printlogo


کد خبر: 266318تاریخ: 1401/11/20 00:00
بعد از شانزده هفته و تجربه تغییرات متعدد
ساپینتو کاشف ترکیب ایده‌آل استقلال



حمیدرضا عرب
روزنامه‌نگار
در سه هفته اخیر (هفدهم، هجدهم و نوزدهم) ریکاردو ساپینتو ترکیب اصلی تیمش را که در بازی با ملوان به کار گرفته بود حفظ کرده است. سرمربی استقلال تا پیش از بازی با ملوان بارها ترکیب و تاکتیک تیمش را تغییر داده بود. جابه‌جایی‌های متعدد، تغییر پست بازیکنان کلیدی و حتی شیوه بازی.
سرمربی استقلال اما دریافته که تیمش باید با سیستم 3-3-4 به میدان برود. او که در هفته‌های آغازین لیگ برتر گاهی ترکیب دفاعی تیمش را با سه بازیکن آرایش می‌کرد، هفته‌ها است به این نتیجه رسیده که استقلال را باید با چهار دفاع راهی میدان کند.
گرچه او در همین هفته‌هایی که تیمش را با چهار دفاع راهی میدان کرد باز هم تغییرات متعددی در چیدمان بازیکنان داشته است اما او در هفته‌های اخیر مگر در یک مورد اجباری، پست بازیکنان خود را نیز تغییر نداده است.
ثبات در انتخاب تاکتیک و چیدمان بازیکنان نشان می‌دهد که سرمربی استقلال بعد از هفته‌های متوالی ترکیب ایده‌آل خود را پیدا کرده است.
او در هفته هفدهم فقط به اجبار از روزبه چشمی در قلب دفاع استفاده کرد و به محض آنکه بازیکنان تخصصی‌اش به شرایط بازی رسیدند چشمی را به خط میانی منتقل کرد تا در کنار مهری و رضاوند سه‌ضلعی آرمانی استقلال در خط میانی را تشکیل دهند.
در خط دفاع استقلال نیز به نظر می‌رسد که ساپینتو روی بازی گرفتن از یامگا به‌عنوان مدافع راست به جمع‌بندی نهایی رسیده و دیگر قصد ندارد مگر در موارد اجباری از این بازیکن در پست هافبک یا مهاجم بازی بگیرد. حضور جعفر سلمانی نیز در پست دفاع چپ قطعی به نظر می‌رسد و سرمربی استقلال اعتقاد دارد که این بازیکن اکنون آماده‌ترین گزینه در میان بازیکنانش برای بازی در پست دفاع چپ محسوب می‌شود.
در قلب دفاع نیز بازگشت عارف غلامی منجر به استفاده از زوج او و داسیلوا شده است. ساپینتو پیش‌تر بارها در قلب دفاع تیمش تحولاتی را انجام داده بود. گاهی داسیلوا در کنار چشمی و گاهی داسیلوا در کنار یزدانی یا مرادمند. در خط حمله استقلال هم وضعیت باثباتی را در هفته‌های اخیر شاهد بودیم. مطهری، محبی و قایدی به نظر می‌رسد توانسته‌اند اعتماد سرمربی استقلال را بیش از سایر گزینه‌ها که در گلزنی و ساختن گل ناکام بوده‌اند، جلب کنند. آمار این بازیکن در هفته‌های گذشته نیز مطلوب بوده که این نشان می‌دهد سه‌ضلعی خط آتش نیز وظایف خود را به بهترین شکل انجام داده‌اند.

ZOOM
پرسش بزرگ

ثبات در ترکیب استقلال که به دست ساپینتو بارها با تغییرات پی در پی مواجه شده بود، تحول چشمگیری پیدا کرده اما پرسش بزرگ این است که آیا ساپینتو در بازی‌های پرچالش آتی نیز ثبات ترکیب را حفظ خواهد کرد؟
بی‌تعارف استقلال در هفته‌های اخیر رقبای چالش برانگیزی را پیش رو نداشته و تیم‌های ملوان و مس که فصل پیش در لیگ یک حضور داشتند و نفت مسجدسلیمان که اکنون برای جلوگیری از سقوط خود می‌جنگد بازی‌های دشواری نیستند. دو بازی آتی استقلال مقابل پیکان و نساجی قائمشهر نیز با توجه به وضعیت فنی این دو تیم در جدول رده‌بندی هرگز نمی‌تواند دشوار باشد. به احتمال زیاد ساپینتو در این بازی‌ها نیز ترکیب اصلی تیمش را حفظ خواهد کرد اما نتیجه قطعی درباره اینکه ساپینتو به ترکیب آرمانی خود رسیده یا باز هم اقدام به تغییراتی در ترکیب استقلال خواهد کرد، در بازی‌ با مدعیان روشن خواهد شد و شاید بعد از بازی با گل‌گهر سیرجان بهتر بتوان درباره این ماجرا بحث کرد.
نکته: در هفته‌های اخیر سیدحسین حسینی غایب بود و از علیرضا رضایی و حتی سینا سعیدی استفاده شد. بازگشت حسینی به ترکیب استقلال این تیم را در قفس توری هم باثبات خواهد کرد اما منظور از آنچه ثبات در ترکیب استقلال محسوب می‌شود، 10 بازیکنی هستند که در خطوط سه‌گانه به میدان می‌روند.

 

 


Page Generated in 0.0061 sec