printlogo


کد خبر: 265673تاریخ: 1401/11/11 00:00
تکرار ریو این بار در لهستان
هت تریک طلایی هندبال وایکینگ‌ها

امیررضا همایون
خبر نگار
بیست و هشتمین دوره رقابت‌های هندبال قهرمانی جهان که از 21 دی ماه سال‌ جاری به میزبانی مشترک دو کشور لهستان و سوئد آغاز شده بود، با برگزاری بازی نهایی بین دانمارک و فرانسه به پایان رسید؛ مسابقه‌ای که با برتری 34 بر 29 وایکینگ‌ها مقابل خروس‌ها تمام شد. این مسابقه اما نکات جالبی هم داشت که در ادامه نگاهی به آن خواهیم انداخت.
 
 جاودانه مانند دانمارک
بسیاری از علاقه‌مندان به ورزش، دانمارک را به علت شرایط جوی این کشور با ورزش‌های زمستانی مانند اسکی آلپاین، کرلینک و سایر رشته‌های مرتبط به برف و زمستان به یاد می‌آورند اما هندبال در سالیان اخیر با درخشش تیم ملی این کشور در میادین بین‌المللی تبدیل به ورزش اول و پرافتخارترین ورزش غیر زمستانی دانمارک شده است. پیروزی وایکینگ‌ها مقابل خروس‌ها در بازی نهایی رقابت‌های قهرمانی جهان اما آنها را از یک حیث در تاریخ جاودانه کرد و آن هم این بود که این تیم که با شکست فرانسه به مقام نخست رسیده، سومین قهرمانی متوالی خودش در معتبرترین تورنمنت هندبال پس از بازی‌های المپیک تابستانی طی چهار سال اخیر را کسب کرد. آماری که به نظر می‌رسد هیچ تیمی حتی فرانسه که طی سالیان اخیر همیشه رقابت‌های نزدیکی را با این تیم برگزار کرده موفق به رسیدن به آن حداقل تا زمانی که این نسل هندبال دانمارک در تیم ملی حاضر هستند، نشود. هندبالیست‌های دانمارک پیش از قهرمانی در رقابت‌های 2023 که به میزبانی مشترک لهستان و سوئد برگزار شد در رقابت‌های جهانی 2019 و 2021 که به ترتیب به میزبانی کشورهای دانمارک و مصر برگزار شده بود موفق به کسب جام قهرمانی رقابت‌ها شده بودند.
 
دومین تیم حاضر
در المپیک پاریس
در سال‌های پیش از بازی‌های المپیک‌ تابستانی و زمستانی تنور برگزاری مسابقات انتخابی داغ می‌شود که هندبال هم از این قاعده مستثنی نبوده است.
 براساس برنامه از پیش تعیین شده فدراسیون جهانی هندبال، رقابت‌های قهرمانی جهان در سال 2023 به‌عنوان اولین مرحله مسابقات انتخابی المپیک در نظر گرفته شد و براساس قوانین تیم قهرمان این رقابت‌ها به‌صورت مستقیم جواز حضور در رقابت‌های هندبال بازی‌های المپیک را کسب کرد. حالا دانمارک پس از تیم ملی هندبال فرانسه که به علت میزبانی حضورش پیش از این در المپیک قطعی شده بود، به پاریس 2024 صعود کرده است.
فرانسه دوره گذشته هم در کسب جام قهرمانی ناکام بود و سوم شد اما در المپیک توکیو به مقام قهرمانی رسید.
شاید کلود اونستا سرمربی کهنه‌کار این تیم باز هم هدفگذاری بلندمدت خود را بر قهرمانی در المپیک بنا کرده باشد.


Page Generated in 0.0040 sec