printlogo


کد خبر: 266299تاریخ: 1401/11/20 00:00
اتفاقی تأثیرگذار روی گذشته، حال و آینده فوتبال
سیتی باید سقوط کند



آیا ارلینگ هالند را بزودی در دسته‌های پایین‌تر می‌بینیم؟ آیا استیون جرارد و برندان راجرز جام قهرمانی لیگ برتر که بی‌رحمانه از آنها گرفته شد را پس می‌گیرند؟ آیا آن گل قهرمانی سرخیو آگوئرو از بین می‌رود؟
همه این ایده‌ها در حال حاضر مطرح است چون منچسترسیتی، مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر به بیش از صد مورد تخطی از قوانین مالی در بازه زمانی ۹ ساله از 2018-2009 متهم شده و اینکه در چهار سال گذشته تلاش کرده در فرایند تحقیقات لیگ اختلال ایجاد کند. اگر اتهامات ثابت شود، سیتی، موفق‌ترین تیم یک دهه اخیر لیگ برتر با محرومیت‌های زیادی مواجه می‌شود از جمله اخراج از لیگ برتر. شاید عناوین قهرمانی این تیم گرفته شود، اجازه پیدا نکند بازی‌هایش را ادامه دهد، از خرید یا ثبت بازیکن جدید محروم شود یا به مبلغی نامحدود جریمه شود.
همه اینها سخت است اما سیتی که در ۱۱ سال گذشته شش قهرمانی به دست آورده و خود را به‌عنوان پردرآمدترین باشگاه جهان معرفی کرده، با این اتهام مواجه است که سال‌ها سیستم را فریب داده و از نظر لیگ برتر اینها اشتباه و لغزش نبوده بلکه نقض قانون در مقیاس بسیار بزرگ بوده.
حالا اگر همه یا بخشی از اتهامات ثابت شود، باید مجازات متناسب در نظر گرفته شود. این یعنی اگر سقوط از لیگ برتر یا کسر امتیاز یا محو تمام خاطرات آگوئرو و هم‌تیمی‌هایش مجازات این تیم باشد، کسی می‌تواند مخالفت کند؟ جریمه یکی از ثروتمندان کمپانی‌های ورزشی جهان یا درخواست از پپ گواردیولا برای اینکه چند سال با یکی از بهترین تیم‌های جهان سر کند و بازیکن جدیدی نیاورد و به داشته‌های باشگاه در یکی از بهترین آکادمی‌ها اکتفا کند، قطعاً کافی نیست.
سیتی البته تمام اتهامات را رد کرده و در سال ۲۰۲۰ در پرونده‌ای مشابه علیه یوفا که می‌خواست این تیم را دو فصل از لیگ قهرمانان محروم و ۳۰ میلیون یورو جریمه کند، به پیروزی رسیده است. هیچ کس هم در دنیای فوتبال انتظار ندارد این پرونده به آسانی حل و فصل شود و ماه‌ها و شاید سال‌ها برای خاتمه‌اش زمان لازم است.
اما مشخصاً این می‌تواند یکی از مهم‌ترین مقاطع تاریخ فوتبال انگلیس باشد که چشم‌انداز این ورزش در این کشور و سراسر اروپا را تغییر دهد.
سیتی با ورود گروه ابوظبی به رهبری شیخ منصور بن زاید آل نهیان در سال ۲۰۰۸ به شهرتی خارق‌العاده رسید؛ اتفاقی که چند سال قبل در چلسی با آمدن رومن آبراموویچ رخ داده بود. نیوکاسل که در سال ۲۰۲۱ توسط صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی خریداری شد، شاید بعدها در این دسته‌بندی جا بگیرد. در این فرایند و با پول‌های تمام نشدنی بهترین بازیکنان، مربیان، امکانات و مدیران به استخدام باشگاه درآمدند. بدون شک این پول‌ها خوب خرج شد و یکی از بهترین تیم‌ها بهترین بازی‌ها را به نمایش گذاشت. اما روند رشد باشگاهی که در ۱۶ سال ابتدایی برگزاری لیگ برتر هیچ گاه رتبه‌ای بهتر از هشتم نداشت و در سال ۱۹۹۹ در دسته سوم بازی می‌کرد، طبیعی نبود. آنها با پول خیلی زیاد به این جایگاه رسیدند و لیگ برتر باور دارد که برای نیل به هدف خود فریبکاری کرده‌اند.
حالا دوباره دعوای بزرگی در راه است و بهترین وکلا فراخوانده شده‌اند. رقبا امید غلبه بر باشگاهی را پیدا کرده‌اند که می‌خواهد همه را جا بگذارد. لیورپول و منچستریونایتد می‌توانند یک یا دو جام بگیرند و آرسنال در کورس قهرمانی این فصل نفس راحتی می‌کشد. آینده امثال هالند، کوین دبروین و گواردیولا مبهم می‌شود و اهداف احتمالی فصل نقل و انتقالات مثلاً جود بلینگهام ترجیح می‌دهند در این مقطع به اتحاد نروند. لیگ برتر و اعضایش می‌خواهند در پایان این فصل همه چیز روشن شود اما احتمالش خیلی کم است.
هواداران سیتی هم البته به هر قیمت از تیمشان حمایت می‌کنند و انگشت اتهام به سوی چلسی نشانه می‌رود که در دو پنجره اخیر نقل و انتقالات خیلی بیش از حد خرج کرده و اتهام فساد و تبانی نیز در خیلی پرونده‌ها مطرح می‌شود.
اما یک چیز قطعی است. این داستان می‌تواند روی گذشته، حال و آینده فوتبال تأثیر بگذارد. آبروی منچسترسیتی و هر که در این باشگاه بوده و هست، در معرض خطر قرار دارد همین طور لیگ برتر و کل فوتبال. فراموش کنید قرار است در این ماه دولت انگلیس لایحه‌ای را طرح کند که از ایده قانونگذار مستقل در فوتبال حمایت می‌کند و معنایش این است که فوتبال نمی‌تواند یا نمی‌خواهد بدرستی خودش را اداره کند.
اعضای لیگ برتر البته با آن مخالفند. دکمه هسته‌ای زده شده و ثروتمندترین باشگاه‌های فوتبال جهان به تلاطم افتاده‌اند، مطمئن باشید از این به بعد همه چیز تغییر می‌کند. سیتی البته باور دارد برنده این پرونده است. از زمان ورود اماراتی‌ها سیتی در زمین و بیرون آن برنده بوده. اما اگر اتهامش ثابت شود با عواقب شدیدی مواجه می‌شود. برای شروع، دوران ۲۱ ساله حضورشان در لیگ برتر به پایان می‌رسد.


Page Generated in 0.0051 sec