printlogo


کد خبر: 265966تاریخ: 1401/11/16 00:00
یک دیدار دوستانه در کشاکش رقابت حاد سپاهان - پرسپولیس
خروس بی‌محل!


وصال روحانی
روزنامه نگار
اینک که رقابت سپاهان و پرسپولیس در هر دو جبهه اصلی فوتبال کشور (لیگ برتر و جام حذفی) به اوج خود رسیده، توقع این است که سازمان لیگ منصفانه‌ترین برنامه‌ها را برای آنان در ادامه راه تنظیم کند اما به‌نظر می‌رسد که در این کار کمی تا قسمتی قصور صورت پذیرفته است. چه چیزی از این مهم‌تر و حساس‌تر که نه تنها قرمزهای تهرانی طلایی‌های اصفهان با امتیازی برابر و فقط به لطف تفاضل گل در رده‌های دوم و اول جدول لیگ نشسته‌اند بلکه در جام حذفی هم در روز 3 اسفند با یکدیگر وعده ملاقات دارند و در آن روز خاص یکی از این دو تیم حذف شده و تیم برنده به رؤیای خود برای دو جامی شدن استمرار خواهد بخشید. در روزهای قبل و بعد از آن مسابقه ویژه طبعاً سپاهان و پرسپولیس باید بازی‌های خود در لیگ را هم انجام بدهند، اما در این میان یک تک‌بازی وجود دارد که معلوم نیست چگونه ترتیب برگزاری آن داده شده و به چه سبب سازمان لیگ انجام آن را نفی نکرده است. دیدار مورد بحث مسابقه دوستانه‌ای است که سپاهان روز 28بهمن مقابل زنیت روسیه در اصفهان انجام می‌دهد و آن هم در حالی که برگزاری این دیدارهای دوستانه در کوران انجام بازی‌های رسمی کشور اگر بی‌سابقه نبوده باشد، کم‌سابقه است.
 
کنش‌ها و واکنش‌ها
دیدار مزبور سبب شده در ترتیب و زمان برگزاری سایر بازی‌های سپاهان چه قبل از انجام مسابقه سپاهان - زنیت و چه بعد از آن تغییراتی حادث شود و چون همین امر در سوق یافتن بازی سپاهان - پرسپولیس در جام حذفی به تاریخ 3 اسفند هم تأثیرگذار بوده، به تبع آن کمی تا قسمتی روی تاریخ انجام سایر دیدارهای پرسپولیس (در لیگ) هم تأثیر گذاشته است. بر اثر این کنش‌ها و واکنش‌ها، سپاهان ابتدا در لیگ روز 25 بهمن مقابل ذوب‌آهن دربی اصفهان را انجام می‌دهد، سپس روز 28 بهمن روبه‌روی زنیت صف‌آرایی می‌کند، آنگاه در 3 اسفند در یک‌هشتم نهایی جام حذفی قرمزهای تهرانی را هدف می‌گیرد و در روز 9 اسفند هم در ادامه لیگ با آلومینیوم اراک مسابقه می‌دهد. پرسپولیس نیز با تأثیرپذیری کم یا زیاد از دیدار دوستانه بی‌وقت سپاهان با زنیت، 24 بهمن در لیگ با «هوادار» مسابقه می‌دهد، سپس در «نقش جهان» روبه‌روی زردهای اصفهانی می‌ایستد تا مشخص شود کدام‌یک به یک‌چهارم پایانی جام حذفی می‌رسند و 8 اسفند هم روزی است که تیم یحیی گل‌محمدی باید در لیگ روبه‌روی نفت مسجدسلیمان قرار گیرد.
 
نفس نکش!
هنوز مشخص نیست که سازمان لیگ چرا در وسط این همه مسابقه رسمی کشوری و در هیاهوی دو جام مهم داخلی با برگزاری یک دیدار دوستانه برای سپاهان که به ‌هر ‌حال عنصری مضر برای کل برنامه‌ریزی دیدارهای داخلی به حساب می‌آید، موافقت کرده است. تعجب پیرامون این مسأله زمانی بیشتر می‌شود که درنظر بگیریم انباشت دیدارهای عقب‌افتاده داخلی به سبب تعطیلی 50 روزه مرتبط با برگزاری جام جهانی 2022 در خاک قطر به چنان حد چشمگیری رسیده که فرصتی برای نفس کشیدن هم وجود ندارد و باید از تک‌تک روزها برای تعیین و انجام دیدارهای عقب‌افتاده بهره جست. همه اینها ما را به این نتیجه‌گیری بدیهی می‌رساند که بازی دوستانه سپاهان - زنیت که بی‌شباهت به یک «خروس بی‌محل» نیست، ولی این سؤال به قوت خود باقی است که چرا مدیران سازمان لیگ برای کم کردن این فشار طاقت‌فرسا از سپاهان نخواسته‌اند که فعلاً از خیر این دیدار دوستانه بگذرد و آن را به تعطیلات نوروز یا پایان فصل موکول کند.


Page Generated in 0.0048 sec