printlogo


کد خبر: 258959تاریخ: 1401/8/14 00:00
مروری بر هفته آخر لیگ قهرمانان اروپا
اسپانیا زیر سایه همسایه

با پایان مرحله گروهی لیگ قهرمانان، هویت 16 تیم صعودکننده به مرحله حذفی مشخص شد. تیم‌های ناپولی، پورتو، بایرن‌مونیخ، تاتنهام، چلسی، رئال مادرید، منچسترسیتی و بنفیکا به‌عنوان تیم‌های اول گروه‌های هشتگانه و تیم‌های لیورپول، کلاب بروژ، اینترمیلان، آینتراخت فرانکفورت، میلان، لایپزیگ، بوروسیادورتموند و پاری‌سن‌ژرمن به‌عنوان تیم‌های دوم صعود کردند و در قرعه‌کشی دوشنبه رقبای خود در مرحله یک‌هشتم‌نهایی را خواهند شناخت.

شاهکار بنفیکا
چه کسی فکرش را می‌کرد؟ قطعاً بازیکنان پاری‌سن‌ژرمن نه. جان‌لوییجی دوناروما اعتراف کرد بازیکنان پاریس بعد از سوت پایان فهمیدند بنفیکا جایشان را در صدر جدول گروه گرفته است. البته احتمالش وجود داشت با توجه به اینکه هر دو تیم با امتیاز مشابه به بازی آخر رفتند و اینکه هر دو بازی‌شان با یکدیگر به تساوی یک-یک منجر شده بود. اما تصور می‌شد اگر پاریس در تورین به پیروزی برسد با در نظرگرفتن اینکه تفاضل گلش مثبت 8 است در برابر تفاضل گل مثبت چهار بنفیکا، صدرنشینی به ثروتمندان پاریسی می‌رسد. بنفیکا اما به فشار ادامه داد و گل دقیقه 92 ژوائو ماریو حکم به صدرنشینی بنفیکا داد که ابتدا به خاطر حذف یوونتوس و بعد کنارزدن پاریس از صدر قابل تحسین است. در عصر نابرابری اقتصادی، تیمی که سوپرمارکت ابرباشگاه‌ها شده و ستاره‌هایش را به این و آن می‌فروشد، یک شاهکار بزرگ کرده.
   
آینده مبهم اتلتیکو و سیمئونه
بر خلاف اسپانیا، فوتبال پرتغال روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارد نه فقط به خاطر بنفیکا. پورتو هم با شکست اتلتیکومادرید در دراگائو صدرنشین شد در حالی که لالیگا برای نخستین بار بعد از فصل 1999-1998 تنها یک نماینده در مرحله حذفی دارد. حذف بارسلونا دو هفته قبل خبرساز شد اما تیم ژاوی حداقل به لیگ اروپا رفت اما اتلتیکومادرید این را هم نتوانست و در گروه خود آخر شد.
شاید برخی نرسیدن به لیگ اروپا را یک موهبت بدانند اما اتلتی همیشه در آن درخشیده و نبودن در مرحله حذفی رقابت‌های اروپایی شاید از نظر مالی زیان زیادی به تیم وارد کند و مجبور به فروش یک بازیکن طراز اول خود شود. دیگو سیمئونه احتمالاً از فروش ژوائو فلیکس برای بازسازی تیم خوشحال می‌شود اما پولی که گیرشان می‌آید شباهتی به ولخرجی برای خرید گران‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه ندارد و این یعنی بازسازی ضروری تیم، بودجه کافی را ندارد. آینده اتلتی مبهم است و دست و دلبازی در بازار نقل و انتقالات بی‌نتیجه بوده. نگران‌کننده اینکه اتلتیکو دیگر در دفاع عالی نیست، حتی یک کلین‌شیت نداشته و 9 گل خورده که بیش از هر فصل دیگری زیر نظر سیمئونه است. او 11 سال شگفت انگیز داشته اما شاید داستان این دو به انتها نزدیک شده باشد.
 
