printlogo


کد خبر: 266003تاریخ: 1401/11/16 00:00
سرمربی سابق «برنلی» در «گودیسون پارک»
«شان دایش» نسخه اورتونی «ادی هاو»


فرزاد بیگی
روزنامه نگار    

سرانجام «فرانک لمپارد» پس از یک سال سخت، سرمربیگری «اورتون» را از دست داد. تیم بحران‌زده «فرانکی» در 12 بازی اخیر تنها یک پیروزی و در هشت بازی آخر فقط دو امتیاز کسب کرده بود. آنها با 8 امتیاز رتبه دوم قعرنشینان لیگ برتر را در اختیار دارند. حالا «شان دایش» 51ساله با مأموریت حفظ تیم، به «گودیسون پارک» آمده است.
بنظر می‌رسد در شرایط کنونی او بهترین انتخاب ممکن باشد. «دایش» ده سال گذشته را در «برنلی» کار کرده و بارها در موقعیت مشابه قرار گرفته است. او خوب می‌داند چگونه باید نبرد گلادیاتوری با سایر فانوس به‌دستان را مدیریت کند. هیأت مدیره آبی‌ها احتمالاً از الگوی امتحان‌پس‌داده «نیوکاسل» در انتخاب«ادی هاو» استفاده کرده است؛ احتراز از نام‌های بزرگ و سپردن تیم به مردی عملگرا و باانگیزه که شرایط بغرنج کنونی را درک کند.
آقای سرمربی در دو بازی نخست با چالشی جدی روبه‌رو خواهد بود. او ابتدا در «گودیسون پارک» با آرسنال مصاف می‌دهد و سپس برای برگزاری دربی «مرسی ساید» به «آنفیلد» خواهد رفت. «دایش» یک هفته فرصت داشته تا بازیکنان را برای این نبردهای سخت و سایر رقابت‌های فصل آماده کند. او در سال‌های متمادی حضور در «برنلی»، کمتر بر مالکیت توپ تأکید داشته است. با این حال شاگردان او در دفاع و بازی بدون توپ، بسیار منضبط و سازماندهی شده بودند. مأموریت او در «اورتون» بازسازی ساختار دفاعی، افزایش فشار پرس تیمی و همچنین سختگیری بیشتر در تقابل با بازیکنان حریف است. «اورتون» تحت هدایت «دایش» به احتمال فراوان به شکل فشرده و متمرکزی دفاع خواهد کرد و تلاش می‌کند تا فضاها و نیم فضاهای موجود را تا حد امکان مسدود نماید. به این ترتیب او با اعمال نخستین تغییرات تیم را مجدداً به شیوه مورد علاقه انگلیسی‌ها (2-4-4) باز خواهد گرداند. هنر «دایش» در ساده‌سازی خواسته‌هایش از بازیکنان و استفاده بهینه از حداکثر توانایی آنهاست. او به‌نحو قابل‌درکی وظایف شاگردانش را گوشزد کرده و مطمئن می‌شود که همه آنها به شکل متعهدانه‌ای با مأموریت شخصی‌شان در قالب «نقشه راه» کلی تیم آشنا شده‌اند.
دو جدال نخست شاید از نظر نتیجه اهمیت چندانی نداشته باشند؛ اما به‌طور قطع آزمونی مهم برای مشاهده تغییرات «دایش» در روند بازی «اورتون» خواهد بود. مسأله مهم و حیاتی اما کسب امتیاز در نبردهای رودررو با تیم‌های نیمه دوم جدول است. تا آن زمان «دایش» باید از بازسازی ساختار دفاعی مطمئن شده باشد. واقعیت این است که تا وقتی بازی بدون گل پیش می‌رود، همیشه شانس گلزنی و پیروزی وجود خواهد داشت. استفاده از ضدحملات سریع و ضربات ایستگاهی از مهم‌ترین تدابیر سرمربی «دایش» برای غلبه بر رقیبان است. خبر خوب اینکه «تافی‌ها» مهاجمان باکیفیتی در اختیار دارند. «دمارای گری» و «الکس ایوبی» و در صورت رسیدن به آمادگی «دومنیک کالورت لوین» گزینه‌هایی کارآمد برای انتقال سریع توپ از دفاع به نقاط مناسب زمین و طرح‌ریزی حمله خواهند بود؛ ضمن آنکه «اورتونی‌ها» از میانگین قدی مناسب برای استفاده از کرنرها و ضربات آزاد برخوردارند. البته که ممکن است برخی بازیکنان شیوه تدافعی «دایش» را نپسندند؛ با این حال موضوع این است که در حال حاضر انتخاب دیگری وجود ندارد و هیچ کس نمی‌خواهد با «اورتون» به دسته پایین‌تر سقوط کند. بنابراین حفظ اتحاد تیمی و همراهی حداکثری با برنامه‌های کادر فنی ضروری به‌نظر می‌رسد.
نکته نگران‌کننده اما تقویت نشدن تیم در نقل و انتقالات ژانویه است. آنها در به‌خدمت گرفتن بازیکنان مورد نظر توفیقی نداشته و ستاره 21 ساله‌شان «آنتونی گوردون» را هم به «نیوکاسل» واگذار کرده‌اند. با این همه فرصتی برای افسوس خوردن و بهانه‌گیری وجود ندارد. اگرچه طبق آخرین اخبار شایعه‌هایی از به خدمت گرفتن احتمالی «ایسکو» (هافبک سابق رئال مادرید) به گوش می‌رسد؛ با این‌حال و تا اطلاع ثانوی «دایش» و شاگردانش ناگزیرند روی داشته‌های فعلی‌شان در 18بازی باقیمانده تمرکز کنند.
این امیدواری وجود دارد که سبک جنگنده و مبارزه‌جویی «دایش»؛ سبب حمایت حداکثری هواداران از«اورتون» تحت هدایت او شود. آنها در فصل گذشته و بخصوص در بازی‌های پایانی، با به‌وجود آوردن جوی باورنکردنی در «گودیسون‌پارک»؛ نقشی غیرقابل انکار در بقای«اورتون» بر عهده داشتند. در آغاز نیم فصل دوم، باقی ماندن در جدول لیگ برتر به تنها نکته با اهمیت آبی‌های بندر لیورپول تبدیل شده است. به‌نظر «شان دایش» گزینه‌ای مناسب برای گذر از طوفان و رساندن تیم به ساحل آرامش و اطمینان باشد. مأموریت دشوار آقای سرمربی اثبات این ادعا به همراهان همیشگی «گودیسون پارک» خواهد بود.


Page Generated in 0.0048 sec