printlogo


کد خبر: 266116تاریخ: 1401/11/18 00:00
‌رقابت برای رتبه چهارم لیگ از همیشه نزدیک‌تر است
اعتبار، مهم‌تر از سهمیه!



رقابت قهرمانی لیگ بیست و دوم بین پرسپولیس، سپاهان و استقلال بسیار نزدیک است و به نظر می‌رسد که تا آخرین لحظات ادامه داشته باشد. تا چند هفته قبل گل‌گهر هم در جمع مدعیان قهرمانی بود، ولی در هفته‌های گذشته کمی از آنها فاصله گرفته است. شاگردان قلعه‌نویی از 4 بازی قبلی تنها سه امتیاز گرفته‌اند و با این ریتم بعید است که دست‌شان به جام برسد. آنها فعلاً با 30 امتیاز در رتبه چهارم هستند، ولی رقابت برای این رتبه هم مثل قهرمانی فشرده است و تیم‌های زیادی به آن چشم دوخته‌اند.
اگر فرض کنیم که رتبه‌های سه‌گانه بین سه مدعی سنتی تقسیم می‌شود، رتبه چهارم برای تیم‌هایی که سرمایه‌گذاری زیادی داشته‌اند و نسبت به متوسط لیگ کیفیت بهتری دارند، اگر حکم موفقیت نداشته باشد، تسکین‌بخش خواهد بود.
در ادوار قبلی لیگ رتبه چهارم می‌توانست حکم سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را داشته باشد، ولی با شروع لیگ نخبگان آسیا (لیگ قهرمانان با فرمول جدید) سهمیه‌های لیگ برتر احتمالاً کم می‌شود و همین سهمیه محدود هم قرار است بین برندگان دو دوره اخیر لیگ برتر و جام حذفی تقسیم شود. با این حال ایستادن روی رتبه چهارم هنوز برای این تیم‌ها و بخصوص مربیان‌شان حیثیتی است.

کار سخت گل‌گهر
گل‌گهر در نیم‌فصل اول عملکرد خیلی خوبی داشت و با تک‌امتیازی که از بازی عقب‌افتاده مقابل آلومینیوم اراک گرفت، بالاتر از استقلال و سپاهان روی پله دوم ایستاد. آن روزها به نظر می‌رسید که تیم قلعه‌نویی این بار مصمم است در کورس قهرمانی باقی بماند و مدعیان سنتی را به چالش بکشد، ولی اوضاع در سه بازی بعدی اصلاً خوب پیش نرفت. تساوی مقابل تراکتور اوج‌گرفته در تبریز نتیجه بدی نبود، ولی آنها در هفته هفدهم در خانه به زحمت توانستند مقابل مس رفسنجان به تساوی برسند و شکست سنگین هفته گذشته در زمین سپاهان نشان داد که بحران این تیم جدی است. بازی خانگی این هفته مقابل مس کرمان فرصتی است که گل‌گهر دوباره طعم برد را بچشد، ولی اگر آنها به ریتم امتیازگیری قبلی برنگردند، رتبه چهارم به سرعت از دست خواهد رفت.

تراکتور روی دور
تراکتور خمس یکی از آماده‌ترین تیم‌های لیگ است که از چهار بازی اخیرش 10 امتیاز گرفته و توانسته خودش را به یک امتیازی گل‌گهر برساند. سه برد اخیر آنها مقابل استقلال، ذوب‌آهن و فولاد به دست آمد که بردن‌شان کار آسانی نیست و شاید اگر مربی اسپانیایی زودتر به تبریز می‌رفت، این تیم حالا در کورس قهرمانی بود. تراکتور 29 امتیازی که این هفته در تهران با هوادار بازی می‌کند، منتظر لغزش گل‌گهر است تا جای این تیم در رتبه چهارم را بگیرد.

مس رفسنجان، خیلی نزدیک خیلی دور
هر چند مس رفسنجان رتبه ششمی فقط 5 امتیاز کمتر از گل‌گهر دارد، ولی شانس آنها برای رسیدن به پله چهارم خیلی بالا نیست. شاگردان ربیعی هنوز در نیم‌فصل دوم بردی نداشته‌اند و از سه بازی فقط سه امتیاز دارند. آنها هفته گذشته در تساوی بدون گل خانگی مقابل ذوب‌آهن هم حرف زیادی برای گفتن نداشتند و نیمه دوم را اکثراً دفاع کردند. به نظر می‌رسد که مس با این فرم برای حفظ رتبه ششم هم کار سختی داشته باشد.

آلومینیوم، میهمان ناخوانده
آلومینیوم اراک هم مثل مس رفسنجان 25 امتیازی است، ولی آنها هم شانس زیادی برای بالا رفتن ندارند و حتی ممکن است در پایان فصل در رتبه پایین‌تری باشند. هر چند آلومینیوم هفته گذشته در ورزشگاه آزادی پرسپولیس را متوقف کرد، ولی یک نیمه فوتبال دفاعی آنها مقابل میزبان ده نفره برای تماشاگران آزاردهنده بود. فوتبال محتاطانه رحمتی فرمول مناسبی برای رسیدن به رتبه‌های بالای جدول نیست و در بهترین حالت برای ایستادن در میانه جدول کافی باشد.

فولاد، امیدوار به خریدهای زمستانی
در شروع فصل انتظار می‌رفت فولاد در جمع تیم‌های بالای جدول باشد و آنها شروع خوبی هم داشتند، ولی تیم نکونام افت غیرمنتظره‌ای داشت و فعلاً با 24 امتیاز در رتبه هشتم است. با این حال این مربی امیدوار است که فولاد با خریدهای جدیدش از جمله روبرتو تورس متحول شود و خودش را بالا بکشد. آنها دو هفته قبل در اهواز پرسپولیس را شکست دادند، ولی هفته گذشته اسیر تراکتور بودند و به این تیم باختند. فولاد این هفته مقابل سپاهان بدون چهار بازیکن محرومش فرصت دارد به یک برد روحیه‌بخش دیگر برسد. اگر خریدهای زمستانی فولاد جواب بدهند، این تیم می‌تواند موقعیتش را ارتقا بدهد. رسیدن به گل‌گهر و تراکتور کار آسانی نیست، ولی نمی‌توان پتانسیل فولاد برای رسیدن به رتبه چهارم را نادیده گرفت.


Page Generated in 0.0057 sec