printlogo


کد خبر: 265749تاریخ: 1401/11/12 00:00
تعیین زمان برگزاری انتخابات جودو بدون معرفی نامزدها
بلاتکلیف در داخل، معلق در خارج!


رضا عباسپور
روزنامه نگار
جودوی ایران بعد از اینکه به‌مدت 4 سال با حکم فدراسیون جهانی این رشته رزمی و تأیید نهایی توسط دادگاه حکمیت ورزش(CAS)از انجام هرگونه فعالیت حرفه‌ای و ورزشی در عرصه بین‌المللی محروم و تعلیق شد، دیگر تا به امروز نتوانسته مثل گذشته محکم و امیدوار روی پای خود بایستد. قهرمانان و نامداران این رشته ورزشی نیز بعد از وضعیت مبهمی که بر این رشته المپیکی سایه افکند، یکی، یکی یا کلاً ورزش قهرمانی را کنار گذاشتند، یا اینکه ترک وطن کردند و مهاجرت را برای ادامه مسیر قهرمانی به ماندن در این بلاتکلیفی ترجیح دادند. تعلیق و سردرگمی بین‌المللی جودو کم بود که حالا بلاتکلیفی این رشته برای برگزاری انتخابات و تعیین رئیس جدید برای این مجموعه نیز به آن اضافه شده است. بلاتکلیفی که مثل خوره به جان جودو افتاده و حال و روز این فدراسیون را در داخل نیز بحرانی و پرتنش کرده است.
 
زمانبندی انتخابات بدون تعیین تکلیف نامزدهای
 تأیید صلاحیت شده!
بر اساس اعلام آرش فرهادیان، مدیرکل امور مشترک فدراسیون‌ها، انتخابات فدراسیون جودو طبق زمانبندی وزارت ورزش قرار است در تاریخ ٢٢ اسفند برگزار شود. اما این اتفاق درحالی رخ داده است که انتخابات بسیاری از فدراسیون‌های ورزشی با اعلام وزارت ورزش احتمالاً اگر مشکلی رخ ندهد، قرار است در موعد مقرر و تا پایان سال برگزار شود. اما بر خلاف وعده مسئولان وزارت ورزش و در شرایطی که آنها تاریخ 22 اسفند را برای برگزاری مجمع انتخاباتی جودو اعلام کردند، هنوز اسامی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده برای حضور در مجمع و رقابت برای کرسی ریاست معلوم و مشخص نیست! این اتفاق در حالی است که ثبت‌نام از ۱۳ کاندیدای ریاست فدراسیون جودو تقریباً به‌صورت همزمان با برخی از فدراسیون‌های دیگر همچون کاراته اواخر آبان انجام شد و در شرایطی که انتخابات فدراسیون کاراته ۱۶ اسفند برگزار می‌شود، هنوز تأیید صلاحیت کاندیداهای ریاست فدراسیون جودو اعلام نشده است! در این میان فدراسیون جودو ۱۹ آذر با انتشار یک خبر روی سایت رسمی فدراسیون مدعی شد از میان ۱۳ کاندیدای ریاست فدراسیون تنها ۳ نفر تأیید صلاحیت شده‌اند؛ اقدامی که با انتقاد مسئولان وزارت ورزش مواجه شد. آرش فرهادیان مدیرکل امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی ۱۸ دی ضمن انتقاد از این اقدام فدراسیون جودو، تأکید کرد اسامی نهایی کاندیداهای نهایی انتخابات فدراسیون جودو بزودی اعلام می‌شود، ولی هنوز چیزی رسمی از سوی او یا سایر مسئولان وزارت ورزش رسانه‌ای و منتشر نشده است.
دوره قانونی ۴ ساله ریاست آرش میراسماعیلی در فدراسیون جودو ۲۷ اسفند به پایان می‌رسد. فدراسیونی که هم اکنون برای برگزاری انتخابات در داخل بلاتکلیف است و در عرصه بین‌المللی و خارج از مرزهای ایران نیز با تعلیق تحمیلی 4 ساله مسئولان فدراسیون جهانی اجازه هیچ گونه فعالیت بین‌المللی ندارد. حالا باید منتظر ماند و دید که نهایتاً حالا که وزارت ورزش زمان برگزاری مجمع انتخاباتی جودو را اعلام کرده است، چه زمانی قرار است نفرات تأیید صلاحیت‌ شده برای حضور در مجمع انتخاباتی را نیز معرفی کند؟!
 
تلاش میراسماعیلی برای حفظ کرسی ریاست
علاوه بر آرش میراسماعیلی، رئیس فعلی فدراسیون جودو که همچنان در این مجموعه مشغول انجام کارش به‌عنوان رئیس است، محمد بلوطی، وحید زارع‌نژاد، علی مؤیدی، عباس سلگی، صادق تیرانداز، محمدعلی رستگار، منصور عبدی، فرشاد نجفی‌پور (رئیس جودو سیزم)، سعید القاصی‌پور، محمدرضا عمادی، مجید زارعیان و پیمان ترکاشوند نفراتی هستند که برای نشستن روی صندلی ریاست فدراسیون جودو ثبت‌نام کردند. نفراتی که هنوز معلوم نیست کدام‌شان تأیید صلاحیت نهایی شدند و می‌توانند در انتخابات آتی حاضر شوند. اما حضور رستگار که سابقه ریاست جودو را دارد، همین‌طور منصور عبدی که سابقه نایب رئیسی را دارد و عمادی که مدتی به‌عنوان سرپرست هدایت جودو را برعهده داشت، همچنین مجید زارعیان سرمربی سابق تیم ملی در این انتخابات قطعاً جالب توجه و ویژه است. ولی این‌طور به نظر می‌رسد که بازه شانس میراسماعیلی برای حفظ کرسی ریاست از باقی رقبای انتخاباتی‌اش بیشتر است.

ZOOM

طبق اعلام وزارت ورزش و جوانان قرار است انتخابات فدراسیون جودو در تاریخ 22 اسفندماه جاری برگزار شود. مجمع انتخاباتی که قطعاً حواشی زیادی را به‌دنبال خواهد داشت. زیرا تعیین رئیس جدید این مجموعه برای عبور جودو از تعلیق جهانی، همین‌طور مراودات بین‌المللی این رشته با مسئولان جهانی و بین‌المللی جودو نقش مهم و سرنوشت‌سازی خواهد داشت. به هرروی باید منتظر ماند و دید که اولاً وزارت ورزش باید از بین این لیست ۱۳ نفره، کدام نفرات را تأیید نهایی می‌کند و چه نفراتی می‌توانند در نهایت با گرفتن رأی قاطع از مجمع شانس بیشتری برای نشستن روی کرسی ریاست داشته باشند.


Page Generated in 0.0055 sec