printlogo


کد خبر: 258889تاریخ: 1401/8/12 00:00
شگفتانه‌هایی از دهه ۲۰۰۰



سام ستارزاده
روزنامه‌نگار ورزشی

کاهش میانگین سنی و تعداد استعدادهای جوان حاضر در هر دوره، ویژگی بزرگ و غیرقابل انکار جام‌جهانی ۲۰۲۲ است. در چند سال اخیر، سرمایه‌گذاری روی بازیکنان کم سن ‌و سال به شکلی افزایش یافته که پدیده‌های زیر ۲۰ سال می‌توانند در کانون توجهات قرار گیرند. در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه، تنها ۷ بازیکن زیر ۲۰ سال به میدان رفتند، که سه نفر از آنان کیلیان امباپه، اشرف حکیمی و ترنت الکساندر-آرنولد بوده‌اند. این در حالی است که لیست زیر ۲۰ ساله‌های جام‌جهانی قطر شامل تعداد قابل‌ توجهی ستاره می‌شود.
تیم ‌ملی اسپانیا، پس از سال‌ها با چند محصول درجه یک جدید از آکادمی لاماسیا پا به جام جهانی خواهد گذاشت؛ با گاوی ۱۸ ساله و پدری ۱۹ ساله در میانه میدان و آنسو فاتی ۱۹ ساله در خط آتش. انگلیسی‌ها چشم امیدی به جود بلینگهام ۱۹ ساله در خط میانی خود دوخته‌اند. خط میانی فرانسوی‌ها میدان هنرنمایی ادواردو کاماوینگای ۱۹ ساله خواهد بود. جمال موسیالای ۱۹ ساله نیز در فاز هجومی آلمانی‌ها آماده کولاک به پا کردن است. این، لیست کوتاهی از بازیکنان زیر ۲۰ ‌ساله‌ای بود که به مهره‌های کلیدی بارسلونا، رئال مادرید، دورتموند‌ و بایرن‌مونیخ بدل گشته‌اند. در لیست جوانان حیرت‌انگیز جام‌جهانی، می‌توان به هم‌ سن‌ و سالان دیگرشان همچون ریکاردو پپی، پدیده فوتبال ایالات متحده که در بوندسلیگا شاغل است، و پاپه متر سار، هافبک سنگالی که به عضویت تاتنهام درآمده، اشاره‌ کرد.
جام‌جهانی قطر، عرصه حضور و درخشش جوانان بسیاری خواهد بود؛ پدیده‌هایی که تعدادی از آنان با شهرت خیره‌کننده‌ای پا به دوحه می‌گذارند‌ و تعداد دیگر از آنان نیز‌ جام‌جهانی پیش‌رو را به سکوی پرتاب خود تبدیل می‌کنند. آنچه می‌تواند جالب توجه باشد، این است که تعداد بازیکنان جوان تأثیر‌گذار در بازی‌های این دوره، می‌تواند به رکوردی دست‌نیافتنی برسد. در دو دوره قبل از جام‌جهانی ۲۰۱۰ نیز هیچ‌گاه تعداد بازیکنان زیر ۲۰ ساله استفاده ‌شده به تعداد انگشتان دو دست نرسیده ‌است.
جام‌جهانی قطر شاید نقطه عطف بزرگی در باز شدن جایگاه بازیکنان جوان و حتی نوجوان در سطوح بالای فوتبال جهان باشد
 آوردگاهی که باشگاه‌ها، لیگ‌ها‌ و تیم‌های ملی را برای سرمایه‌گذاری روی بنزین سبز استخراج ‌شده از آکادمی‌های کشورشان شجاع‌تر و بی‌باک‌تر ساخته ‌باشد.


Page Generated in 0.0058 sec