printlogo


کد خبر: 266413تاریخ: 1401/11/23 00:00
نامزدهای نهایی برترین های سال 2022 فیفا اعلام شد
بزرگان فوتبال به‌دنبال «د بست»

ایمان گودرزی
روزنامه نگار
همانطور که انتظار می‌رفت هیچ شگفتی در بین سه نامزد نهایی جایزه د بست مردان وجود نداشت. پس از اینکه در ژانویه نام 14 بازیکن برای کسب عنوان بهترین بازیکن سال 2022 فیفا اعلام می‌شد کمتر کسی فکرش را نمی‌کرد که در نهایت سه بازیکن نهایی، کریم بنزما، لیونل مسی و کیلیان امباپه باشند. هیچ بحثی در انتخاب این سه بازیکن وجود ندارد. عملکرد جام جهانی و لیگ قهرمانان اروپا بخوبی دلیلی برای حضور این سه نامزد در لیست نهایی است. فرانسوی‌ها به‌دنبال اولین جایزه بهترین بازیکن سال هستند در حالی که لیونل مسی یک بار در سال 2019 این عنوان را کسب کرده است.

تکمیل سال رویایی؟
کریم بنزما پس از اینکه جایزه بهترین بازیکن سال یوفا و اولین توپ طلای خود را به دست آورد، حالا دوباره به‌دنبال جایزه فردی دیگری است. مهاجم رئال‌مادرید که در سال 2022 همراه با قهرمانی در لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا آقای گل این رقابت‌ها نیز شد، نتوانست شانسش را در رقابت‌های جهانی امتحان کند و با بدشانسی به‌دلیل مصدومیت جام جهانی 2022 قطر را از دست داد که این اتفاق شاید کمی شانسش را نسبت به مسی کاهش بدهد.


اولین نامزدی امباپه
این اولین بار است که نام ستاره فرانسوی در بین سه نامزد نهایی د بست فیفا قرار می‌گیرد. مرد فرانسوی هنوز موفق نشده که جام فردی معتبری را کسب کند و د بست می‌تواند پایانی رؤیایی برای سال 2022 این بازیکن باشد.
او بهترین گلزن لیگ 1 و بهترین بازیکن پاری‌سن‌ژرمن در فصل گذشته بود.
با وجود اینکه امباپه نتوانست دومین جام جهانی خود را در سال 2022 بالای سر ببرد، او در این رقابت‌ها کفش طلا را برد و در فینال هت‌تریک کرد.

مسی، شانس اول
بدون شک از سال 2022 به‌عنوان سال لیونل مسی یاد خواهد شد. این بازیکن آرژانتینی، پس از تلاش‌های متعدد که به ناکامی ختم می‌شد، سرانجام در قطر جام جهانی را بالای سر برد تا برای بسیاری مهر تأیید خود را به‌عنوان بهترین بازیکن در تاریخ فوتبال کوبیده باشد. بازیکن پاری‌سن‌ژرمن حالا این شانس را دارد که دومین جایزه د بست را به خانه ببرد، زیرا قبلاً ویرجیل فن‌دایک و کریستیانو رونالدو را در سال 2019 شکست داده بود.

بهترین‌های زنان
سه نامزد نهایی جایزه بهترین بازیکن زن فیفا در سال 2022 بث مید، الکس مورگان و الکسیا پوتیاس هستند. انتخاب مید و پوتیاس تعجب‌آور نبود. اما در حال حاضر هر دو بازیکن به‌دلیل مصدومیت از ناحیه رباط صلیبی از میادین به دور هستند. مید برنده کفش طلای یورو 2022 و بهترین بازیکن تورنمنت در کنار قهرمانی این جام بود، در همین حال پوتیاس یک فصل عالی در لیگ را با بارسا جشن گرفت و همچنین اولین زنی بود که دو بار برنده توپ طلا شده است. اما عجیب‌ترین نامزد شاید الکس مورگان بود، انتخاب این بازیکن امریکایی باعث شد افرادی مانند سم کر، کایرا والش یا ویویان میدما در این لیست جایی نداشته باشند که مسلماً افراد شایسته‌تری بودند. مورگان 33 ساله در اولین فصل خود در لیگ بانوان امریکا در 17 بازی 15 گل به ثمر رساند و پس از مقام دومی در سال 2019، برای اولین بار برای جایزه د بست دوباره نامزد می‌شود.

