printlogo


کد خبر: 266467تاریخ: 1401/11/23 00:00
پیشنهاد سازمان لیگ صعود قهرمانان لیگ و جام حذفی دو فصل اخیر است
استقلال و نساجی در یک‌قدمی آسیا



فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا بعد از بیست سال با تقویم لیگ‌های منطقه غرب قاره هماهنگ شده و با تأخیری چند ماهه شروع می‌شود. به خاطر این تغییرات، مسابقات فصل گذشته برگزار نشد و همین انتخاب سهمیه‌ها را با ابهام روبرو کرده است. اگر همیشه تیم‌های اول تا سوم لیگ برتر و حتی گاهی تیم چهارم راهی لیگ قهرمانان آسیا می‌شدند، این بار شرایط متفاوت است و نمایندگان ایران باید با توجه به عملکرد تیم‌ها در دو فصل گذشته تعیین شود. به نظر می‌رسد که این چهار سهمیه به قهرمان لیگ برتر و جام حذفی در فصل گذشته و فصل جاری اختصاص داده شود.
سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ گفت: «این دوره شرایط خاصی دارد و در ادوار بعدی به مدل روتین باز خواهد گشت.
 کشورهای مختلف مدل‌های مختلفی برای تعیین سهمیه دارند. ما هم کار کارشناسی خوبی انجام دادیم و به هیأت رئیسه فدراسیون تقدیم کردیم تا تصمیم‌گیری شود.»
مهدی اضافه کرد: «قهرمانان فصل گذشته و قهرمانان فصل آینده با ترکیبی مشخص رتبه یک تا چهار را خواهند داشت. اگر این موضوع به تصویب برسد مشکلی نخواهیم داشت. قهرمانان لیگ و جام حذفی در فصل گذشته و آینده این سهمیه‌ها را از یک تا چهار در اختیار خواهند گرفت. در بدترین حالت سهمیه ایران 2+2 خواهد بود.»
هنوز سهمیه ایران تعیین نشده، ولی برخی منابع از سه سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف خبر داده‌اند. رده‌بندی لیگ‌ها قرار است بر اساس نتایج نمایندگان آنها در چهار فصل گذشته لیگ قهرمانان باشد و بر خلاف گذشته رتبه تیم‌های ملی در فیفا دیگر در این رده‌بندی مؤثر نخواهد بود.
مهدی با این پیش‌فرض که ایران دو سهمیه مستقیم و دو سهمیه پلی‌آف خواهد داشت، توضیح داد که قهرمان لیگ بیست و یکم (استقلال) و قهرمان فصل جاری لیگ برتر سهمیه مستقیم می‌گیرند و قهرمان فصل قبل جام حذفی (نساجی) و قهرمان آتی این جام باید در پلی‌آف شرکت کنند. مهدی گفت که این سهمیه‌بندی نیاز به تأیید هیات رئیسه سازمان لیگ دارد، ولی این تقسیم‌بندی منطقی است و بعید است که با آن مخالفت شود.
 
افزایش سهمیه خارجی‌ها
در فصل جدید
کنفدراسیون فوتبال آسیا از سال 2024 قرار است لیگ قهرمانان را با فرمت جدیدی برگزار کند و با کاهش تعداد تیم‌ها سهمیه ایران هم کمتر خواهد شد. البته فصل آتی (2023) هم بدون تغییرات نیست و مهمترین آن افزایش سهمیه بازیکنان خارجی است. تیم‌ها از فصل جدید به جای 1+3 بازیکن خارجی می‌توانند از 1+5 خارجی (شش بازیکن خارجی که یکی باید آسیایی باشد) استفاده کنند. این قانون بر اثر فشار لیگ‌های ثروتمند آسیایی صورت گرفت و البته هدف آن بالا بردن کیفیت لیگ قهرمانان است. برای تیم‌هایی که در لیگ‌های‌ داخلی‌شان هم سهمیه خارجی بالایی دارند، قانون جدید یک خبر خوب است، ولی تیم‌های ایرانی که در لیگ برتر همچنان 1+3 سهمیه دارند، این توان مالی را ندارند که فقط برای لیگ قهرمانان آسیا دو بازیکن خارجی جذب کنند.
زنوزی، مدیرعامل تراکتور چند هفته قبل پیشنهاد داده بود که با توجه به افزایش کاذب قیمت بازیکنان ایرانی، سازمان لیگ سهمیه بازیکنان خارجی را بیشتر کند. به نظر می‌رسد که با افزایش سهمیه بازیکنان خارجی در لیگ قهرمانان، سازمان لیگ هم باید تصمیم مشابهی درباره لیگ برتر بگیرد.
 


Page Generated in 0.0055 sec