printlogo


کد خبر: 260249تاریخ: 1401/8/30 00:00
صحبت‌های فتح الله زاده اثر داشت
شروع استقلال با جام جهانی تا دربی



مهدیه دریابیگی
روزنامه نگار
سرانجام روز گذشته تمرینات استقلال شروع شد. استقلالی‌ها از ششم آبان ماه و از زمانی که تیم هوادار را در هفته یازدهم لیگ برتر شکست دادند (غیر از بازی سوپرجام) تعطیل شدند و قرار بود از روز جمعه (بیست و هفتم آبان ماه) استارت بزنند اما بازیکنان استقلال به بهانه نگرفتن حق و حقوق خود حاضر نشدند در تمرین حاضر شوند و اعتصاب یکروزه آنها باعث شد تا فتح‌الله‌زاده ظهر شنبه در تمرین این تیم حضور پیدا کند و با وعده پرداخت طلب آنها تا قبل از دربی بازیکنان را راضی کند که زیر نظر ساپینتو تمرینات خود را آغاز کنند. روز گذشته با توجه به قول آقای رئیس استقلالی‎‌ها در مجموعه انقلاب تمرینات خود را در غیاب ملی‌پوشان آغاز کردند. اما شروع مجدد استقلال برای حضور مجدد در لیگ، یک فرق با همیشه دارد.
تیم استقلال در نخستین بازی خود بعد از بازی‌های جام جهانی باید به مصاف تیم پرسپولیس برود و از این رو لیگ را با حساس‌ترین بازی آغاز می‌کند. اینکه بعضاً گفته می‌شود دربی هم مثل سایر بازی‌ها فقط سه امتیاز دارد تعارفی است که هیچ فوتبالدوستی آن را باور نمی‌کند. خصوصاً وقتی که دو تیم استقلال و پرسپولیس در جدول مسابقات لیگ برتر سایه به سایه هم حرکت می‌کنند و با یک لغزش و از دست دادن حتی یک امتیاز جای خود را در صدر به رقیب می‌دهند! تا اینجای کار پرسپولیس با دو امتیاز بیشتر در صدر جدول قرار دارد و استقلال برای اینکه این رقیب را پشت سر بگذارد نیاز دارد هر سه امتیاز بازی دربی را از آن خود کند.
اما گرفتن سه امتیاز از بابت پس گرفتن صدر جدول فقط یک وجه ماجرا است. مهم‌تر از هر چیزی برای سرخابی‌ها رضایت هواداران است و این مهم حاصل نخواهد شد مگر اینکه بتوانند رقیب دیرینه خود را شکست دهند. اکثر کارشناسان فوتبال بر این باورند هر مربی که بتواند پیروز دربی باشد خودش را تا آخر فصل بیمه می‌کند و بهای این برد به اندازه یک قهرمانی است. در چنین شرایطی کدام مربی است که به همین راحتی بخواهد برد این بازی را از دست بدهد. قطعاً یحیی گل‌محمدی بهتر از سایپنتو می‌داند برد دربی چقدر برای او حیاتی است. اما از طرفی مرد پرتغالی که لقب سلطان هیجان را از آن خود کرده، نمی‌خواهد بازنده میدان باشد.
وقتی ساپینتو در بازی گل‌گهر دکمه‌های پیراهن خود را باز می‌کند و به طرف داور حمله‌ور می‌شود و یا در بازی‌های دیگر یک سوت این طرف و آن طرف داور او را عصبانی می‌کند، قطعاً بازی دربی برایش آنقدر با اهمیت خواهد بود که میزان هیجان او چند برابر شود. در همین راستا حسن روشن پیشکسوت استقلال هم چندی پیش به حالت طنز برای مهار هیجانات ساپینتو پیشنهاد داد. روشن معتقد بود که این مربی در بازی سوپرجام به دلیل پوشیدن کت و شلوار آرام بوده است و این نحوه تیپ زدن قطعاً می‌تواند سرمربی استقلال را در بازی‌ها آرام نگه دارد.
منهای پیشنهادی که روشن به حالت طنز مطرح کرد یکی از دغدغه‌های مسئولان استقلال همین هیجاناتی است که  از دایره اختیارات ساپینتو خارج می‌شود و در نهایت تبعاتی به بار می‌آورد که هم باشگاه متضرر می‌شود و هم خود ساپینتو! تا اینجای کار هم، بهای این هیجانات کاذب محرومیت‌های طولانی‌مدت در یازده هفته لیگ برتر بوده است. البته باشگاه استقلال که معتقد است داوران عامل این هیجانات هستند بارها تقاضای ورود وی‌ای‌آر کرده، اتفاقی که محال است در فصل جاری بیفتد و حتی سیستم آفلاینی را هم که تاج از آن صحبت به میان آورد طبق آیین‌نامه فیفا قانونی نیست و تا آخر فصل باید اهالی فوتبال به داوری‌ها بدون سیستم کمک داور ویدیویی عادت کنند.
با این تفاسیر با توجه به تمامی جوانب استقلالی‌ها باید تا روز دربی (بیست و نهم آذرماه) آماده بزرگترین بازی شوند. شاید فقط در این فرصت یکماهه یک سفر هم به امارات بروند تا در یک تورنمنت چند جانبه حضور پیدا کنند.


Page Generated in 0.0065 sec