printlogo


کد خبر: 265731تاریخ: 1401/11/12 00:00
وداع آخر کارلوس کی‌روش
متن خداحافظی مربی پرتغالی به معنی پایان یک دوره پرماجرا و ورود تیم ملی به یک عصر جدید است

آرمن ساروخانیان
@armen9971
کارلوس کی‌روش که بعد از جام جهانی 2022 ترجیح داده بود سکوت کند، با انتشار پستی کوتاه با فوتبال ایران خداحافظی کرد.
در متن مربی پرتغالی آمده است: «وقتی سفر جدیدی را آغاز می‌کنم، خاطرات زیادی وجود دارد که با افتخار آنها را نگه خواهم داشت.
مایلم از بازیکنان فوق‌العاده‌ام در تیم ملی تشکر کنم. قدردان زحمات کادر وفادار ایرانی‌ام، فدراسیون فوتبال و همه کسانی که از من و «میراث تیم‌ ملی» حمایت کردند، هستم.
از همه هواداران بابت حمایت و الهام‌بخشی در این چند سال تشکر می‌کنم. به امید آینده.»
آیا این به معنی وداع آخر کی‌روش با فوتبال ایران است؟ او پیش از این چند بار دیگر با تیم ملی خداحافظی کرده و بعد از مدتی قراردادش را تمدید کرده بود. یک بار بعد از جام جهانی 2014 و دوباره بعد از جام جهانی 2018. بعد از جام ملت‌های آسیا 2019 مسیر کی‌روش و تیم ملی از هم جدا شد، ولی در آستانه جام جهانی 2022 برگشت تا سومین ماجراجویی‌اش با تیم ملی را در این میدان بزرگ تجربه کند. با این حال به نظر می‌رسد که این بار برگشتی در کار نیست و پرونده قطور مربی پرتغالی در ایران برای همیشه بسته خواهد شد.

در آستانه عقد قرارداد با قطر
پیش از سفر به قطر مهدی محمدنبی گفته بود که فدراسیون فوتبال مایل است از کی‌روش در جام ملت‌های آسیا 2023 هم استفاده کند، ولی اوضاع در جام جهانی خوب پیش نرفت. او در بازگشت به تهران منتظر بود که مذاکرات برای تمدید قرارداد شروع شود، ولی هیچ تماسی از طرف فدراسیون گرفته نشد تا بعد از چند روز ایران را ترک کند.
چند هفته قبل شنیده شد که فدراسیون فوتبال قطر با کی‌روش به توافق رسیده و بعد از جام خلیج فارس خبر رسمی همکاری اعلام خواهد شد. هنوز عکس کی‌روش با پیراهن تیم ملی قطر منتشر نشده، ولی او در این متن کوتاه از شروع داستان جدیدی خبر داده و دیروز هم رسانه‌های پرتغالی از سفر این مربی به دوحه برای عقد  قرارداد خبر دادند.

رکورد تداوم
در نیم قرن گذشته که مسابقات ملی جدی‌تر شده، هیچ‌کدام از مربیان نتوانسته بودند به اندازه کی‌روش در تیم ملی دوام بیاورند. دوران مربیگری حشمت مهاجرانی که شامل جام جهانی 1978 هم می‌شود سه سال بود. حسن حبیبی و پرویز دهداری هم سه سال در رأس تیم ملی بودند و پایان کار هر کدام از آنها رتبه سومی جام ملت‌های آسیا بود.
علی پروین استمرار نسبتاً زیادی داشت و چهار سال روی نیمکت تیم ملی نشست. نقطه اوج دوران پروین قهرمانی بازی‌های آسیایی 1990 بود، ولی با حذف تیم ملی در مقدماتی جام جهانی 1994، پرونده او بسته شد.
فاصله شروع و پایان کار برانکو در تیم ملی هم چهار سال بود، هرچند در مقطعی همایون شاهرخی جای او را گرفت. او در جام ملت‌های آسیا 2004 سوم شد و صعود مقتدرانه‌ای به جام جهانی 2006 داشت، ولی بعد از ناکامی در این مسابقات به تهران برنگشت.
مربیان بعدی دوران پرتلاطمی داشتند و نتوانستند این مأموریت سخت را به سرانجام برسانند؛ از قلعه‌نویی و دایی تا قطبی.
دوره 8 ساله کی‌روش به دو صعود متوالی به جام جهانی ختم شد و او نسل جدیدی را وارد تیم ملی کرد. صعود ایران به رتبه اول رنکینگ فیفا در آسیا نشانه نتایج باثبات مربی پرتغالی در تیم ملی بود. تیم کم‌تجربه کی‌روش در جام جهانی 2014 به بردی نرسید، ولی مقابل آرژانتین نمایش ماندگاری داشت. تیم ملی در جام جهانی 2018 با وجود حضور در یکی از سخت‌ترین گروه‌ها تا آستانه صعود پیش رفت. پایان کار اولین دوره کی‌روش در تیم ملی صعود به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا 2019 بود که با شکست سه بر صفر مقابل ژاپن در مسیر قهرمانی متوقف شد.