میلان در مسیر پیشرفت
حذف میلان از مرحله گروهی فصل قبل دردناک بود. بعد از هفت سال به لیگ قهرمانان آمده بودند و در بازی آخر باید تیم پرتغییر و صعودکرده لیورپول را می‌بردند اما 2 بر یک باختند. استفانو پیولی بعد از آن شکست گفت: «رشد خوبی داشتیم» و درست می‌گفت. میلان حالا ذهنیت درستی پیدا کرده، تیم نسبتاً جوان روسونری با شایستگی قهرمان سری A شد و حالا بعد از دو باخت پیاپی به چلسی، دو برد قاطع به دست آورد تا به مرحله حذفی برسد. بعد از سقوط مرگبار اقتصادی راهی طولانی در پیش دارند اما از برنامه ریکاوری خود جلوتر هستند.

بدترین تیم تاریخ
رنجرز با شش شکست و تفاضل گل منفی 20 بدترین عملکرد تاریخ لیگ قهرمانان را داشت. منصفانه اینکه در گروه سختی قرار گرفتند در کنار لیورپول، نایب قهرمان فصل قبل، تیم روی فرم ناپولی و قهرمان هلند، آژاکس. وضعیت سلتیک که تنها دو امتیاز گرفت نیز مشخص کرد اسکاتلندی‌ها در برابر تیم‌های بهتر و ثروتمندتر اروپا مشکلات زیادی دارند. اما رنجرز به‌عنوان نایب قهرمان فصل قبل لیگ اروپا ناامیدکننده بود. درست است که این تیم برخی از بازیکنان خود را در تابستان از دست داد اما گاهی نمایش این تیم بخصوص از نظر دفاعی شوکه کننده بود. باخت 7 بر یک تیم جووانی فان برونکهورست برابر لیورپول نشان داد این تیم نه تنها کیفیت لازم را ندارد بلکه از روحیه و جسارت نیز بهره زیادی ندارد. هوادارانی که برای حضور در مرحله گروهی لیگ قهرمانان 12 سال انتظار کشیده بودند، لیاقت بیشتر از اینها را داشتند.
 
کولاسیناچ بخت برگشته
چهره ایگور تودور گویا بود. مربی مارسی باور نمی‌کرد سئاد کولاسیناچ چطور از جلوی دروازه تاتنهام گل نزد. سه دقیقه مانده بود و دو تیم مساوی بودند، اگر مدافع بوسنیایی گل می‌زد، مارسی به‌عنوان تیم دوم صعود می‌کرد. این‌طور نشد و سر و صدای هواداران اجازه نداد مربی با بازیکنانش ارتباط برقرار کند و به آنها بگوید یکسره حمله نکنند چون با تساوی به لیگ اروپا می‌رفتند. حمله کردند و در ضدحمله پیرامیل هویبرگ با پاس هری کین، گل زد. مدافع سابق آرسنال برای همیشه در قلب هواداران تاتنهام جا خواهد داشت!
 
قرعه‌کشی جذاب
 با صدرنشینی بنفیکا، قرعه‌کشی یک‌هشتم‌نهایی جذاب‌تر می‌شود.
 اول اینکه پاری‌سن‌ژرمن ممکن است به امثال رئال مادرید، بایرن‌مونیخ و منچسترسیتی بخورد و رویای اروپایی‌اش باز هم دست نیافتنی شود.
دوم، تیم‌های بزرگی در رده دوم قرار گرفته‌اند. لیورپول شاید فصل را سخت شروع کرده باشد اما در پنج سال اخیر سه بار به فینال رسیده و در شروع مجدد رقابت‌ها و بازگشت بازیکنان کلیدی‌اش از مصدومیت تیم ترسناکی می‌شود. اینتر هم در نبود چند بازیکن مهم توانست بالاتر از بارسلونا قرار گیرد. به پیشرفت روسونری هم اشاره شد ضمن اینکه بوروسیادورتموند با متوقف کردن منچسترسیتی، قدرتش را به رخ کشید.
وقتی امثال لیونل مسی، نیمار و کیلیان امباپه در تیمی هستند که دوم شده یعنی باید انتظار بازی‌های بزرگی را در همین دور اول حذفی داشته باشیم. منتظر دوشنبه باشید!
 


Page Generated in 0.0055 sec