printlogo


کد خبر: 266337تاریخ: 1401/11/20 00:00
آرزوی برخی رؤسای فدراسیون‌ها در روزهای آخر سال
مجلس هیچ کمکی نکند!


آزاده پیراکوه
روزنامه نگار
 مجلس شورای اسلامی ماه‌های پایانی سال گذشته مصوب کرد که 300 میلیارد تومان جدا از بودجه‌ای که سهم وزارت ورزش است، به فدراسیون‌ها می‌دهد؛ عددی قابل توجه که خوشحالی رؤسای فدراسیون‌ها را در پی داشت. البته این‌طور نبود که خودشان تلاش نکرده باشند.
بعد از اقداماتی که علیرضا دبیر در سال‌های قبل انجام داده بود، تعدادی از رؤسای فدراسیون‌ها به این نتیجه رسیدند که می‌توانند از طریق مجلس پولی را دریافت کنند و با همین انگیزه چند ماهی را صرف رفت و آمد به خانه ملت کردند.
هر کدام از رؤسای فدراسیون‌ها که ارتباطات بیشتری در مجلس داشتند، سهم بیشتری به خود اختصاص دادند و در نهایت جدول نحوه تقسیم این اعتبار 300 میلیاردی اعلام شد. بعد از اعلام این جدول بود که صدای خیلی‌ها درآمد. از رؤسای فدراسیون‌هایی که در این ماراتن عقب مانده بودند، گرفته تا وزارت ورزش که می‌دید کار از دستش در رفته است و مجلس نقش تقسیم کردن بودجه بین فدراسیون‌ها را ایفا کرده است.
این موضوع خیلی به مذاق مدیران وزارت ورزش خوش نیامد و به همین علت در تفاهمنامه‌های مالی که قرار بود با فدراسیون‌ها امضا کنند، سهمی که مجلس به آنها اختصاص داده بود را لحاظ کردند در حالی که پیش از آن بودجه جاری این وزارتخانه که بخشی‌اش سهم فدراسیون‌هاست، مشخص شده بود. این بودجه 300 میلیاردی که البته 10 میلیاردش سهم ورزش طلاب بود، باید از طریق وزارت ورزش اختصاص پیدا می‌کرد چراکه مجلس به لحاظ قانونی امکان پرداخت پول به‌صورت مستقیم به حساب فدراسیون‌ها را ندارد.
تا اینجای کار رؤسای فدراسیون‌ها و اهالی رشته‌شان خوشحال بودند که بالاخره یک اتفاق خوب افتاد اما همان موقع یکی از رؤسای فدراسیون‌ها گفت: «نگرانم به وزارت ورزش آنقدر برخورده باشد که این عدد را به جای بودجه امسال‌مان قرار دهد.» اتفاقی که افتاد و جالب است که حتی خیلی از این فدراسیون‌ها معادل سال قبل هم پول نگرفتند.
برای مثل بودجه یکی از فدراسیون‌ها در سال گذشته حدود هشت میلیارد بوده است. در تقسیم هدیه مجلس، نمایندگان برای این فدراسیون، پنج میلیارد را در نظر گرفتند اما جالب است که این فدراسیون تا امروز حدود 5 میلیارد تومان در مجموع دریافت کرده است و کل بودجه‌ای که در تفاهمنامه مالی برایشان نوشته شده، دو میلیارد و 500 میلیون تومان است. و جالب است امروز مسئولان وزارت ورزش در پاسخ به پیگیری مسئولان فدراسیون برای دریافت بودجه می‌گویند که دو برابر بودجه‌تان دریافت کرده‌اید.
یعنی نه تنها پولی که قرار بوده از طریق مجلس پرداخت شود را نگرفته، بلکه این فدراسیون حتی اندازه سال قبل هم پول نگرفته و مبلغ بسیار کمتری را دریافت کرده‌ است. البته این وضعیتی است که تقریباً بیشتر فدراسیون‌هایی که در فهرست مجلس بودند، با آن مواجه‌اند.
 
شو تبلیغاتی از خانه ملت؟
نکته قابل توجه دیگر، شو تبلیغاتی است که نمایندگان مجلس با اختصاص این مبلغ انجام داده‌اند. پیگیری رؤسای فدراسیون‌ها از وزارت ورزش، حکایت از این دارد که از آن مبلغ 300 میلیارد، کلاً 40 درصد پرداخت شده است که از این میزان، سهم کشتی و فوتبال به طور کامل داده شده و برخی از فدراسیون‌ها نیز تا حدود 30 درصد دریافت کرده‌اند و تعدادی هم هیچ مبلغی نگرفته‌اند. همین شرایط است که باعث شده امروز رؤسای فدراسیون‌ها البته به جز کشتی و دو، سه رشته دیگر، آرزو کنند که مجلس برای سال آینده هیچ کمکی به ورزش نکند؛ چون نه تنها پولی که گفته شده بود به طور کامل پرداخت نشده، بلکه فدراسیون‌ها حتی به اندازه بودجه سال قبل‌شان نیز دریافت نکرده‌اند و در سالی که مشکلات زیادی دارند، دست‌شان در پوست گردو مانده است. یکی از رؤسای فدراسیون‌ها می‌گوید: «دعا می‌کنیم که مجلس برای سال آینده پولی برای فدراسیون‌ها در نظر نگیرد.»
همه این شرایط در حالی به وجود آمده که سال آینده ورزش کشور بازی‌های آسیایی و انتخابی‌های المپیک را در پیش دارد و با این فشردگی، بسیاری از فدراسیون‌ها سال 1401 را با بدهی‌های سنگین به پایان می‌رسانند.


Page Generated in 0.0048 sec