printlogo


کد خبر: 265944تاریخ: 1401/11/16 00:00
3 مدال برای فرنگی‌کاران در کرواسی
بازگشت شاهین


محسن وظیفه
روزنامه نگار
تیم ملی کشتی فرنگی در اولین روز تورنمنت دارای رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی در کرواسی صاحب سه مدال شد. بعد از پایان مسابقات کشتی آزاد، نوبت به رقابت‌های کشتی فرنگی رسید که در روز نخست فرنگی‌کاران ایران صاحب یک طلا، یک نقره و یک برنز شدند. در روز نخست این مسابقات تیم ملی کشتی فرنگی ۴ نماینده در دو وزن داشت که صاحب سه مدال هم شد.

یک طلا برای بازگشت
 مهم‌ترین مدال هم به محمد علی‌گرایی رسید که در وزن ۷۷ کیلوگرم باز هم خوش درخشید و نشان داد که می‌توان همچنان روی توانایی او حساب کرد.
محمد علی‌گرایی بعد از ناکامی در مسابقات قهرمانی جهان که به‌دلیل مصدومیت از ناحیه زانو هم به دست آمد، چند ماهی از میادین دور شد و حالا تورنمنت زاگرب اولین آوردگاهی بود که او در آن حاضر شد و خیلی راحت هم به مدال طلا رسید. محمد علی‌گرایی که لقب شاهین را از اتحادیه جهانی گرفته، در این رقابت‌ها هم کار چندان سختی هم نداشت و بعد از برد سختی که در دور اول مقابل حریف نروژی به دست آورد، بقیه رقبا را به راحتی شکست داد و بدون دغدغه به مدال طلا رسید.البته شاید بهتر بود او هم مانند برادر کوچکترش محمد رضا‌گرایی در یک وزن بالاتر در تورنمنتی سبک‌تر محک می‌خورد اما به هر شکل او برای این مسابقات در وزن ۷۷ کیلوگرم کشتی گرفت که حالا باید دید این وزن کم کردن‌ها باز ‌هم به زانوی او فشار می‌آورد یا نه؟ زانوی او قبل از جهانی سال گذشته به‌شدت آسیب دید اما حالا ظاهراً بهبود پیدا کرده و باید روی درخشش او در جهانی ۲۰۲۳ صربستان حساب کرد. محمد علی‌گرایی تاکنون نتوانسته به مدال طلای جهان برسد و سه مدال برنز را کسب کرده که باید دید امسال در جهانی چه‌ می‌کند آیا مدال طلا را می‌گیرد یا نه؟

عبور از نایب قهرمان جهان
دیگر نماینده ایران در وزن ۷۷ کیلوگرم امین کاویانی‌نژاد بود که با وجود شروع خوب در نهایت به مدال برنز رسید. کاویانی‌نژاد در دور نخست سنان سلیمان‌اف آذربایجانی که نقره جهان را دارد، شکست داد اما در ادامه نتوانست همین روند را ادامه بدهد. در نیمه‌نهایی مقابل گوتو از مولداوی که نقره امیدهای جهان را دارد، شکست خورد. دیدار رده‌بندی را هم به زحمت و با نتیجه یک بر یک برنده شد.
سد مجارستانی
پدیده کشتی‌ ایران در سال ۲۰۲۰، ناصر علیزاده کشتی‌گیر مازندرانی ایران بعد از برتری مقابل کشتی‌گیران چین، لهستان، کرواسی و ازبکستان به فینال رسید اما در این مرحله مقابل حریف مجارستانی شکست خورد و به مدال نقره رسید.
در این وزن حمید رضا بادکان دیگر نماینده ایران بود که ابتدا با شکست مقابل استفان کاتاچ مجارستانی و بعد هم شکست مقابل تورپال بیسلطانوف از دانمارک حذف شد. کاتاچ همان کشتی‌گیری بود که در فینال مقابل ناصر علیزاده به برتری رسید. بیسلطانوف هم در سال‌های اخیر به کشتی‌گیران ایرانی رحم نکرده است‌. رامین طاهری و ناصر علیزاده از جمله کسانی بودند که به این کشتی‌گیر روسی‌الاصل باختند.
آینده‌دارها
در روز دوم مسابقات کشتی فرنگی رنکینگ‌دار کرواسی چهار فرنگی‌کار ایران در دو وزن ۶۳ و ۶۷ کیلوگرم به روی تشک رفتند. هر چهار نفر از کشتی‌گیران جوان و آینده‌دار بودند. برادران محمدی؛ ایمان و عارف در وزن ۶۳ کیلوگرم خوش درخشیدند و دانیال سهرابی به همراه رضا عباسی در وزن ۶۷ کیلوگرم که نشان از پشتوانه‌های خوب کشتی فرنگی دارد. روند حرکتی درست کشتی‌فرنگی از سال ۲۰۱۸ به بعد، این تیم را صاحب چندین کشتی‌گیر خوب کرده و حالا کادر فنی تیم ملی به خوبی متوجه شده که علاوه بر ستاره‌هایش کشتی‌گیران کم‌سن و سالی را در اختیار دارد که هر زمان بخواهد می‌توانند به تیم ملی اضافه شوند. این چهار کشتی‌گیر بدون توجه به نتیجه‌ای که در کرواسی رقم زدند، نشان دادند که آینده بسیار خوبی در انتظارشان است.

ZOOM
نمره خوب برای رنگرز
عملکرد فرنگی‌کاران در مسابقات دارای رنکینگ کرواسی نشان داد که حسن رنگرز از زمان حضورش در رأس کادر فنی تیم‌ملی توانسته برنامه درستی برای این تیم بریزد. استفاده از نفرات جوان و تلاش برای بازگرداندن ستاره‌های مطرح تیم ملی برنامه‌ریزی درست حسن رنگرز برای تیم ملی کشتی فرنگی است.


Page Generated in 0.0048 sec