printlogo


کد خبر: 266460تاریخ: 1401/11/23 00:00
بدون نظارت و برنامه؛ پر از داستان‌های عجیب
فوتبال پایه در محاق فساد و حاشیه



هنوز پرونده اتهام تجاوز به تعدادی از بازیکنان یک آکادمی فوتبال در مشهد باز است و هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده اما دولت با جدیت مشغول پیگیری است تا عوامل احتمالی تقصیر را به جامعه معرفی کند. اتفاقات مشهد، تنها یک گوشه از مسائل روزمره در فوتبال پایه کشور است. جایی که نظارت در کمترین حد خود قرار گرفته و خروجی خاصی غیر از حاشیه و دردسر ندارد.
 
آتش به خرمن آیندگان
فوتبال در بخش پایه، مهم‌تر از فوتبال امروز است. فیفا بالاترین امتیازات را به باشگاه‌هایی می‌دهد که در این زمینه فعالیت داشته باشند زیرا برای پژوهشگران فدراسیون جهانی فوتبال، این موضوع به خوبی روشن شده که آینده فوتبال، از بین بازیکنان 8 تا 10 سال تأمین می‌شود. همه چیز در آکادمی‌هاست. تمام بازیکنان و ستاره‌های فعلی، قطعاً از یک آکادمی بیرون آمده‌اند و برای رشد در فوتبال، باید به بخش پایه اهمیت داد ولی در ایران، شرایط به گونه‌ای دیگر است. راهی برای رشد استعدادها وجود ندارد و تنها کسانی می‌‌توانند پیشرفت کنند که پدر و مادری پولدار یا صاحب جایگاه اجتماعی دارند. این افراد البته در بخش بزرگسالان به هیچ پیشرفتی نمی‌رسند و کوچکترین کمکی به لیگ برتر یا تیم ملی نمی‌کنند. به طور اساسی، رانت و رانت‌خواری در فوتبال پایه کشورمان حرف اول را می‌زند.
 
استعدادها کجا هستند؟
از قدیم گفته‌اند فوتبال متعلق به مردم عادی و دهک‌های پایین جامعه است. هیچ ورزشی غیر از فوتبال نمی‌تواند قشر ضعیف (به لحاظ مالی و اقتصادی جامعه) را راضی کند. بازیکن از فوتبال پایه، کار آموزش را آغاز می‌کند تا به تیم ملی بزرگسالان، به جام جهانی و جام ملت‌ها برسد. در ایران، روند در ظاهر درست است اما در باطن، اتفاق دیگری می‌افتد. بازیکنانی که به لحاظ مالی ضعیف هستند اما استعداد فوتبالی دارند، پشت سر بازیکنانی قرار می‌گیرند که پول دارند و به زمین می‌روند. بدون هیچ خروجی!
 
داستان‌های عجیب در فوتبال پر از فساد و حاشیه
زیر پوست همین فوتبال، داستان‌های عجیبی هم به گوش می‌رسد. داستان تجاوز، آنقدر گفته شد که دیگر برای همه عادی شده است. خیلی از خانواده‌ها رغبتی برای تحویل دادن بچه‌های خود به کلاس‌های فوتبال یا آکادمی‌ها ندارند و فکر می‌کنند اگر بچه‌ها ورزش نکنند، سلامت روانی بیشتری دارند تا اینکه بروند به سمت فوتبال و آکادمی. از سوی دیگر، حواشی عجیب دست از سر فوتبال پایه برنمی‌دارد. همین چند هفته قبل بود که از سوی باشگاه پیکان، اسنادی بیرون آمد که مشخص می‌کرد فردی در ابتدای فصل، حواشی به وجود آورده بود و فسادهای مالی را رقم زد. تیم مدیریت فعلی، وقتی این موضوع را فهمید، فرد را اخراج کرد و سپس همین فرد، از سوی کمیته اخلاق به مدت سه ماه محروم شد. هیچ‌کس اشاره خاصی به اتفاقاتی که ماه‌ها قبل رقم خورده بود، نشان نداد حتی برای کسی مهم نبود چرا باشگاه پیکان که فصل قبل، در همه رده‌ها مدعی اصلی قهرمانی بود، در این فصل رده‌های میانی جدول را تسخیر کرده اما دلایلی وجود داشت که شاید صلاح نبود کسی در موردش صحبت کند.
 
فوتبال پایه نیازمند «نور» است
هر کجا که فساد باشد، باید نور تاباند و فساد را از میان برد. نیاز اصلی فوتبال پایه مملکت‌مان، نظارت و نور تاباندن به قسمت‌های تاریک و از بین بردن فسادها و حواشی است. مربیانی که به صرف داشتن مدرک، از بازیکنان پول می‌گیرند و یا هزاران حاشیه دیگر را رقم می‌زنند، حق ندارند در فوتبال مملکت کار کنند. فوتبال پایه، سر و کله زدن با بچه‌های 8 تا 19 ساله است و آنها را باید برای آینده ساخت. برای جام جهانی 20 سال بعد اما اتفاقاتی که در حال حاضر شاهدش هستیم، با فساد و حاشیه و داستان‌های عجیب، پیچیده شده است.


Page Generated in 0.0047 sec