printlogo


کد خبر: 258817تاریخ: 1401/8/12 00:00
لیگ بیست و دوم؛ بدون پدیده‌ای تازه

وصال روحانی
روزنامه نگار
با تعطیلی موقتی لیگ بیست و دوم که مرتبط با برگزاری جام جهانی فوتبال 2022 است و حداقل 40 روز به طول می‌انجامد، کنکاش در 11 هفته برگزار شده این مسابقات به قصد شناسایی پدیده‌های این رقابت‌ها الزامی‌تر از گذشته نشان می‌دهد اما واقعیت امر این است که هر چه بیشتر بگردیم، کمتر اثری از یک یا چند نوستاره بخصوص در میان بازیکنان وطنی می‌یابیم.
یورگن لوکادیا مهاجم هلندی پرسپولیس با نشان دادن توانایی‌های یک گلزن ذاتی نظرهای بسیاری را به خود جلب کرده و در زمینه گلسازی هم ریکاردو آلوز هافبک پاسور و پرتغالی تیم تراکتور عالی عمل کرده اما اگر هم این دو را پدیده‌های امسال لیگ برتر فوتبال کشور بینگاریم، اولاً هیچ‌یک وطنی نیستند و ثانیاً هیچ‌کدام سن کمی ندارند و مدارج ترقی و خودنمایی‌شان در گذشته و در لیگ‌های قبلی محل بازی‌شان سپری شده است. در میان بازیکنان پرشمار ایرانی شاغل در لیگ امسال البته برخی بازیکنان جلوه‌گیری کرده و پیشرفت‌هایی را از خود بروز داده‌اند ولی هیچ‌یک از یک سطح معمول فراتر نرفته و فوق‌العاده نبوده‌اند. محمد عباس‌زاده مهاجم اول تراکتور در امر گلزنی عالی عمل کرده اما او سال‌ها است که می‌درخشد و در زمان حضورش در نساجی قائمشهر در لیگ دسته اول کشور همین گلزن تیزهوشی بود که دیده‌ایم و می‌شناسیم. لیگ بیست و دوم نه تنها چهره تازه‌ای که پدیده‌وار صعود کرده باشد، معرفی نکرده بلکه پدیده‌های یکی دو سال گذشته خود را کمرنگ‌تر از قبل دیده است. سعید صادقی که در گل‌گهر استاد ارسال پاس‌های گل شناخته شده بود، امسال در پرسپولیس بجز در یک بازی هیچ تخم دو زرده‌ای نکرده و محمد محبی اگرچه در چهار پنج هفته اخیر در استقلال خوب کار کرده اما هنوز به سطوحی بازنگشته است که در ایام حضورش در سپاهان در چهار سال و اندی پیش نشان داده بود و آن خودنمایی‌هایی بود که او را لژیونر ساخت و به لیگ پرتغال ارجاع کرد. نگاه به سایر تیم‌های لیگ بیست و دوم نیز حالی بهتر و بیشتر از چیزی ندارد که وصف آن را آوردیم و مهدی مهدی‌پور که یکی از سه چهار پدیده لیگ بیست و یکم بود، امسال در جمع آبی‌های تهرانی سایه‌ای هم از گذشته خود نشان نداده است. سپاهان با رهبری ژوزه مورایس پرتغالی بیشتر در صدد شناسایی ترکیب اصلی و جدیدش بوده و معرفی پدیده‌های انفرادی نه در دستور کارش بوده و نه سیستم‌های انتخابی مورایس چنین اثر و ثمری را بر جای نهاده است. اگر هم دو بار گلزنی عیسی مرادی مهاجم جوان و جدید طلایی‌های اصفهان در دیدار اخیر آنان با تراکتور را مبنای شناسایی او به عنوان یک پدیده جدید قرار بدهیم، باید متذکر شویم که برای چنین نامگذاری‌هایی باید حداقل تا پایان فصل صبر کرد و بیلان‌های نهایی را دید و فقط بر اساس اتفاقات و درخشش‌های لحظه‌ای و مقطعی که ممکن است تکرار نشود، صدور رأی نکرد. در تیم‌های پیشرفت کرده و خبرسازی مثل نساجی می‌توان نفراتی را نشان کرد که از سطح قبلی خود بالاتر رفته و نظرها را جلب کرده‌اند اما فولاد خوزستان و ذوب‌آهن سرشار از بازیکنان بالنسبه نامداری هستند که امسال زیر سطح خود توپ زده‌اند و اگر هم پیکان مظهر جوانگرایی در لیگ امسال جلوه کرده باشد، هیچ‌یک از نفراتش به سطح یک پدیده نرسیده‌اند.
صبر می‌کنیم تا ببینیم در بازگشایی لیگ که احتمالاً از اواسط آذر خواهد بود ‌چه اتفاقاتی خواهد افتاد اما چشم‌انداز فعلی در زمینه ظهور و جولان پدیده‌ها تاریک‌تر از اکثر ادوار گذشته لیگ است.

 


Page Generated in 0.0060 sec