printlogo


کد خبر: 266082تاریخ: 1401/11/17 00:00
این همه مهاجم و این آمار پایین؟

وصال روحانی
روزنامه نگار
تیم فوتبال استقلال در خط حمله خود سجاد شهباززاده، ارسلان مطهری و آرمان رمضانی را در اختیار دارد و مهدی قایدی، محمد محبی و کوین یامگا هم در جریان مسابقه بارها به دل دفاع رقبا می‌زنند و تبدیل به مهاجمان کاذب تیم می‌شوند. آنها در این راه از لب خط که محل اصلی حضور و مانور آنها است، دور می‌شوند و به حوزه‌های نوک حمله سنتی که مهاجمان «هدف» (Target) هم نامیده می‌شوند، ورود می‌کنند و پس از ایجاد فرصت شوتزنی دست به انجام این کار می‌زنند. با این توضیحات و پس از تأکید بر اینکه آبی‌های تهرانی بال‌های رونده و گلسازی چون ابوالفضل جلالی و جعفر سلمانی را هم در دست چپ میدان و صالح حردانی را در دست راست دارند، باید با جدیت پرسید که چرا کمتر از تعدادی گل می‌زنند که قابلیت‌های انفرادی و توانایی‌های فنی این بازیکنان می‌تواند برایشان در برداشته باشد؟
آبی‌های تهرانی البته در قیاس با پرسپولیس که معمولاً جان به لب می‌شود تا گلی بزند این کار را با آسودگی بیشتری انجام می‌دهند، اما زدن فقط 23 گل در 18 دیدار نشان می‌دهد که بازیکنان پرتعدادی که نام‌شان آمده، نتوانسته‌اند طرح‌های تهاجمی مؤثری را پی ریزند.
نه اینکه هیچ عیب فردی بر افرادی که اسم‌شان در پروسه‌های تهاجمی استقلال آمد مترتب نباشد. رمضانی با‌وجود زدن برخی تک گل‌های حساس در دو فصل گذشته، بیشتر یک مشارکت کننده کم اثر بوده و به دفعات نیمکت‌نشین شده و شهباززاده چیزی در حد و اندازه تعداد گل‌های زده‌اش (یعنی صفر) نشان داده است. مطهری گل‌هایی زده ولی فاقد تداوم ضروری بوده و حتی قایدی با آن تکنیک نابش به گونه‌ای ظاهر نشده که ساپینتو را مجاب به استفاده هرچه بیشتر از خود کند و بارها روی نیمکت نشانده شده یا حداکثر از دقیقه 60 به بعد به میدان فرستاده شده است. قایدی البته طی پیروزی 2-3 اخیر آبی‌ها در زمین مس کرمان بسیار خوب کار کرد اما از تداوم لازم بی‌بهره بوده است. به واقع اگر محمد محبی و کوین یامگا را که همیشه خوب‌اند قلم بگیریم هیچ‌یک از سایر عناصر تهاجمی استقلال که نام‌شان آمد، ارائه دهنده همان توانی نبوده‌اند که در وجودشان هست اما از آن استفاده نمی‌شود.
سرمربی پرتغالی استقلال باید هرچه سریع‌تر فکری برای این قضیه کرده و طرح‌هایی را در امر تهاجم برای تیمش ترسیم کند که هم با مهارت‌های بازیکنان همخوانی داشته باشد و هم برای گشودن تله‌های دفاعی رقبا به کار آید. ساپینتو تا این لحظه که نزدیک به دوسوم این فصل سپری شده، هنوز در این زمینه توفیقی نداشته و به همین سبب تیمش آمار گلزنی نازلی داشته و به تبع آن امتیازاتی را از دست داده و از صدر جدول هم قدری دور مانده ولی با دو برد متوالی در هفته‌های اخیر جبران مافات کرده است. استقلال هنوز هم شانس جدی برای قهرمان شدن در لیگ دارد و باید در این راه بکوشد. حتی «دیر موفق شدن» بهتر از «هرگز موفق نشدن» است.


Page Generated in 0.0053 sec