printlogo


کد خبر: 258938تاریخ: 1401/8/14 00:00
رقابت سخت سلیمی با «فارس» قطری برای کمیسیون ورزشکاران
عبور از «خان خلیجی» برای کرسی جهانی


رضا عباسپور
روزنامه نگار
 قرار است همزمان با رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری در شهر بوگوتای کلمبیا، انتخابات مهم کمیسیون ورزشکاران فدراسیون جهانی وزنه‌برداری نیز برگزار شود.
مجمعی که در آن از قاره آسیا سه وزنه‌بردار نام‌آشنا و عنواندار برای کسب کرسی جهانی نامزد شده‌اند. بهداد سلیمی قهرمان پیشین سنگین وزن جهان و المپیک و سرپرست نایب رئیسی فدراسیون وزنه‌برداری از ایران، فارس الباخ چهره شاخص و طلایی وزنه‌برداری قطر در المپیک توکیو در بخش مردان و هیدیلین دیاز بانوی فیلیپینی کاندیداهای آسیایی هستند که هر سه برای کسب کرسی جهانی در کمیسیون ورزشکاران IWF در بوگوتای کلمبیا رقابت می‌کنند.
 هرچند بهداد سلیمی از نظر کسوت و تجربه مدیریتی از دو رقیب خود یک سروگردن بالاتر است، اما کار بهداد برای رویارویی با فارس قطری و برتری بر او، به واسطه نفوذ و قدرت لابی‌گری قطری‌ها در قاره آسیا و فدراسیون جهانی سخت است.
 
 لابی قوی قطری‌ها
«فارس الباخ» وزنه‌بردار نامدار کشور قطر که او هم عنوان قهرمانی جهان و المپیک را یدک می‌کشد، به همراه «هیدیلین دیاز» بانوی فیلیپینی، دو نماینده دیگر قاره آسیا هستند که در انتخابات کمیسیون ورزشکاران فدراسیون جهانی، رقبای سرسخت بهداد سلیمی به حساب می‌آیند.
قطری‌ها از خیلی وقت پیش لابی و رایزنی‌های زیادی را برای به کرسی نشاندن «دردانه» خود یعنی فارس آغاز کرده‌اند. در این مسیر هم از نظر مالی و هم سیاسی هر آنچه نیاز باشد به کار می‌گیرند تا نامزد مورد نظر خود را به کرسی بنشانند.
فدراسیون جهانی وزنه‌برداری طبق برنامه‌ریزی انجام شده برای برگزاری مجمع انتخاباتی کمیسیون ورزشکاران IWF، اسامی کاندیداهای حاضر در این دوره را اعلام کرد. بر همین اساس، ۲۵ ورزشکار درخواست حضور در این مجمع انتخاباتی را داشتند، اما در نهایت ۱۶ نفر بعد از عبور از فیلترهای مختلف برای حضور در انتخابات واجد شرایط شده اند و نامشان در لیست قرار گرفته است.
این مجمع قرار است در حاشیه مسابقات قهرمانی جهان کلمبیا برگزار شود و ورزشکاران شرکت‌کننده در این رویداد به صلاحدید خود به نامزدهای تأیید صلاحیت شده رأی دهند.
طبق دستورالعمل انتخابات کمیسیون ورزشکاران فدراسیون جهانی دو ورزشکار از هر قاره انتخاب می‌شوند که برای برابری جنسیتی یکی از آنها باید از بخش مردان و یکی از بخش زنان باشد. در آسیا سه وزنه‌بردار واجد شرایط هستند که در بخش مردان به ترتیب بهداد سلیمی و فارس الباخ قطری با هم رقابت دارند.
در بخش زنان نیز هیدیلین دیاز از فیلیپین کاندیدا است. بهداد سلیمی وزنه‌بردار سابق فوق سنگین ایران است که مدال طلای المپیک لندن و 2 مدال طلا، یک نقره و یک برنز جهان را در کارنامه دارد. فارس الباخ قطری نیز در حال حاضر وزنه‌بردار دسته ۱۰۲ کیلوگرم است که در المپیک توکیو مدال طلای دسته ۹۶ کیلوگرم را گرفت و نقره و برنز قهرمانی جهان را هم دارد.
 اگرچه بهداد سلیمی برای موفقیت در این رویداد حمایت و پشتیبانی جدی تیم سرپرستی و مجموعه ورزش کشور را همراه خود دارد و هر آنچه در این مسیر نیاز است برای او و موفقیتش قطعاً فراهم می‌شود، اما تجربه نشان می دهد که کار ایران برای کسب کرسی های اینچنین اصلا راحت نیست.
 ناکامی عباس جدیدی، حمید سوریان یا حتی علیرضا دبیر در مجامع انتخاباتی جهانی  کشتی که ً به‌خاطر ناآشنایی کاندیداهای ایرانی با فضای انتخاباتی جهانی رقم خورده، باید برای سلیمی و تیم سرپرستی فدراسیون وزنه‌برداری درس بزرگی باشد تا بار دیگر از همان سوراخی که ورزش ایران پیش از این بارها گزیده شده، دوباره در مجمع جهانی پیش رو آسیب نبینیم.

ZOOM

بی‌شک باتوجه به حضور فارس الباخ قطری به‌عنوان رقیب جدی و قدرتمند آسیایی بهداد سلیمی، همین‌طور قدرت و نفوذ قطری‌ها به‌عنوان لیدر و گرداننده فعلی وزنه‌برداری قاره آسیا در عرصه بین‌المللی، کار و مسیر بهداد سلیمی برای عبور از این «خان خلیجی» برای رسیدن به کرسی جهانی در کمیسیون ورزشکاران سخت و دشوار است، اما نشدنی و دور از دسترس هم نیست، اگر برنامه‌ریزی درست داشته باشیم و برای رسیدن به این کرسی ارزشمند هوشمند و هدفمند حرکت کنیم.


Page Generated in 0.0059 sec