printlogo


کد خبر: 265609تاریخ: 1401/11/10 00:00
تعداد اشتباهات داوری علیه پرسپولیس به 17 رسید
داور پنالتی را ندید 12 دقیقه وقت تلف شده را سوزاند


محمد قراگزلو
روزنامه نگار

یک هفته از پنالتی سوخته پرسپولیس در بازی با ذوب‌آهن نگذشته بود که یک پنالتی مسجل این تیم در اهواز نادیده گرفته شد. این بار اما نتیجه طوری رقم خورد که این پنالتی سوخته بیشتر به چشم آمد. پرسپولیس با گل کردن احتمالی پنالتی دقیقه 83 خطای مسلم حزباوی روی دیاباته می‌توانست از شکست در اهواز فرار کند و در کورس قهرمانی یک امتیاز بالاتر از الانش باشد اما  موعود بنیادی‌فر این صحنه را ندید. این در حالی است که همه پرسپولیسی‌ها می‌گویند برخورد آنقدر شدید و واضح بود که همه صدای برخورد را شنیدند اما داور که تحت فشار سکوها، نیمکت و تمام فضاهای ورزشگاه فولاد بود از اعلام این پنالتی مسجل چشم‌پوشی کرد.
ایران ورزشی در همین صفحه در روز سوم بهمن‌ماه گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه طی 17 بازی این فصل پرسپولیس (16 بازی لیگ برتر و یک مسابقه جام حذفی) داوران و کمک‌های‌شان 16 اشتباه بزرگ علیه این تیم داشته‌اند. این یعنی که به صورت میانگین در هر مسابقه پرسپولیس از ناحیه داوری لطمه دیده است و این در نوع خودش اتفاق عجیب و احتمالاً بی‌سابقه‌ای به نظر می‌رسد.
حالا و با اشتباهی که داور مسابقه با فولاد مرتکب شده تعداد اشتباهات محرز و تعیین کننده داوران علیه پرسپولیس در 18 بازی به 17 رسیده است و البته جالب اینکه دیروز مطالبی در برخی رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه صحنه‌ای که پرسپولیسی‌ها روی آن تأکید دارند پنالتی بوده، اصلاً پنالتی نبوده، در حالی که بلافاصله بعد از بازی شش کارشناس داوری روی خطای مدافع فولاد و اعلام پنالتی و اشتباه داور تأکید داشتند.
در این مطلب اشاره شده که داور نترسیده و نکونام را دقیقه 60 اخراج کرده اما شاید اگر جو ورزشگاه و نیمکت فولاد آنقدر سنگین نبود نکونام باید خیلی زودتر از اینها اخراج می‌شد. فولاد چند روز بعد باید در لیگ قهرمانان آسیا بازی کند. تصور کنید نکونام و کمک‌هایش چنین رفتاری را در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا هم پیش بگیرند و از دقیقه یک به هر صحنه‌ای و هر سوتی با صدای بلند اعتراض کنند. آن‌وقت برخورد داور، ناظر بازی و داور پنجم با او و همکارانش چگونه خواهد بود؟ آیا داور حاضر در لیگ قهرمانان آسیا هم مثل بنیادی‌فر تا دقیقه 60 با اعتراض‌ها و پرخاشگری‌های نکونام و همکارانش راه می‌آید و صبوری می‌کند؟ یا نکونام و مربیان فولاد با درک موضوع آنجا رویه دیگری را در پیش می‌گیرند؟
جدا از پنالتی دیگری که پرسپولیسی‌ها معتقدند با خطای هند فولادی‌ها باید گرفته می‌شد موضوع مهم دیگری که هواداران پرسپولیس طی دو روز گذشته به آن تأکید کرده و روی آن انگشت گذاشته‌اند موضوع احتساب وقت‌های تلف شده است. فیفا در جام جهانی اخیر و در راستای مقابله با تیم‌هایی که برای رسیدن به نتایج دلخواه، وقت بازی را می‌کشند به تیم‌های داوری این اجازه را داد که تمام اوقات تلف شده را دقیقاً محاسبه و در پایان نیمه دوم اعمال کنند. از همین جهت بسیاری از بازی‌های جام‌جهانی با 10 یا حتی بیشتر از 10 دقیقه وقت تلف شده ادامه می‌یافت تا تیمی که دنبال رسیدن به گل بود از این مهلت قانونی استفاده کند.
حالا و بعد از بازی با فولاد طبق محاسبات دقیقی که انجام شده مشخص شده این بازی در نیمه دوم باید حدود 19 دقیقه (19 دقیقه و 12 ثانیه) وقت تلف شده می‌داشت اما داور بازی تنها 7 دقیقه وقت تلف شده اعلام کرد و از آنجا که فولادی‌ها باز هم در این بازه زمانی وقت‌کشی کردند یک دقیقه به آن اضافه شد.
در واقع داور بین‌المللی فوتبال کشورمان در این مسأله هم خست به خرج داده تا نکته‌ای که پرسپولیسی‌ها به آن اشاره می‌کنند و می‌گویند داور تحت تأثیر تیم حریف بوده اینجا هم مصداق پیدا کند.
جالب اینجاست که با وجود این اشتباهات بزرگ و عدم مدیریت مسابقه، اخیراً فضایی ایجاد شده تا ضمن حمایت از بنیادی‌فر، پرسپولیس و کادر فنی‌اش را مورد انتقاد قرار دهند اما به مواردی استناد کرده‌اند که حتی مطرح کردنش در مقابل این همه نظر کارشناسی عجیب به نظر می‌رسد.


Page Generated in 0.0047 sec