printlogo


کد خبر: 258989تاریخ: 1401/8/14 00:00
وقتی سوپرجام شباهتی به سوپرجام ندارد
یک ویترین زشت

آیسان سعیدی
روزنامه نگار
سوپرجام نمادین‌ترین مسابقه فوتبال در هر کشوری است که به نوعی ویترین فوتبال یک کشور محسوب می‌شود. قهرمانان جام حذفی و لیگ هر کشور در این مسابقه تشریفاتی و نمادین مقابل هم به میدان می‌روند تا آینه تمام نمایی از فوتبال کشور را ارائه کنند. بازی‌ای که شور، جذابیت، هیجان و البته درآمد را نیز به همراه دارد. در این بازی اگرچه همانند هر بازی و رقابتی برنده و بازنده متفاوتند و دو رقیب برای بردن و قهرمانی تلاش می‌کنند اما بازنده نیز با شکست چندان مغبون نمی‌شود و زیاد ضرر نمی‌بیند. چه آنکه فلسفه وجودی این مسابقه جذابیت و تشریفات است.
در فوتبال ایران نیز این مسابقه به سیاق تمامی کشورهای صاحب فوتبال دنیا چند سالی است برگزار می‌شود اما همانند تمامی پدیده‌های دیگر وارداتی و ورزشی با بدترین شکل گرته‌برداری شده و اجرا می‌شود. مسابقه‌ای فاقد از شور، جذابیت و هیجان که به شکل کلاً رفع تکلیفی برگزار می‌شود تا تنها برگزار شود. گویی سوپرجام یک نوزاد سرراهی است که والدینش هر جا که بتوانند، آنها را سر راه گذاشته و می‌روند!
ورای اینکه این بازی در اغلب کشورهای دنیا به عنوان فتح‌الباب فصل و جشن افتتاحیه مسابقات محسوب می‌شود و در ایران معمولاً در یک تایم پرت و کاملاً بی‌معنی برگزار می‌شود، شکل برگزاری آن ابداً با یک جشن و یک افتتاحیه همخوانی ندارد و از تمامی عناصر و المان‌های یک بازی جذاب بی‌بهره است. برگزاری بازی در شهرستان و استادیومی که حتی چمن درست و حسابی که نیاز بدیهی و اولیه یک بازی باکیفیت است تا نحوه فیلمبرداری و مراسم ابتدایی و انتهایی این بازی هیچ شباهتی حتی به یک بازی رسمی ندارد؛ چه برسد به یک نمایش جذاب و شورانگیز که قرار است ویترین فوتبال ایران باشد.
کاش متولیان فوتبال ایران و برگزاری این بازی، حداقل به این بدیهیات توجه کنند تا سوپرجام حداقل روی کاغذ به نمونه‌های خارجی و ایده‌آل آن شباهت داشته باشد. در غیر این صورت برگزار نشدن این نمایش بی‌رنگ و لعاب و زشت به اسم سوپرجام، به مراتب بهتر از برگزار شدن آن است!


 


Page Generated in 0.0063 sec