printlogo


کد خبر: 265797تاریخ: 1401/11/12 00:00
مربی اسپانیایی تراکتور؛ شجاع، نترس و حرفه‌ای
خمس معادلات قهرمانی را شخم می‌زند

سعید زاهدیان
خبرنگار ورزشی
مطرح شدن نام پاکو خمس به‌عنوان گزینه سرمربی تیم‌ملی را از دو زاویه می‌شود نگاه کرد؛ نخست اینکه او گزینه مدیربرنامه‌هاست و در این روزها که تیم‌ملی ایران در پی جانشین برای کی‌روش است، هر روز یک نام جدید مطرح می‌شود. اما از زاویه دیگر می‌شود به عملکرد او در تراکتور نگاه کرد که در این مدت موفقیت‌های نسبی کسب کرده و همین موضوع باعث شده تا بخشی از مدیران فدراسیون علاقه‌مند به حضور او در تیم‌ملی باشند.
وقتی به کنفرانس مطبوعاتی این مربی پیش از بازی با فولاد نگاه می‌کنیم، این مربی را حرفه‌ای می‌بینیم.
 او در واکنش به شایعه حضورش در تیم‌ملی جملاتی را می‌گوید که برای خودش و تیمش حاشیه‌ساز نشود و تمرکزش از بین نرود. حرف‌های خمس را بخوانیم: «خیلی خوشحالم که با وجود حضور اندک در فوتبال ایران، چنین خبری منتشر شده است. تجربه کافی را دارم که چنین اخباری تمرکزم را به هم نزند و اینکه معتقدم مربیانی در ایران هستند که خیلی بیشتر از من زحمت کشیده‌اند و می‌توانند گزینه تیم ملی باشند.»
او یک مربی حرفه‌ای است و می‌داند که اگر از این خبر هیجان‌زده شود و تمایل خود به نیمکت تیم‌ملی را علنی کند، آواری از انتقاد روی سرش خراب می‌شود و مربیان ایرانی که تعدادی از آنها خودشان را مستحق هدایت تیم‌ملی می‌دانند علیه او موضع می‌گیرند. همین رفتار و حرف‌های او در کنار نتایج و روند رو به رشدی که در تراکتور داشته کافیست تا ما را متقاعد کند که «پاکو خمس» یک مربی خوب و حرفه‌ای برای فوتبال ایران است و کارش را بلد است.
این مربی در ابتدای حضورش تغییراتی در سیستم و شیوه بازی تراکتور ایجاد کرد؛ دست زدن به شیوه بازی تیمی که روی نوار موفقیت قرار داشت و با قربان بردیف در مسیر خوبی بود، شهامت زیادی می‌خواهد اما خمس شجاعت اعمال نظر و سلیقه‌اش را داشت و آرایش این تیم را از سه دفاع به دفاع 4نفره تغییر داد. تراکتور بی‌آنکه از این تغییر آسیب ببیند، هفته به هفته بهتر شد و نتایج و بازی‌های بهتری ارائه کرد.
او شاید بی‌‌ستاره‌ترین تیم تاریخ تراکتور در لیگ برتر را در اختیار دارد و با گروهی از بازیکنان گمنام و کم تجربه توانسته این تیم را به جمع مدعیان نزدیک کند. تحول خمس را می‌شود در بازی گرفتن از رضا اسدی دید؛ بازیکنی که در پرسپولیس ناکام مطلق بود، در تراکتور احیا شده و بخشی از موفقیت او نتیجه تفکرات بردیف است اما او بیشتر تحت تأثیر خمس توانسته در پست جدید خود گل‌های حساسی بزند و صدرنشین جدول گلزنان شود. تراکتور در نیم‌فصل نخست با این مربی اسپانیایی که شهرت و آوازه بسیاری از مربیان پیش از خود را ندارد به رتبه پنجم جدول رسیده و فاصله‌اش با صدرنشین را به 9 امتیاز رسانده است؛ اگر تراکتور با همین روال لیگ را ادامه دهد، مدعیان کسب سهمیه و 4 تیم بالای جدول باید احساس خطر کنند که تراکتور دوباره احیا شده و شاید در پایان لیگ، معادلات 4 تیم بالای جدول و حتی قهرمانی را عوض کند.


Page Generated in 0.0053 sec