سینا حسینی
روزنامه نگار
تغییر رویه برنامههای ورزشی رسانه ملی در قبال تیم ملی در رقابتهای جام جهانی به قدری عجیب و غریب است که با هیچ درک و منطقی نمیتوان این تضاد دوگانه را هضم کرد، تا حدی که حالا بسیاری از منتقدان رسانه ملی را به رفتار غیرحرفهای متهم میکنند و بر این باورند این رویه نه تنها مورد پسند مخاطب نیست، بلکه به اعتماد آنها نسبت به برنامههای ورزشی رادیو و تلویزیون نیز خدشه وارد میکند.
برنامهسازان ورزشی رسانه ملی پیش از حذف تیم ملی چنان در ستایش عملکرد بازیکنان تیم ملی و کادر فنی سخن میگفتند که گویی این تیم مدافع عنوان قهرمانی است، اما بیدرنگ پس از پایان بازی ایران و امریکا در مرحله گروهی و حذف ایران ورق برگشت تا حدی که مجریان حامی تیم ملی به منتقدان سرسخت تیم ملی و کیروش تبدیل شدند و با نیشخندهای تلخ تلاش میکردند خود را منتقد تمامعیار وضعیت موجود نشان دهند.
در این میان عدهای هم با سوءاستفاده از این فضا در رفتاری کاملاً بحث برانگیز به سراغ توهین مستقیم رفتند و از آنتن پخش زنده حریفان تیم ملی را با حیوانات اهلی مقایسه کردند تا مرزهای بیاخلاقی به این ترتیب در رسانه ملی و برنامههای تلویزیونی جابهجا شود. اما سؤال اینجاست این رفتار دوگانه نشأت گرفته از چیست؟
برنامهسازان ورزشی تلویزیون که این روزها با ریزش شدید مخاطب مواجه شدند، صرفاً بهدنبال موجسواری هستند، به این ترتیب که خط مشی و برنامه خود را براساس جریان داغ فضای مجازی و شبکههای اجتماعی انتخاب میکنند، به همین دلیل بدون پشتوانه هر روز یک مدل برنامهسازی میکنند و از آنجا که با بحران مخاطب روبهرو شدهاند، برای وایرال شدن تصاویر برنامه خود در سوشال مدیا و شبکههای اجتماعی، به هر دستاویزی چنگ میاندازند شاید به این ترتیب آمار ویدیوهای منتشر شده از سوی برنامه آنها افزایش یابد.
بر همین اساس شما این روزها شاهد آن هستید که مجریان تلویزیونی، گزارشگران فوتبال و بعضاً برخی کارشناسان تلویزیونی با بیان جملات عجیب و غریب و وعدههای دور از انتظار تلاش میکنند به نوعی در میان چهرههای خبرساز شبکههای اجتماعی قرار گیرند، در حالی که این افراد هیچگونه تولید محتوای تأثیرگذار ندارند و صرفاً با موجسواری بهدنبال مطرح شدن نام خود هستند؛ در شرایطی که رسالت اصلی رسانه ملی بر این اصل استوار است که از نگاههای دمدستی دوری کنند و براساس دانش و منطق، راهکار اجرایی دهند تا مشکلات موجود در فضاهای مختلف برطرف شود اما نه تنها این اتفاق رخ نمیدهد، بلکه میل به دیده شدن سبب شده رویه استاندارد و حرفهای به کلی فراموش شود و همه چیز تحت تأثیر فضای مجازی و سوشال مدیا شکل بگیرد.