت تیم برتر جام جهانی، یک حریف آسیایی را پیش روی خود داشت. ژاپن به عنوان تیمی که در رده‌بندی جهانی هم دو رده پایین‌تر از ایران رده هفتمی قرار دارد، به نظر نمی‌رسید مانع صعود ایران به یک چهارم نهایی شود. با این حال بازی دوم برابر سابریست‌های ایران از همان ابتدا به سختی آغاز شد و در نهایت هم منجر به باخت 45 بر 37 مقابل سامورایی‌ها شد. باختی که تیم ایران را از صعود به مرحله بعدی بازداشت. این اتفاق در حالی افتاد که تیم سابر ایران، در دور قبلی جام جهانی در الجزایر، با غلبه بر تمام حریفان راهی فینال شده و در نهایت موفق به کسب مدال نقره شده بود. با توجه حضور کره‌ای‌ها در آسیا با عنوان قدرت اول سابر دنیا، تیم ایران در سال‌های اخیر توانسته بود خودش را به عنوان تیم دوم دنیا ثابت کند. البته چینی‌ها هم طی سال‌های گذشته تلاش بسیاری برای کسب جایگاه ایران از خود نشان دادند اما در نهایت این ایران بود که به عنوان بهترین تیم آسیایی (بجز کره) توانست سهمیه حضور در المپیک را کسب کند. حالا به نظر ژاپنی‌ها با توپ پر و قدرت قابل توجهی پا به میدان گذاشته‌اند و زنگ خطر را برای سابر ایران به صدا درآورده‌اند.
 
عملکرد خوب باهر در لهستان
جام جهانی لهستان ابتدا در بخش انفرادی برگزار شد. جایی که سه نماینده ایران هم در جدول اصلی به رقابت با حریفان خود پرداختند. در مسابقات انفرادی در شرایطی که شاید خیلی‌ها منتظر درخشش پاکدامن و شاید هم محمد رهبری بودند، فرزاد باهر بهترین نتیجه را در بین نفرات ایران گرفت و توانست به جمع هشت بازیکن برتر جام راه پیدا کند.
در بخش انفرادی این رقابت‌ها که 204 شمشیرباز شرکت کرده بودند، باهر با شکست حریفان خود موفق شد راهی مرحله یک چهارم نهایی شود. جایی که برابر کریستوف کازکوسکی، شمشیرباز مطرح کشور میزبان قرار گرفت و در نهایت بازی را با نتیجه ۱۵ بر ۱۲ واگذار کرد.
باهر به این ترتیب در رده هشتم این رقابت‌ها قرار گرفت. او که در میان شمشیربازان ایران در رده پنجم قرار داشته و نفر 140 دنیاست، به نتیجه قابل توجه و فوق‌العاده‌ای دست پیدا کرد و نشان داد که می‌تواند تبدیل به یکی از مهره‌های قابل اتکای قربانی در مسابقات آتی شود.  
باهر در این جام جهانی توانست عملکرد خوبی از خود نشان دهد و بازیکنان خوبی از جمله هامر امریکایی نایب‌ قهرمان المپیک ریو را شکست داد. او همچنین در این مسابقات بالاتر از شمشیربازان مطرحی چون گو بونگیل کره‌ای (دارنده مدال المپیک و قهرمانی جهان) و آرون ژیلاگی مجارستانی (قهرمان سه دوره المپیک) قرار گرفت.
در مراسم اهدای مدال، علاوه‌ بر چهار نفر اول مسابقات که مدال و کاپ‌های خود را دریافت کردند، به نفرات پنجم تا هشتم هم کاپ اهدا شد که یکی از این کاپ‌ها به باهر ملی‌پوش ایران رسید.
کریستوف کازکوسکی از لهستان در فینال این رقابت‌ها با نتیجه ۱۵ بر ۱۳ ساندرو بازادزه شمشیرباز مطرح گرجستان را شکست داد و به قهرمانی رسید .میکله گالو و لویجی سامله از ایتالیا مدال برنز مشترک را گرفتند.
علی پاکدامن و محمد رهبری دیگر بازیکنان ایران در مرحله یک‌شانزدهم نهایی و محمد فتوحی در مرحله یک سی‌ودوم نهایی حذف شدند.


Page Generated in 0.0109 sec