موافقان و مخالفان
باخت به ژاپن سنگین‌ترین شکست دوران مربیگری کی‌روش در تیم ملی بود که در اوج اختلافات ثبت شد. موج مخالفت‌ها با این مربی در آن روزها به اوج رسیده بود و اثرات این موج منفی خودش را در بازی تیم ملی هم نشان داد.
کی‌روش در دوره هشت ساله حضورش در تیم ملی طرفداران پر و پا قرص و مخالفانی جدی داشت. سختگیری او از یک طرف به تیم ملی کمک کرد که سر و سامان بگیرد و از طرف دیگر مصاحبه‌های تندش باعث جبهه‌گیری گروهی از اعضای خانواده فوتبال و بخشی از هواداران بخصوص طیف سرخ شد که حامی برانکو، مربی آن روزهای پرسپولیس بودند.
گروهی هم عقیده داشتند که فوتبال کی‌روش دفاعی است و تیم ملی باید تهاجمی بازی کند. بخشی از این علاقه به فوتبال تهاجمی ناشی از جاه‌طلبی بی‌پشتوانه‌ای بود و گروهی دیگر هم آن را دستاویزی برای مخالفت با این مربی قرار داده بودند.
در چنین فضایی بود که فدراسیون فوتبال با سر و صدای زیاد و شعار «فوتبال تهاجمی» با ویلموتس قرارداد بست، ولی خیلی زود مشخص شد که نه این ادعا را باید جدی گرفت نه مرد بلژیکی در قواره‌ای است که تیم ملی را به خواسته‌هایش برساند.
دراگان اسکوچیچ در میانه مسیر مقدماتی جام جهانی جای ویلموتس را گرفت و موفق شد تیم ملی را که در آستانه حذف بود به قطر برساند، ولی تاج در بازگشت به فدراسیون کی‌روش باتجربه و باسابقه را ترجیح داد. پرونده کی‌روش بعد از سومین جام جهانی بسته شد و تاج دوباره در آستانه یک انتخاب تاریخی قرار دارد. یک انتخاب مناسب می‌تواند نسل مستعد تیم ملی را به یک مرحله بالاتر برساند و یک انتخاب اشتباه مثل ویلموتس بحران جدیدی خواهد ساخت. تاج حق اشتباه ندارد.  


ZOOM

دعوای کنعانی و خانزاده زیر پست کی‌روش کنعانی‌زادگان  در کامنتی زیر پست خداحافظی کی‌روش نوشت: «تو به ایران خیانت کردی، نه به من و شجاع!» اشاره او به نیمکت‌نشین کردن زوجی است که در دوره اسکوچیچ در قلب دفاع تیم ملی بازی می‌کرد. این پاسخ با واکنش خانزاده، مدافع سابق تیم ملی روبرو شد که نوشت: «ممنون رئیس بابت تمام زحماتت. شما زیادی بزرگ بودی واسه پسری نمک‌نشناس که اگه نبودی، الان تو محلشون قر میداد.»





 


Page Generated in 0.0048 sec