printlogo


کد خبر: 258932تاریخ: 1401/8/14 00:00
یادآوری مهم استقلالی‌ها به مرد پرتغالی سرمربی
3 جام دیگر مانده آقای ساپینتو!

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار
روزی که ریکاردو ساپینتو سرمربی استقلال شد، در نشست خبری خود اعلام کرد: برای استقلال چهار جام قهرمانی می‌آورم.
وقتی ساپینتو این جمله را به زبان آورد، سؤال‌های بسیاری به ذهن متبادر شد. سرمربی پرتغالی استقلال چرا چنین وعده‌ای می‌دهد؟ آیا او به تداوم عمر مربیگری‌اش در استقلال امیدوار است؟ اگر نتایج برخلاف پیش‌بینی‌ها پیش برود آیا مدیران استقلال پای او خواهند ایستاد؟ سؤال مهم‌تر: ساپینتو با سایه فرهاد مجیدی چه خواهد کرد؟
حالا او اولین جام را دشت کرده است. گرچه ارزش سوپرجام به مراتب پایین‌تر از جام لیگ برتر و جام حذفی است اما به هر حال جامی است که تصاحب آن قدری از فشار تصاحب جام‌هایی که وعده داده، می‌کاهد.
ساپینتو اکنون باید 3 جام دیگر به دست آورد تا آنچه وعده داده بود، جامه عمل پوشانده شود؛ اما آیا او قادر است با این سیاق تاکتیکی در لیگ و جام حذفی به توفیق برسد؟
استقلال ساپینتو در فاز هجومی با مشکلاتی مواجه است و بی‌تعارف به مانند یحیی گل‌محمدی که دستش در خط حمله با داشتن دیاباته و لوکادیا کاملاً باز است، او با معماهای بسیاری مواجه است.
سجاد شهباززاده به کلی از ترکیب استقلال خارج شده، مهدی قایدی راه دروازه‌ را گم کرده و پیمان بابایی نیز هنوز به آن درجه از اطمینان و ثبات نرسیده است.
ارسلان مطهری نیز هر از گاهی در ترکیب استقلال گل‌هایی می‌زند که با وجود اهمیت برخی گل‌های او اما کافی نیست و آرمان رمضانی و سبحان خاقانی نیز به‌دلیل مصدومیت از ترکیب استقلال دورند.
استقلال ساپینتو گرچه در بخش دفاعی به تیم اطمینان بخش‌تری تبدیل شده و در خط میانی نیز تیم استخوان‌داری جلوه می‌کند اما در بخش هجومی با اشکالاتی مواجه است و اگر محبی که پست تخصصی‌اش بازی در خط حمله نیست، نمی‌درخشید مشکلات او فزونی می‌گرفت.
شاید اگر ساپینتو در روزهای باقی‌مانده تا شروع لیگ خط حمله استقلال را جانی تازه ببخشد این بحران نسبی از پیکره تیمش دور خواهد شد و او به سمت دریافت جام‌های دیگر برود.
آری، هواداران استقلال از او 3 جام دیگر می‌خواهند و در این میان نیز منتقدان هر از گاهی به بهانه‌ای اشاره‌ای می‌کنند به وعده او در زمان معارفه  که گفته بود: چهار جام می‌آورم.
این جمله تبدیل به یک حمله استراتژیک و نرم به مرد پرتغالی شده تا او هر از گاهی یاد سخنانی بیفتد که ابتدای فصل به زبان آورد.
مأموریت تصاحب جام اول به پایان رسیده و سرمربی استقلال باید به سمت جام لیگ و جام حذفی یورش ببرد و اگر نتواند در لیگ و جام حذفی استقلال را به جامی برساند، فشارها بر او فزونی خواهد گرفت.
بعد از قهرمانی در سوپرجام برخی پیشکسوتان استقلال به طعنه رو به ساپینتو کردند و به او یادآور شدند که 3 جام دیگر باقی مانده است.
همین واکنش‌ها تأییدی است بر دشواری آینده ساپینتو در باشگاه استقلال و سرمربی آبی‌ها باید با تیمی منسجم‌تر از آنچه در لیگ روی پرده نمایش آورد، وارد ادامه لیگ شود.
ساپینتو هرگز نباید دستیابی به سوپرجام را پایانی بر مأموریتی که تازه در آغازش قرار گرفته، تلقی کند. او باید به راهی که تازه شروع کرده تا کسب جام‌های متعدد ادامه دهد.

ZOOM
14 روز دیگر زمان بازگشت مرد پرتغالی
ریکاردو ساپینتو، سرمربی استقلال 14 روز دیگر به تهران باز خواهد گشت. سرمربی آبی‌ها طبق برنامه‌ای که از قبل طراحی کرده بود ایران را به مقصد پرتغال ترک کرد و قرار است دو هفته دیگر تمرینات استقلال را از سر بگیرد. ساپینتو در این ایام فقط به استراحت خواهد پرداخت و موضوع جذب بازیکن جدید را بعد از بازگشت به ایران پیگیری خواهد کرد. برخی احتمال می‌دهند که ساپینتو در سفر خود پیگیر جذب بازیکن باشد اما او فقط به استراحت خواهد پرداخت تا با تجدید قوا بتواند ادامه تمرینات را پیگیری کند.
 


Page Generated in 0.0073 sec