بهترین دروازه‌بان
فیفا با اضافه کردن بخش بهترین دروازه‌بان سال به‌دنبال این بود تا مانع کم‌لطفی به عملکرد دروازه‌بان‌ها در بین مهاجمان قدرتمند سال شود. سه نامزد نهایی بهترین دروازه‌بان مردان سال 2022 فیفا عبارتند از یاسین بونو (مراکش، سویا)، که به تیمش کمک کرد برای اولین بار به نیمه‌نهایی جام جهانی صعود کند و در کنار مارتینز سه کلین‌شیت به‌نام خود بزند.
امیلیانو مارتینز آرژانتینی که در باشگاه استون‌ویلا مشغول به کار است به لطف عملکرد خیره‌کننده در جام جهانی مخصوصاً در ضربات پنالتی و قهرمانی در قطر در این لیست جای گرفته است.
سومین نامزد این بخش، تیبو کورتوا بلژیکی است که شماره یک مادرید نیز به حساب می‌آید. بخش اصلی درخشش تیبو در سال 2022 در رقابت‌های باشگاهی همراه با رئال مادرید و قهرمانی با این تیم در لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا بود.
در مورد بهترین دروازه‌بان زن فیفا، سه نامزد نهایی این رقابت‌ها عبارتند از؛ آن کاترین برگر آلمانی که برای زنان چلسی بازی می‌کند، مری ارپس از انگلیس و منچستریونایتد، کریستین اندلر شیلیایی از تیم المپیک لیون.
ایرپس اولین دروازه‌بان تاریخ انگلیس، هم در بخش زنان و هم مردان است که به این موفقیت دست یافته است.

جایزه پوشکاش
در بخش زیبا‌ترین گل سال 2022 که تحت عنوان اسطوره فرانس پوشکاش شهرت دارد سه نامزد نهایی عبارتند از: ریچارلیسون به خاطر گل آکروباتیک که برای برزیل در جام جهانی قطر زد، گل تماشایی دیمیتری پایت برای المپیک مارسی و گل قیچی مارسین اولکسی در فوتبال معلولان.

بهترین سرمربی
طبق رسم هر سال در کنار بهترین بازیکن بهترین سرمربی سال نیز در این مراسم مشخص خواهد شد. سه نامزد نهایی جایزه د بست مربی سال فوتبال مردان در سال 2022 فیفا عبارتند از: کارلو آنچلوتی (رئال مادرید)، پپ گواردیولا (منچسترسیتی) و لیونل اسکالونی (تیم ملی آرژانتین).
توماس توخل، برنده دوره 2021، پیش از اخراج از چلسی، گواردیولا و مانچینی را برای رسیدن به این عنوان شکست داده بود و یورگن کلوپ برنده سال 2020 بود.
هیچ یک از سه نامزد نهایی این جایزه قبلاً آن را نبرده‌اند، در فهرستی که کلوپ با دو عنوان بهترین سرمربی سال صدرنشین است، زین‌الدین زیدان دارای یک جایزه و دو مقام دومی است و رانیری و دشان نیز هر یک با یک بار بهترین شدن، لیست برندگان این عنوان را تکمیل می‌کنند.
در بخش فوتبال زنان سونیا بومپاستور (لیون)، پیا سونداژ (تیم ملی برزیل) و سارینا ویگمن (تیم ملی انگلیس) نامزدهای نهایی بهترین سرمربی سال 2022 هستند تا این عنوان را از اما هیز پس بگیرند.





 


Page Generated in 0.0051 sec