printlogo


کد خبر: 266505تاریخ: 1401/11/24 00:00
لغو بازی پیکان-استقلال به خاطر10سانتی‌متر برف
زیرساخت زیر صفر


حمیدرضا عرب
 روزنامه نگار
 بازی استقلال و پیکان در شرایطی لغو شد که برگزارکنندگان این بازی از چند روز قبل می‌دانستند یکشنبه هوای تهران و اغلب شهرهای شمالی ایران برفی خواهد بود. معمولاً در چنین شرایطی برگزارکنندگان اقداماتی در راستای حفظ زمین انجام می‌دهند تا برای برگزاری بازی مشکلی نداشته باشد. این اقدامات چندان هم پیچیده نیست. روی زمین فوتبال کاورهایی کشیده می‌شود یک ساعت مانده به شروع بازی کاورها با ماشین‌آلات یا به طور دستی از روی زمین برداشته می‌شود تا بازی برگزار شود.
ظهر دیروز اما سازمان لیگ اعلام کرد بازی استقلال و پیکان برگزار نخواهد شد. تصمیمی که با توجه به بارش نه چندان سنگین برف در این ورزشگاه بسیار بحث‌برانگیز است و این سؤال را به وجود می‌آورد که چرا برگزارکنندگان اقدامات پیشدستانه‌ای انجام نداده‌اند تا بازی در زمان مقرر برگزار شود؟ علاوه بر آن این سؤال مهم‌تر وجود دارد که چرا با وجود هزینه‌های بسیاری که سال‌ها قبل برای ساخت ورزشگاه دستگردی تهران شد، سیستم گرمایش از کف و زهکشی‌های مرسوم که حتی در کشورهای عربی که آب و هوای گرم‌تری نسبت به ایران دارد، انجام می‌شود در این ورزشگاه به کار گرفته نشده است؟ این سؤال البته سال‌ها است از متولیان فوتبال ایران در فصول سرد سال پرسیده می‌شود و هیچ پاسخی برایش وجود ندارد و از آن سوی شرکت تجهیزات ورزشگاه‌های ایران نیز هرگز خود را مکلف به پاسخگویی درباره این ماجرای ساده نمی‌داند و به سادگی بازی‌های فوتبال با یک بارش سطحی لغو می‌شود.
حتی اگر بارش‌های روز گذشته را شدید تصور کنیم باز هم نباید دلیلی بر لغو بازی باشد چرا که اگر ورزشگاه‌های پایتخت به خوبی تجهیز می‌شد حتی در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی نیز بازی‌ها انجام می‌شد. درست مانند بسیاری از کشورهای اروپایی که نیمی از سال درگیر بارش‌های برف و باران هستند اما به‌دلیل رعایت استانداردهای لازم در ساخت ورزشگاه‌های خود که مطابق با شرایط آب و هوایی آن کشورها ساخته شده، بازی‌ها به شکل منظم برگزار می‌شود و تنها در شرایط بسیار حاد بازی‌های فوتبال لغو می‌شود.
در روسیه که سرمای سختی دارد نهایت یک ماه در پیک زمستان بازی‌های فوتبال تعطیل می‌شود اما در باقی ماه‌های سال فوتبال در این کشور که سرما و بارش‌های بسیار بیشتری در قیاس با شهرهای ایران دارد، همواره بدون تعطیلی در جریان است و اتفاقاً تماشاگران همواره از برگزاری یک بازی فوتبال در شرایط برفی آن هم با توپ رنگی بهره‌مند می‌شوند.
لغو بازی استقلال و پیکان اما نشان داد مسئولان برگزاری در فوتبال ایران بیشتر به‌دنبال پاک کردن صورت مسأله هستند و به محض آنکه شرایط برفی می‌شود یا باران شدیدی می‌بارد بلافاصله اقدام به لغو بازی می‌کنند تا به قول خودشان چمن ورزشگاه آسیب نبیند در حالی که اگر زهکشی مناسبی زیر زمین‌های فوتبال انجام شده باشد، برگزاری بازی حتی در شرایط سخت آب و هوایی نمی‌تواند آسیب آنچنانی به چمن وارد کند. اینکه گفته می‌شود برای جلوگیری از تخریب چمن و یا ممانعت از آسیب‌دیدگی بازیکنان چنین تصمیماتی اتخاذ شده دلیل اصلی لغو بازی‌ها در فوتبال ایران نیست و آنچه بیش از همه دلایل اثرگذار است زیرساخت نامناسب و سراسر پرایراد ورزشگاه‌های فوتبال ایران است که منجر به چنین تصمیم‌هایی می‌شود. در سال‌های اخیر هیچ گاه از سوی برگزارکنندگان لیگ برتر مطالبه‌گری نشده که ورزشگاه‌ها به شکل استاندارد زیرسازی شود تا هم چمن ورزشگاه‌ها سالم باقی بماند و هم اینکه بازی‌های فوتبال لغو نشود.
 شاید هم کاهش بارش‌ها در سال‌های گذشته سبب شده مسئولان مربوطه پیگیر این موضوع مهم نباشند و چنین تصور کنند که شهرهای ایران دیگر بارش‌های سنگینی را به خود نخواهد دید و به فکر تعمیرات اساسی زمین‌ها نیفتادند در حالی که برف نه چندان سنگین دیروز نشان داد در فصول سرد سال باز هم احتمال بارش‌های اینچنینی وجود دارد و باید فکری اساسی به حال ورزشگاه‌ها شود تا به استانداردهای روز نزدیک شوند.


Page Generated in 0.0045 sec