printlogo


کد خبر: 258971تاریخ: 1401/8/14 00:00
لیگ برتر در سال جام جهانی
دست به فانوس دنبال گل


اکبر منتشلو
روزنامه‌نگار
یازده بازی از بازی‌های بیست و دومین دوره لیگ برتر فوتبال کشورمان برگزار شده و حالا تیم‌های پرسپولیس با 24 امتیاز در صدر جدول رده‌بندی، استقلال با 22 امتیاز در رده دوم، گل‌گهر سیرجان با 21 امتیاز در رده سوم و سپاهان با 20 امتیاز در رده چهارم جدول، جزو مدعیان قهرمانی هستند و تا اینجای کار توانسته‌اند فعلاً خود را از سایر تیم‌ها جدا کنند.
البته هنوز فاصله امتیازی زیاد نیست و آلومینیوم اراک با 16 امتیاز در رده پنجم جدول قرار دارد، اما به هر حال چهار تیم پرسپولیس، استقلال، گل‌گهر سیرجان و سپاهان را تا اینجای کار می‌توان مدعی بیست و دومین دوره لیگ برتر دانست. از طرف دیگر تیم‌های مس کرمان، ملوان و نفت مسجدسلیمان با 9 امتیاز و صنعت نفت آبادان با 6 امتیاز در رده‌های سیزدهم تا شانزدهم جدول رده‌بندی قرار دارند و فعلاً احتمال سقوط این تیم‌ها از سایرین بیشتر است.
این وضعیت کلی جدول رده‌بندی تا پایان هفته یازدهم رقابت‌ها است و البته قبل از شروع بحث اصلی باید به این نکته توجه کنیم که بیست و دومین دوره لیگ برتر فوتبال در سال جام جهانی برگزار می‌شود و به طور طبیعی باید انگیزه بازیکنان برای این دوره از رقابت‌ها، در بالاترین سطح باشد، اما انگار همه چیز برعکس رخ می‌دهد و بیست و دومین دوره لیگ برتر را حداقل باید یکی از دوره‌های ضعیف لیگ برتر در نظر گرفت.
وقتی به تعداد‌ گل‌های زده در این یازده هفته نگاه می‌کنیم، آمار اصلاً امیدوار کننده نیست. در کل در یازده هفته گذشته از این رقابت‌ها، 162 گل به ثمر رسیده که ضعف شدید تیم‌ها در خط حمله را نشان می‌دهد، هر چند شاید به نوعی پیشرفت در دفاع و دروازه‌بانی را هم باید در نظر گرفت، اما به طور حتم فوتبالی جذابیت لازم را برای تماشاگران و هواداران این ورزش خواهد داشت که تعداد گل‌های زده مناسبی داشته باشد و تیم‌ها در خط حمله زهردار نشان دهند. جالب است که پرسپولیس صدرنشین در این دوره از رقابت‌ها، در یازده بازی فقط یازده گل زده دارد و میانگین یک گل برای هر بازی اصلاً زیبنده صدرنشین لیگ برتر نیست. استقلال در رده دوم 12 گل زده دارد که تفاوت چندانی با صدرنشین ندارد. از بین تمام تیم‌های حاضر در لیگ برتر، فعلاً گل‌گهر سیرجان آمار بهتری دارد و توانسته در یازده بازی 17 گل به ثمر برساند که حتی گل‌های زده این تیم هم به میانگین دو گل در هر بازی نمی‌رسد. دقت در همین نکته‌های گفته شده، حسابی لیگ برتر فوتبال کشورمان را به چالش می‌کشد و در حالی که چشمان مربیان و سرمربی تیم ملی فوتبال در سال جام جهانی به همین تیم‌ها بوده، این آمار نه تنها امیدوارکننده نیست، بلکه به نوعی باید نگران این باشیم که سرمربیان بیشتر به دنبال بازیکنان خارج از لیگ برتر باشند.
کار به اینجا هم ختم نمی‌شود و متأسفانه باید آمار دیگری از این دوره از رقابت‌ها را هم بیان کنیم. از 162 گل زده شده، تنها نفت مسجدسلیمان 25 گل خورده و اگر گل‌های خورده این تیم که ظاهراً مشکل اساسی دارد را از کل گل‌های زده شده کم کنیم، آمار وحشتناک می‌شود و باید با فانوس دنبال گل در لیگ برتر فوتبال بگردیم. شاید بد نباشد که نگاهی هم به بهترین گلزنان در این یازده هفته داشته باشیم. محمد عباس‌زاده از تراکتور و یورگن لوکادیا از پرسپولیس شش گله هستند و سجاد بازگیر از ملوان و محمد محبی از استقلال هم 4 گله هستند و یازده بازیکن از تیم‌های مختلف هم سه گل زده‌اند. عباس‌زاده و لوکادیا فعلاً با شش گل در یازده بازی، پیشتاز هستند که این هم قطعاً آمار قابل قبولی نیست و اگر همین شش گل را مبنا قرار دهیم، تا پایان این دوره از رقابت‌ها، قطعاً آقای گل بیشتر از 15 یا 16 گله نخواهد بود که برای لیگ برتر فوتبال کشورمان، فاجعه است. جالب است که اگر نگاهی به آمار چند فصل اخیر هم بیندازیم همین موضوع کم و بیش وجود داشته و احتمالاً نه تنها شاهد پیشرفت در این رقابت‌ها نیستیم بلکه هر سال شرایط بدتر از سال گذشته پیش می‌رود و متأسفانه توجهی هم به این موضوع وجود ندارد.


 


Page Generated in 0.0048 sec