printlogo


کد خبر: 258788تاریخ: 1401/8/11 00:00
جلالی: نتایج ما در قطر تأثیر مستقیم روی لیگ دارد
تیم ملی در جام جهــــــانی یا فوق‌العاده است یا ضعیف

در آستانه بازی‌های جام جهانی قرار داریم و تیم‌های حاضر شرایط متفاوتی دارند. مجید جلالی پیشکسوت فوتبال کشورمان با اشاره به کشورهای صاحب فوتبال بر این باور است که آنها قواعد خاص خودشان را  دارند. او مدعی است که نتایج تیم ملی در جام جهانی تأثیر مستقیم روی ادامه لیگ خواهد داشت. از نظر او لیگ ما صرفاً نتیجه‌گرا و تعداد بازی‌هایی که بار فنی دارند بسیار کم است.

جعفر برزگر
روزنامه نگار

لیگ ما در حالی نزدیک به 50 روز تعطیل خواهد بود که چند تیم مطرح همچنان درگیر رقابت‌های لیگ‌شان هستند.
بله همین طور است. مثلاً انگلیس 5 روز قبل از بازی با ما در جام جهانی، بازی‌های لیگ خود را برگزار می‌کند. انگار بازی بعدی آنها در لیگ برتر‌شان مقابل ایران است. در واقع کشورهای صاحب سبکی در فوتبال مثل انگلستان قواعد خاص خودشان را دارند. مربیان‌شان به هیچ عنوان نگران وضعیت جسمانی، ذهنی و حتی تاکتیکی بازیکنان‌شان نیستند. آنها در همان 4، 5 روز تمرینات خاصی مثل زوج‌سازی و... را انجام می‌دهند.
و لیگ ما.
اما شرایط ما متفاوت است. اکثر بازیکنان‌مان در لیگ‌های خارجی بازی می‌کنند که آن هم طبقه‌بندی دارد. تعدادی در تیم‌شان فیکس هستند، برخی ذخیره و چند نفری هم سطح لیگ‌شان پایین‌تر از بقیه است. سال 2006 بیش از 2 ماه لیگ ما تعطیل شد به طوری که همان ابتدا به یک اردوی خارجی رفتند. الان بیست روز زودتر از جام‌جهانی این اتفاق افتاده که شاید می‌شد پنج روز از آن کم کرد. البته نفرات تیم ملی تا حدود بسیار زیادی انتخاب شده و هر کسی هم سرمربی باشد 20 بازیکن از 25 بازیکنش مشخص هستند. آن پنج نفر هم بستگی به تفکرات و سلایق سرمربی متفاوت خواهد بود.
در این شرایط باید به کی‌روش حق داد؟
سرمربی می‌خواهد اول از نظر جسمانی شرایط بازیکنانش را بسنجد و بعد از آن هارمونی ذهنی و ایده‌هایش را پیاده کند. ضمن اینکه کی‌روش در مرحله مقدماتی همراه ما نبود و از این بابت به او زمان باید داد.
جایگاه فعلی تیم‌های لیگ در جدول واقعی است.
به نظرم تیم‌های لیگ را باید به 4 قسمت تقسیم کرد. بخش اول، سه تیمی هستند که از هر نظر نسبت به بقیه جلوترند. از لحاظ سرمایه‌گذاری، تیم بستن و امتیازاتی که مثل هوادار و رسانه را دارند. این سه تیم، پرسپولیس، استقلال و سپاهان هستند که قاعدتاً تیم قهرمان از میان آنها انتخاب خواهد شد و دوم شدن هر کدام‌شان به منزله شکست برای‌شان خواهد بود. مگر اینکه ایده‌های جدیدی از شکل بازی را ارائه دهند که حداقل تا امروز ما آن را ندیده‌ایم.
بخش دوم جدول.
در این بخش چهار تیم گل‌گهر، فولاد، مس رفسنجان و تراکتور قرار دارند که از نظر بودجه و نفراتی که جذب کرده‌اند تیم‌های خوبی نشان دادند. ضمن اینکه سه تیم اول ثبات مربی هم داشتند. این چهار تیم رده‌های چهارم تا هفتم را به خود اختصاص می‌دهند.
گروه سوم.
این گروه شامل تیم‌هایی می‌شود که خوب یارگیری کرده‌اند. مثل نساجی، ذوب‌آهن، هوادار، آلومینیوم اراک و حتی پیکان که رتبه‌های هشتم تا دوازدهم را کسب می‌کنند.
تکلیف چهار تیم پایانی هم که مشخص است.
دو تیم تازه راه یافته به لیگ برتر و نفت مسجدسلیمان که من شرایط نفتی‌ها را به‌دلیل شکل فوتبال‌شان و نفراتی که دارند بهتر می‌دانم. البته مس کرمان از نظر سخت افزار یا بودجه توان مالی‌اش بالاتر است.
کیفیت لیگ را بعد از جام جهانی چطور ارزیابی می‌کنید؟
خیلی شاهد تحولات زیادی نخواهیم بود. لیگ ما از نظر فنی یک تیم صرفاً متکی به نتیجه است. به همین دلیل است که بازی‌های باکیفیت زیادی را نمی‌بینیم. به‌عنوان مثال بازی فولاد و گل‌گهر خوب بود اما آنها همیشه همین‌طور بازی نمی‌کنند. تیم‌های بالای جدول هم این شرایط را دارند. اینکه پرسپولیس در 11 بازی 11 گل زده اصلاً آمار خوبی نیست. این مسأله نشان دهنده خیلی از واقعیت‌ها است. بنابراین لیگی داریم کاملاً محتاط با محوریت نتیجه و بی‌کیفیت که شما از درون آن هیچ تولیدی نخواهید داشت. نه تولید بازیکن، نه ایده‌های جدید و نه تولید ثروت که بدون تماشاگر بودنش هم به آن دامن زده است.
نتایج تیم ملی چقدر در سطح کیفی لیگ تأثیر خواهد داشت؟
تیم ملی ما الان شرایط خاصی دارد. به نظرم دو حالت وجود دارد یا خیلی خوب نتیجه می‌گیرند یا خیلی ضعیف که امیدوارم حالت اول برای تیم ما رخ دهد. حالا همین مهم بستگی به روند آماده‌سازی تیم ملی در 10 روز پیش رو و 15 روزی که درگیر سه بازی مرحله گروهی هستیم، دارد. پس قطعاً نتایج تیم ملی می‌تواند تأثیرگذار باشد.
 


Page Generated in 0.0047 sec