printlogo


کد خبر: 265640تاریخ: 1401/11/11 00:00
به بهانه پیشنهاد مربیگری ایران به خمز طبق ادعای روزنامه آس
سرمربی تیم ملی از لیگ برتر می‌آید؟

آرمن ساروخانیان
@armen9971
یک روز بعد از اینکه مهدی تاج شایعه مذاکره با هکتور کوپر برای نشستن روی نیمکت تیم ملی را تکذیب کرد، روزنامه اسپانیایی «آس» مدعی شد که پاکو خمز گزینه جدید مربیگری ایران است.
آس درباره مربی تراکتور نوشته: «فدراسیون ایران معتقد است مربی اسپانیایی سطح فوتبال این کشور را به میزان قابل توجهی بالا برده است.»
در ادامه این گزارش آمده است: «ماجراجویی ایرانی پاکو خمز می‌تواند جهش قابل توجهی داشته باشد. همانطور که ما مطلع شده‌ایم، سرمربی تراکتور در بین گزینه‌ها حضور دارد تا هدایت تیم ملی ایران را بر عهده بگیرد.
 در این کشور آسیایی، آنها کاملاً از بازی تیم و رشد تاکتیکی که خمز تنها در ۶ بازی لیگ داشته است، شگفت‌زده شده‌اند.
 در داخل فدراسیون ایران که در حال ارزیابی گزینه‌های متعددی برای جانشینی کی‌روش است، سرمربی اسپانیایی طرفداران زیادی در بین مدیران دارد.
 رساندن تیم هفتم جدول به رده پنجم، با ۹ امتیاز کمتر از پرسپولیس صدرنشین و چهار امتیاز کمتر از رده سوم که امکان کسب سهمیه لیگ قهرمانان را فراهم می‌کند، کار کوچکی نیست.»
روزنامه اسپانیایی با اشاره به عملکرد خمز در تیم تبریزی ادامه داده: «خمز تراکتور را به یک دنده دیگر گذاشته است. او در ۶ بازی تحت هدایت تراکتور، ۱۱ امتیاز از ۱۸ امتیاز ممکن را به دست آورده است یعنی سه برد، دو تساوی و یک باخت. خمز در بازی ماقبل آخر مقابل گل‌گهر رده سومی به تساوی دست یافت. آنها در آخرین دیدار ۱-۳ ذوب‌آهن را شکست دادند.»
در پایان گزارش این روزنامه آمده است: «پاکو خمز تجربه فعالیت خارج از اسپانیا را دارد. او در سال ۲۰۱۷ چمدان‌های خود را به مقصد مکزیک بست تا هدایت کروز آزول را بر عهده بگیرد. او فصل گذشته برای احیا و نجات ایبیزا به اسپانیا بازگشت. این مربی در ۵۲ سالگی می‌تواند در کنار رایو، ایبیزا، کوردوبا، گرانادا، لاس‌پالماس، کروز آزول و کارتاخنا نشستن روی نیمکت ایران را هم تجربه کند.»

گره کور
انتخاب سرمربی آتی تیم ملی برای فدراسیون فوتبال به یک گره تبدیل شده. هنوز تکلیف کارلوس کی‌روش و ادامه یا قطع همکاری‌اش با تیم ملی معلوم نیست و فدراسیون هم مذاکره جدی با گزینه تازه‌ای را شروع نکرده است. تاج در مصاحبه اخیرش فقط شایعه مربوط به هکتور کوپر را تکذیب کرد و اطلاعات بیشتری درباره فرایند انتخاب نداد تا سردرگمی بیشتر شود.
قرار بود سرمربی جدید تیم ملی بعد از جام جهانی انتخاب شود. جام ملت‌های آسیا زمستان سال آینده برگزار می‌شود و رقیبان تیم ملی تکلیف سرمربی‌شان را به سرعت روشن کردند تا زمان را از دست ندهند. فدراسیون فوتبال اما هنوز نتوانسته در این باره به جمع‌بندی برسد و اختلاف نظرهای هیأت‌ رئیسه هم انتخاب را پیچیده‌تر کرده است. تاج پیش از جام جهانی امیدوار بود که با کی‌روش حداقل تا جام ملت‌ها ادامه بدهد، ولی شکست سنگین مقابل انگلیس و باخت در بازی سرنوشت‌ساز مقابل امریکا که فرصت تاریخی صعود را بر باد داد، ماندن مربی پرتغالی را دشوارتر کرده است. هیچ نشانه‌ای از مذاکره با گزینه‌های جدید هم دیده نمی‌شود و با این وضعیت احتمالاً تیم ملی فرصت برگزاری بازی تدارکاتی در روزهای فیفادی فروردین را از دست خواهد داد.

