printlogo


کد خبر: 266045تاریخ: 1401/11/17 00:00
روزی که الاهلی کهکشان را خاموش کرد
بازی قرن



ایمان گودرزی
روزنامه نگار
دو تیم رئال مادرید و الاهلی مصر در مرحله نیمه‌نهایی جام باشگاه‌های جهان باید به مصاف هم بروند، اما بیایید با هم به 5 آگوست 2001 برویم و تنها تقابل این دو تیم در تاریخ، قبل از دیدار پیش رو را بررسی کنیم. شاید روی کاغذ این بازی کاملاً دوستانه بود، اما دو تیم با عناوینی پا به این بازی گذاشتند که به اندازه کافی می‌توانست این تقابل را به یک درام هیجان‌انگیز تبدیل کند.
فیفا از طریق رأی‌گیری بین روزنامه‌نگاران و مربیان، رئال مادرید را به‌عنوان باشگاه قرن در سال 2000 به رسمیت شناخت، از طرف دیگر الاهلی با عنوان بهترین تیم آفریقایی قرن بیستم به میدان آمد تا مصر آماده میزبانی جذاب‌ترین بازی دوستانه قرن شود.
 
بازی قرن
انتظارات از این بازی در مصر به قدری بالا بود که آنها نام بازی قرن را روی تقابل رئال مادرید و الاهلی گذاشتند و 75 هزار نفر این بازی را در ورزشگاه از نزدیک دیدند.
 
کهکشانی‌ها
رئال مادرید در تابستان همان سال زین‌الدین زیدان را با رقم تاریخی آن زمان یعنی 77/5 میلیون یورو از یوونتوس به رئال مادرید آورد. هافبک فرانسوی در رئال به جمع بازیکنانی مانند روبرتو کارلوس، لوئیز فیگو یا رائول اضافه شد و بسیاری از آنها در این مسابقه حضور داشتند اما بهترین ورژن خود را ارائه ندادند.
  شوک؛ الاهلی 1-0 رئال مادرید
ویسنته دل بوسکه که در آن زمان کاپیتان کشتی مادریدی‌ها بود، 11 بازیکن از بهترین‌های خود را به بازی فرستاد، تیم نیمه اول بد بازی نکرد و موقعیت‌های زیادی روی دروازه مصری‌ها ایجاد کرد اما هیچ توپی از خط دروازه نگذشت.
در نیمه دوم خستگی راه، دامن مادرید را گرفت و تنها 5 دقیقه بعد از شروع بازی بود که روی اشتباه خط دفاعی سفیدپوشان غالی تک به تک شد و بعد از دریبل کردن سزار سانچز پاس گل را به ساندی چیبویکه هافبک نیجریه‌ای داد تا تک گل بازی به ثمر برسد.
الاهلی یا به اسپانیایی ال ناسیونال فرصت این را داشت که گل‌های خود را دو برابر کند اما تیر دروازه مادرید مانع این اتفاق شد.
 
ترکیب کهکشانی‌ها در آن بازی
سزار سانچز; سالگادو، هیرو (گوتی، دقیقه 53)، کارانکا، روبرتو کارلوس، هلگوئرا، ماکلله، فیگو (مکمنمن، دقیقه 63)، زیدان (سلادس، دقیقه 74)، سالویو (سولاری، دقیقه 63)، رائول
 
داور بازی
جمال الغندور کسی بود که قضاوت این بازی را بر عهده داشت، شاید در سال 2001 افراد زیادی او را نمی‌شناختند اما یک سال بعد با قضاوت بازی جنجالی اسپانیا – کره جنوبی در جام جهانی کره و ژاپن حسابی به شهرت رسید.
او 20 سال بعد از آن بازی تأکید کرد: «در واقع، این یکی از بهترین بازی‌هایی بود که من به‌عنوان داور در طول دوران حرفه‌ای‌ام قضاوت کردم. من همیشه آن را به خاطر خواهم داشت و قضاوت بی‌نقصی در آن بازی داشتم.»
 
دیدار مجدد بعد از 22 سال
این دیدار چهارشنبه 19 بهمن ماه در رباط برگزار می‌شود و دومین فینالیست جام باشگاه‌های جهان را مشخص خواهد کرد. فینالیست دیگر این بازی که از بین برنده دیدار فلامنگو و الهلال انتخاب خواهد شد یک روز قبل مشخص می‌شود و منتظر این بازی خواهد ماند.
رئال مادرید در چهار دوره آخر خود در این رقابت‌ها (2014، 2016، 2017 و 2018) قهرمان شده است و تیم مصری در دو تورنمنت آخرش (2020 و 2021) به مقام سوم دست یافته است.

نیمه نهایی دیگر
الهلال قهرمان آسیا با گل تساوی دیرهنگامی که به ثمر رساند بازی خود مقابل ویداد کازابلانکا را به وقت اضافه کشاند، بازی با نتیجه 1-1 به پایان رسید و تیم عربستانی در ضربات پنالتی 5-3 پیروز شد تا در نیمه نهایی مقابل فلامنگو برزیل روبه‌رو شود.
حذف قهرمان آفریقا پس از عملکرد فوق‌العاده مراکشی‌ها در جام جهانی ضربه سختی به فوتبال این کشور بود. مراکشی‌ها که در ورزشگاه مملو از جمعیت کازابلانکایی به میدان رفته بودند بسیار امید داشتند با گذر از الهلال به نیمه نهایی این بازی‌ها برسند که این اتفاق رخ نداد.
 


Page Generated in 0.0052 sec