printlogo


کد خبر: 265635تاریخ: 1401/11/11 00:00
کی‌روش و برانکو درد ما را دوا نمی‌کنند
چراغپور:‌ مربی ایرانی در حد تیم ملی نداریم!


جلال چراغپور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت کمیته آموزش فدراسیون فوتبال درباره سرمربی مناسب برای تیم ملی گفت: «کمیته آموزش ایران از علم نوین دنیا ۳۰ سال عقب است. منابع ما ۳۰ سال از دنیا عقب هستند. ما هنوز جزوه‌های ۱۹۷۴ به قبل را تدریس می‌کنیم. به همین دلیل می‌گویم که هیچ مربی ایرانی نمی‌تواند سرمربی تیم ملی شود چون همه آنها کارت مربیگری خود را از کمیته آموزش گرفته‌اند. اگر فدراسیون فوتبال از ۵ یا ۱۰ سال قبل تعدادی از مربیان را به به پنج، شش کشور مثل آلمان، پرتغال، برزیل، انگلیس، اسپانیا یا فرانسه می‌فرستاد و هزینه می‌کرد، فوتبال ما متحول می‌شد اما به دلیل اینکه هیچ کاری برای آموزش مربیان نکرده‌اند و اصلاً فدراسیون فوتبال توجهی به آموزش ندارد، فوتبالمان هم متحول نشده است.»
او در نهایت با رد گزینه‌های ایرانی گفت: «تیم ملی ما می‌خواهد در بازی‌های بین‌المللی به میدان برود و با تیم‌هایی مانند عربستان، ژاپن و استرالیا بازی کند. آیا با دانش داخلی می‌توانیم به بازی‌های بین‌المللی برویم؟ اگر فکر می‌کنید مربی داخلی خوب است، صبر کنید فولاد به آسیا برود و ببینید چه می‌کند!»

«تیچر کوچ» یا «منیجر کوچ» خارجی؟
چراغپور درباره انتخاب سرمربی تیم ملی از میان مربیان خارجی گفت: ««تیچر کوچ» همان مربیانی هستند که مثل معلم کار می‌کنند. «منیجر کوچ» همان مدیر - مربیان هستند که استعدادها را کشف می‌کنند و می‌خرند و به تیم خود می‌آورند. کمیته فنی یا هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال باید مشخص کنند که «تیچر کوچ» می‌خواهند یا «منیجر کوچ»؟ تیم ملی ایران نیاز به یک «تیچر کوچ» دارد. این مربی باید فوتبال نوین را به ما درس دهد.»

برانکو آداب اجتماعی ما را رعایت می‌کرد
او ادامه داد: «سرمربی خارجی نباید بیش از ۴۲ سال داشته باشد. مربیان بلوک شرق سال‌های سال در لیگ ایران خوب کار کرده‌اند و آخرین کسی که ما را از باتلاق درآورد، شرقی بود. (اشاره به دراگان اسکوچیچ) نمی‌گویم اسکوچیچ را انتخاب کنیم. می‌توانیم مربی مدرن‌تر و جوان‌تر انتخاب کنیم. مربیان کروات بسیار سر به زیر هستند. مثلاً برانکو آداب اجتماعی ما را رعایت می‌کرد.»

مربی روس برای تیم ملی!
این کارشناس فوتبال به انتخاب یک سرمربی روس اشاره کرد و گفت: «فوتبال ما به روسیه نزدیک است. بازیکنان ما چندین سال در این کشور بازی و نیازهای لیگ روسیه را برآورده کردند. اگر یک مربی مدرن از روسیه بیاوریم ما را به مرزهای مدرنیته می‌رساند. فوتبال روسیه از سایر کشورهای بلوک شرق اروپایی‌تر و مدرن‌تر است.»


Page Generated in 0.0042 sec