printlogo


کد خبر: 266046تاریخ: 1401/11/17 00:00
ایالات متحده میزبان جدید کوپا امریکا
آزمون نهایی برای میزبانی مشترک 2026!

امیررضا همایون
خبر نگار
میزبانی مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان در سال 2026 از سوی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به سه کشور مکزیک، کانادا و ایالات متحده امریکا واگذار شده است. میزبانی تورنمنت‌هایی از این دست نیاز به برگزاری یک تورنمنت آزمایشی برای محک میزبان دارد، اتفاقی که از سوی فیفا در دوره‌های گذشته با برگزاری رقابت‌های جام کنفدراسیون‌ها رخ می‌داد. این تورنمنت چند سال است برچیده شده اما کشورهای میزبان جام جهانی برای محک زدن خودشان همچنان از یک تورنمنت میزبانی می‌کنند. به طور مثال قطر میزبان دوره گذشته جام جهانی فوتبال با میزبانی از چند دوره رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان امکانات خودش برای برگزاری مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان را مورد ارزیابی قرار داد.
حالا امریکا هم به عنوان یکی از سه میزبان جام جهانی 2026 با میزبانی دوره بعدی کوپا امریکا که تابستان 2024 دو سال پیش از آغاز جام جهانی انجام خواهد شد، خود را آماده میزبانی جام جهانی می‌کند. پیش از اینکه ایالات متحده به عنوان میزبان جام ملت‌های امریکای جنوبی انتخاب شود، کشور اکوادور به عنوان میزبان این رقابت‌ها انتخاب شده بود و پس از انصراف فدراسیون فوتبال اکوادور، امتیاز میزبانی این تورنمنت با توافق دو کنفدراسیون فوتبال امریکای جنوبی و شمالی و با هدف محک زدن امکانات ایالات متحده به این کشور واگذار شد.
امریکا البته با میزبانی رقابت‌های کوپا امریکا نا آشنا نیست، آنها پیش از این یک بار در سال 2016 و به مناسبت جشن صد سالگی جام ملت‌های امریکای جنوبی تورنمنتی که به نام کوپا امریکا سنتناریو بود را میزبانی کرده‌اند و بدین ترتیب فوتبال امریکا در سال 2024 دومین میزبانی خودش از جام ملت‌های امریکای جنوبی را تجربه می‌کند.

تکرار 2016
یکی از اتفاقاتی که به واسطه میزبانی ایالات متحده در کوپا امریکا 2016 رخ داد حضور تیم‌های مطرح کنفدراسیون فوتبال امریکای شمالی در این رقابت‌ها بود، تیم‌هایی که البته به واسطه قدرت تیم‌های امریکای جنوبی سهمی از مدال‌های آن دوره نداشتند اما همین که فرصت بازی با تیم‌های بزرگ امریکای جنوبی مانند آرژانتین، برزیل، شیلی و سایرین را پیدا کرده بودند برای‌شان کافی بود، اتفاقی که به نظر می‌رسد در دوره بعدی کوپا امریکا 2024 هم شاهد آن باشیم.

حضور آسیا با شاگردان رنار
یکی از اتفاقاتی که همواره طی دوره‌های گذشته کوپا امریکا رخ داده است، دعوت از تیم‌های کنفدراسیون‌های دیگر فیفا به این رقابت‌ها است. در چند دوره اخیر اکثر تیم‌های میهمانی که در این رقابت‌ها حاضر بوده‌اند از کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) بوده‌اند، تیم‌هایی که نتیجه‌های خوبی هم کسب کرده‌اند. در رقابت‌های سال 2024 هم قرعه به نام تیم ملی فوتبال عربستان افتاده که به امریکای شمالی سفر کند و در این رقابت‌ها حاضر باشد. شاید یکی از دلایل اصلی مقامات کنفدراسیون فوتبال امریکای جنوبی برای دعوت از عربستان برای حضور در این مسابقات عملکرد خوب این تیم در جام جهانی 2022 قطر بوده است. شاگردان هروه رنار فرانسوی در کمال شگفتی در مرحله گروهی جام جهانی موفق شدند با نتیجه 2 بر 1 آرژانتین، قهرمان جام را شکست دهند. یکی از موضوعات جذابی که دعوت عربستان به این مسابقات دارد امکان همگروهی این دو تیم با یکدیگر پس از گذشت دو سال از شکست آلبی سلسته مقابل شاگردان رنار است.

 


Page Generated in 0.0053 sec