printlogo


کد خبر: 265819تاریخ: 1401/11/13 00:00
دریافت دستمزد، بازی‌های تدارکاتی و تحریم‌های امریکا
ماجراهای سرمربیان خارجی برای نیمکت تیم ملی

تیم ملی فوتبال کشورمان کمتر از یک سال دیگر در حالی باید تحت عنوان یکی از مدعیان قهرمانی جام ملت‌های آسیا به قطر ۲۰۲۳ برود که هنوز تکلیف سرمربی ما مشخص نیست. شواهد نشان می‌دهد کارلوس کی‌روش گزینه مطرح ایران برای تمدید قرارداد نیست و فدراسیون فوتبال همچنان تمایل بیشتری دارد تا یک سرمربی خارجی هدایت ملی‌پوشان کشورمان را بر عهده بگیرد چون حاشیه‌های چنین اتفاقی قطعاً کمتر خواهد بود.
در میان گزینه‌های ایرانی، جواد نکونام در این فصل عملکرد مطلوبی ارائه نکرده و فرهاد مجیدی هم از نظر برخی مدیران تجربه کافی برای سرمربیگری در تیم ملی ندارد. علی دایی را حداقل در این مقطع به نوعی باید فراموش کرد و بعید به نظر می‌رسد یحیی گل‌محمدی نیز به این سمت برگزیده شود. البته هنوز هم نمی‌توان با قاطعیت پیرامون ایرانی بودن یا خارجی انتخاب شدن سرمربی تیم ملی نظر داد چون بارها شاهد بوده‌ایم که در روزهای منتهی به انتخاب نهایی همه چیز ناگهان عوض شده است. دقیقاً مانند اسفندماه سال ۸۶ که علی دایی در برنامه نود با قاطعیت مدعی شد هر کس لابی قوی‌تری داشته باشد سرمربی تیم ملی می‌شود و کمتر از دو هفته بعد خودش هدایت این تیم را بر عهده گرفت!
اگر سرمربی تیم ملی ایرانی باشد، دستمزد به صورت ریالی پرداخت می‌شود و مشکلات نقل و انتقالات پول را نداریم اما اگر یک سرمربی خارجی برای تیم ملی مد نظر قرار بگیرد حتماً باید سه مسأله فوق‌العاده مهم مورد توجه باشد و برای حل آنها تصمیم اساسی گرفته شده یا اینکه فردی انتخاب شود که با علم به این مسائل حاضر به حضور در ایران شود.
 
داستان پرداخت دستمزد
اگر سرمربی خارجی برای تیم ملی انتخاب کنیم، باید از همان ابتدای کار شکل پرداخت دستمزد او را مشخص کرده باشیم. به خاطر تحریم‌های بانکی اعمال شده ما برای نقل و انتقال پول به اغلب کشورها دچار مشکل هستیم و این مسأله طی سالیان اخیر برای تیم‌های باشگاهی کشورمان و حتی خود فدراسیون دردسر درست کرده است.
هنوز ماجرای مارک ویلموتس و انتظار او برای نشستن پول به حسابش را از یاد نبرده‌ایم، همان‌طور که قضیه استراماچونی و بلوکه شدن حساب او پس از انتقال پول از ایران به حسابش را فراموش نکرده‌ایم بنابراین باید راهکاری ویژه، قانونی و کاملاً امن برای پرداخت دستمزد سرمربی خارجی در صورت انتخاب چنین فردی مد نظر قرار بگیرد و با او کاملاً توافق شود تا بعداً هیچ حرف و حدیثی پیش نیاید و مسأله به سوژه‌ای برای شکایت سرمربی خارجی احتمالی تبدیل نشود.
 
معمای بازی‌های تدارکاتی
 نکته دیگری که سرمربی خارجی احتمالی تیم ملی باید قبل از حضور در ایران پیرامون آن کاملاً توجیه شود، بحث انتخاب حریفان تدارکاتی برای ملی‌پوشان کشورمان تا قبل از آغاز جام ملت‌های آسیا است. باید بپذیریم به خاطر مشکلات مالی و بحث‌های تحریمی پیدا کردن حریفان تدارکاتی برای تیم ملی کار دشواری است، البته قطعاً تیم‌های زیادی هستند که بخواهند با ما بازی کنند چون به هر حال یکی از حاضران در آخرین دوره رقابت‌های جام جهانی بوده‌ایم اما برای تقابل با تیم‌های مطرح جهان به واسطه بحث تحریم‌ها، مشکلات غیر فنی داریم و قطعاً نمی‌توانیم مانند ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و عربستان به مصاف هر تیمی که دل‌مان می‌خواهد، برویم.
این مسأله را باید حتماً اگر سرمربی تیم ملی خارجی بود به او تفهیم کنیم تا بعداً از ما طلبکار نشود و بداند که حتی در صورت رویارویی با تیم‌های ضعیف‌تر در بازی‌های تدارکاتی، بازهم ایران حتماً باید در زمره مدعیان قهرمانی جام ملت‌های ۲۰۲۳ باشد.
 کار کردن در امریکا
بر اساس بخشی از تحریم‌های اعمال شده دولت امریکا علیه ایران، کسانی که شهروند امریکا نباشند یا اقامت این کشور را نداشته باشند، در صورت مسافرت، کار کردن داخل ایران و گرفتن دستمزد تا پنج سال پس از آن برای انجام فعالیت‌های اقتصادی یا حتی سفر به ینگه دنیا دچار شرایط ویژه می‌شوند. یادمان نرفته است که ژاوی به خاطر اینکه همراه با السد قطر چند بار به ایران سفر کرده بود، برای همراهی بارسلونا در اردوی تابستانی در امریکا دچار مشکل شد و چند روز پس از سفر تیمش توانست ویزا بگیرد و پرواز کند. این یکی از همان مسائلی است که شاید در دل سرمربیان مطرح خارجی برای نشستن روی نیمکت ایران تردید بیندازد. البته همه مواردی که برشمردیم فقط در صورتی رخ می‌دهد که ایران سراغ سرمربی خارجی برود و اگر سرمربی داخلی داشته باشیم، غیر از ماجرای بازی‌های تدارکاتی، پیرامون سایر مسائل مشکلی نخواهیم داشت.

ZOOM

اگر سرمربی تیم ملی ایرانی باشد، دستمزد به صورت ریالی پرداخت می‌شود و مشکلات نقل و انتقالات پول نداریم اما اگر یک سرمربی خارجی برای تیم ملی مد نظر قرار بگیرد حتماً باید سه مسأله فوق‌العاده مهم مورد توجه باشد و برای حل آنها تصمیم اساسی گرفته شده یا اینکه فردی انتخاب شود که با علم به این مسائل حاضر به حضور در ایران شود.

 


Page Generated in 0.0055 sec