گزینه‌های دم‌دست
خبر روزنامه آس درباره خمز هنوز تأیید یا رد نشده و احتمالاً منبع این خبر یا شاید هم شایعه خود مربی اسپانیایی بوده ولی با توجه به ضعف شناختی و مشکلات مالی فدراسیون برای انتخاب سرمربی جدید، انتخاب یکی از مربیان لیگ برتر می‌تواند آخرین راه حل برای باز کردن این گره باشد. بعد از اخراج ویلموتس هم فدراسیون وقت چاره را در انتخاب یکی از مربیان خارجی آشنا با فوتبال ایران دید و دراگان اسکوچیچ توانست در آن مقطع تیم ملی را از آن پیچ سخت عبور بدهد.
در لیگ بیست و دوم مربیان خارجی خوبی فعالیت دارند که تجربه و سطح فنی‌شان بالاتر از اسکوچیچ است و با توجه به امتناع مربیان ایرانی مثل قلعه‌نویی و نکونام برای قبول این مسئولیت سخت، می‌توان روی این مربیان به عنوان گزینه مناسبی برای هدایت ایران در جام ملت‌های آسیا حساب کرد.
خمز در این مدت کوتاه علاوه بر نتایج خوبی که گرفته، سبک بازی تراکتور را تغییر داده و در برخورد با بازیکنان نظم و کاریزمایش را هم ثابت کرده است. این مربی اسپانیایی می‌تواند سبک بازی تیم ملی را هم به تدریج تغییر دهد. کی‌روش با توجه به محدودیت زمان فقط توانست یک بازیکن جدید (ابوالفضل جلالی) را به چرخه تیم ملی اضافه کند، ولی خمز فرصت بیشتری برای این کار دارد و می‌تواند تیم ملی را جوان‌تر کند.
ژوزه مورایس، سرمربی سپاهان هم یکی دیگر از مربیان خارجی است که رزومه خوبی برای هدایت تیم ملی دارد. دستیار سابق مورینیو در کشورهای دیگر آسیایی مثل عربستان و کره جنوبی کار کرده و این برای جام ملت‌ها امتیاز خوبی محسوب می‌شود. او زمان بیشتری نسبت به خمز در فوتبال ایران بوده و احتمالاً شناخت کامل‌تری از بازیکنان ایرانی دارد.
ساپینتو هم مثل مورایس از شروع لیگ بیست و دوم به فوتبال ایران اضافه شد ولی شکست‌های اخیر استقلال و پرخاشگری‌اش او را در جایگاه پایین‌تری نسبت به دو مربی دیگر برای هدایت تیم ملی قرار می‌دهد.
در جمع مربیان خارجی که سابقه مربیگری در لیگ برتر را دارند، استراماچونی هم می‌تواند انتخاب خوبی باشد.
مربی ایتالیایی دوران کوتاهی روی نیمکت استقلال نشست ولی در همان چند ماه توانست تأثیر زیادی روی مدل بازی این تیم داشته باشد. او بعد از آن به لیگ ستارگان قطر رفت و شناخت خوبی از فوتبال آسیا دارد.
 استراماچونی در حال حاضر تیمی ندارد و با توجه به وضعیت خمز و مورایس که حداقل تا پایان فصل مشغول لیگ هستند، انتخابش دردسر کمتری خواهد داشت.


 


Page Generated in 0.0058 sec