printlogo


کد خبر: 266472تاریخ: 1401/11/23 00:00
پرسپولیس احتمالاً اینجا هم در صدر جدول قراردارد
جای جدول رده‌بندی، جدول اشتباهات داوری را منتشر کنیم!


محمد قراگزلو
روزنامه نگار
همه می‌دانیم که حقوق داوران حتی در لیگ برتر همسنگ مأموریت دشواری که آنها در هر شهر و ورزشگاه به دوش می‌گیرند، نیست. همه آگاهیم داوری که در کنار بازیکن 30-20 میلیاردی می‌دود و هر فصل شاید 5 یا حتی زیر 5 درصد رقم قرارداد بازیکنان را دریافت می‌کنند حق دارند که از وضعیت موجود دلخور باشند. به این هم آگاهیم که تکنولوژی خط دروازه نداریم، از سیستم رادیویی خبری نیست و بعضاً داورها و کمک‌های‌شان با هندزفری موبایل با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و خلاصه اینکه از لحاظ امکاناتی خیلی عقبیم اما این حجم از اشتباهات داوری هم در نوع خود عجیب است.
معمولاً بعد از بررسی مسابقات هر هفته از لیگ برتر در هر بازی به صورت طبیعی یک اشتباه تعیین کننده را شاهدیم و با اینکه به صورت ویژه و در چند برنامه تلویزیونی و رسانه‌های ورزشی این اشتباهات از سوی کارشناسان داوری بررسی می‌شود اما انگار برای همه‌مان عادی شده که در هر مسابقه اشتباه داور آن هم از نوع تعیین‌کننده‌اش جزیی از مسابقه است و گریزی از آن هم نیست!
متعاقب این اتفاقات و اشتباهاتی که همگی روی سهوی بودن‌شان تأکید و اطمینان داریم و البته می‌دانیم بخش عمده‌ای از آن ناشی از فقر امکانات مربوط به داوری است، هفته به هفته تیم‌ها از داوران بیشتر از قبل طلبکار می‌شوند اما خب طبیعتاً قرار نیست این طلب با تیم‌ها تسویه شود که اگر شود شهر بهم می‌ریزد.

یک جدول جذاب‌تر!
هفته قبل رضا درویش به این نکته اشاره کرد که میزان اشتباهات داوران لیگ برتری علیه تمام تیم‌های لیگ برتری را محاسبه کنند تا بدانیم کدام تیم بیشتر از این ناحیه لطمه دیده و کدام تیم بیشتر از بقیه سود برده است. این رویه‌ای است که معمولاً در پایان هر فصل توسط برنامه‌های تلویزیونی و رسانه‌های مکتوب یا سایت‌های ورزشی انجام می‌شود اما امسال در لیگ بیست و دوم تعداد اشتباهات آنقدر زیاد بوده که شاید واجب باشد همین حالا و در شرایطی که وارد هفته پنجم لیگ برتر شده‌ایم این بررسی انجام شود.
برای رسانه‌های ورزشی و همکاران خودمان یک پیشنهاد ویژه داریم. اینکه در کنار جدول رده‌بندی یا اصلاً به جای جدول رده‌بندی جدول اشتباهات داوری را منتشر کنند و هفته به هفته با بروزرسانی آن مشخص کنند که کدام تیم از اشتباهات داوری چقدر سود برده و چقدر ضرر کرده است. باور کنید این جدول حالا برای مخاطبان فوتبالی و خود باشگاه‌ها، علاقه‌مندان‌شان و البته مدیران فوتبال کشور جذابیت بیشتری خواهد داشت.
پرسپولیس اینجا هم صدرنشین می‌شود
در عین حال با بررسی اشتباهاتی که تا اینجای فصل به سود یا ضرر پرسپولیس در بحث داوری اتفاق افتاده می‌توانیم با قاطعیت اعلام کنیم که سرخ‌ها در این جدول یا صدرنشین هستند یا با تفاضل(!) در رده دوم قرار دارند.
تا قبل از بازی با فولاد داوران لیگ برتری در 16 بازی این فصل 14 اشتباه علیه پرسپولیس انجام داده بودند که شامل آفساید اشتباه، پنالتی و کارت قرمز بود. در بازی با فولاد پرسپولیس یک پنالتی طلبکار شد، ضمن اینکه داور مسابقه چیزی حدود 12 دقیقه وقت اضافه را کم محاسبه کرد. در دیدار با آلومینیوم اراک هم یک پنالتی محرز روی ترابی گرفته نشد و جمع اشتباهات داوران علیه پرسپولیس به 16 مورد در 18 بازی رسید.
در سوی مقابل به جز پنالتی اشتباهی که در مصاف با تراکتور برای پرسپولیس گرفته شد حریفان پرسپولیس به همین گل دوم دیاباته اشاره می‌کنند که در این مورد هم غالب کارشناسان معتقدند تصمیم کمک داور درست بوده و آفسایدی در کار نبوده اما حتی اگر این مورد و موردی که در اولین بازی فصل اتفاق افتاد (ذوبی‌ها و برخی کارشناسان داوری اعتقاد داشتند داوری یک پنالتی برای میزبان نگرفته) را هم محسابه کنیم پرسپولیس در 18 بازی فصل از 16 اشتباهی که به ضررش اتفاق افتاده لطمه دیده اما تنها سه مورد از اشتباهات سود برده است که در نوع خود آمار عجیب و جالبی به نظر می‌رسد.


Page Generated in 0.0056 sec