printlogo


کد خبر: 265755تاریخ: 1401/11/12 00:00
50 میلیون دلار، خواسته ورزش از مجلس برای سال سخت
جنگ نابرابر

یکی از دغدغه‌های این روزهای ورزش، بودجه‌ای است که در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و نتوانسته نظر مسئولان ورزش را جلب کند. حضور در بازی‌های آسیایی و انتخابی‌های المپیک، حکایت از سال سخت ورزش دارد و برای عبور از این سال سخت، به بودجه 50 میلیون دلاری نیاز است.


آزاده پیراکوه
روزنامه نگار
کمیته ملی المپیک برای اعزام کاروان به بازی‌های آسیایی هانگژو و حضور رشته‌های مختلف برای کسب سهمیه المپیک، کار سختی در پیش دارد. نوسانات قیمت ارز و تورمی که در ایران وجود دارد، هزینه‌های آماده‌سازی تیم‌های ملی را چند برابر کرده و این در حالی است که بودجه 510 میلیاردی کمیته برای سال 1402 هم دردی دوا نمی‌کند. مجلس عدد 200 میلیاردی را به عنوان بودجه مستقل برای بازی‌های آسیایی در همین 510 میلیارد گنجانده که منجر به افزایش 80 درصدی بودجه کمیته شده اما این عدد برای نیازهای پیش روی فدراسیون‌‌ها بسیار کم است.
بخش عمده‌ای از هزینه‌های کمیته ملی المپیک به صورت دلاری است و باید برای اعزام به رقابت‌های آماده‌سازی و حضور در مسابقات انتخابی و در نهایت بازی‌های آسیایی هزینه شود که با توجه به افزایش قیمت دلار، مسئولان کمیته ملی المپیک می‌گویند به دو هزار میلیارد تومان یا 50 میلیون دلار نیاز دارند.
برای بازی‌های آسیایی 2010 گوانگژو که کاروان ایران در رده چهارم قرار گرفت، بودجه کمیته در سال بازی‌ها، 50 میلیارد تومان بود آن هم با دلار هزار تومانی. همین عدد نشان می‌دهد آنچه امروز برای حضور در رویدادهای بین‌المللی سهم کمیته ملی المپیک شده، تا چه حد نگران کننده است آن هم در شرایطی که هزینه‌ها در داخل کشور نیز چند برابر شده است.
علاوه بر هزینه‌های مربوط به اعزام و حضور در رقابت‌ها، در برخی رشته‌ها ورزشکاران ایران مشکلات عمده‌ای بابت تجهیزات دارند و نیاز است که تجهیزات‌شان به روز شود یا امکانات ویژه‌ای برای‌شان خریداری شود؛ مانند تیراندازی، دوچرخه‌سواری، قایقرانی، تیر و کمان و...  .
عجیب است که المپین تیراندازی ایران مدام از نداشتن سلاح استاندارد بگوید یا رئیس یک فدراسیون گلایه کند که نمی‌تواند هزینه مربی خارجی‌اش را تأمین کند.
این مشکلات در حالی وجود دارد که همین حالا باید برای حل‌شان فکری کرد و اگر زمان بگذرد، نتیجه مثبتی رقم نمی‌خورد.
پس علاوه بر اینکه مسئولان مربوطه در میان تمام مشکلات ریز و درشت اقتصادی و سیاسی باید فکری به حال افزایش بودجه ورزش کنند، باید برای این دغدغه هم راه حلی پیدا کنند که پول در زمان مناسبی به ورزش برسد؛ اگرچه خیلی از مسئولان ورزش می‌گویند با وجود مشکلات کشور، ورزش برای مسئولان سیاسی و اقتصادی اولویت نیست.
آنچه امروز پیش روی ورزش ایران است، قدم گذاشتن به جنگ نابرابر با کشورهایی است که شاید بودجه کمیته ملی المپیک ایران، بودجه یک فدراسیون‌شان است.

مناف هاشمی:
رشد 80 درصدی کافی نیست
مناف هاشمی، دبیر کل کمیته ملی المپیک با اشاره به روندی که برای تعیین بودجه ورزش در مجلس طی شده و همچنین نشست‌هایی که برگزار شده،  می‌گوید: «برای سال 1402 به دو هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم.» او می‌گوید: «بودجه کمیته ملی المپیک سال قبل در سه ردیف بوده که در سال گذشته ردیف اصلی 230 میلیارد، متفرقه 80  میلیارد تومان و عمرانی هم عددی مختصر بود. تلاش کردیم برای دو رویداد مهم سال آینده یعنی بازی‌های آسیایی و رقابت‌های کسب سهمیه المپیک بودجه بگیریم. برای بازی‌های آسیایی با کاروان کیفی اعزام می‌شویم. با فدراسیون‌ها جلسه داشتیم و خلاصه گزارش را در قالب مکاتبات متعدد به سازمان برنامه و بودجه اعلام و هر سه ردیف بودجه را ارتقا دادیم و ردیفی برای بازی‌های آسیایی در نظر گرفتند، هر چند کافی نیست اما همین که این مقدار را در نظر گرفتند اتفاق خوبی است. 80 تا 85 درصد رشد داشتیم اما اعتبار کمیته برای کادرهای فنی، حضور در مسابقات، استعدایابی و اقدامات زیرساختی کافی نیست.»
 


Page Generated in 0.0046 sec