printlogo


کد خبر: 258665تاریخ: 1401/8/10 00:00
این پنالتی امشب اختراع شد!
داور علیه مادرید


کاملاً منصفانه است اگر بگوییم رئال مادرید و هوادارانش حق دارند از عملکرد داور مسابقه روز یکشنبه، ماریو ملرو لوپز شاکی باشند. آنها برای دومین بار در این فصل لالیگا با نتیجه 1-1 متوقف شدند و فاصله آنها با بارسلونا کاهش یافت. صحنه مشکوک پنالتی که باعث گلزنی کریستین استوانی شد و بعد از آن گل رودریگو که مردود اعلام شد، بنزینی روی آتش خشم میزبان بازی بود.
همیشه در میان هواداران فوتبال این کنایه‌ها وجود دارد که وقتی تیم‌های بزرگ نتیجه نمی‌گیرند از داور شکایت می‌کنند اما رئال مادرید واقعاً از داوری در این بازی متضرر شد! با هم سه صحنه بحث برانگیز داوری را بررسی می‌کنیم.
 
هند مارکو آسنسیو
این بزرگ‌ترین اشتباه داور بازی بود. در کمتر از 15 دقیقه مانده به پایان بازی خیرونا صاحب یک کرنر شد. توپ با ضربه کرنر به بازی درآمد و سانتر روی دروازه رئال با بالا و پایین پریدن بازیکنان خیرونا به نشانه هند همراه شد.
لوپز به سمت مانیتور رفت و صحنه را بازبینی کرد. با نمایش تصویر در تلویزیون خیال هواداران مادرید راحت شد که هندی رخ نداده است اما یک دقیقه بعد داور پس از بازگشت به زمین با دست نقطه پنالتی را نشان داد، باور نکردنی بود! شاید داور این استدلال را داشته که موقعیت دست مارکو مانع رسیدن توپ به بازیکن خیرونا شده بود اما اصلاً توپ به دست او نخورده بود! تصمیم داور نادرست بود.
 
گل مردود رودریگو
پس از اینکه استوانی این پنالتی را به ثمر رساند، مادرید برای پیروز میدان شدن فشار را بیشتر کرد. تا در یک ضد حمله سفیدپوشان خود را به محوطه جریمه خیرونا رساندند و رودریگو در چند مرحله توپ را وارد دروازه کرد. اما لوپز بار دیگر وارد صحنه شد و با این منطق که توپ در اختیار پائولو گازانیگا بوده این گل را رد کرد. صحنه گل نشان می‌داد که یک دست دروازه‌بان روی توپ قرار دارد و نمی‌توان به طور قطع گفت که توپ در اختیار کامل او بوده است. این موضوع باعث واکنش خشمگینانه هواداران و بازیکنان در برنابئو شد اما به نظر تصمیم داور درست بوده است.
وب‌سایت فدراسیون فوتبال در مورد این خطا می‌گوید: زمانی گفته می‌شود توپ در اختیار دروازه بان است که:
توپ بین دست‌ها یا بین دست و هر سطحی (مثلاً زمین، بدن خود) یا با لمس آن با هر قسمتی از دست‌ها یا بازوها قرار می‌گیرد، مگر اینکه توپ از دروازه‌بان ریباند شود یا دروازه‌بان توپ را دفع کرده باشد. پس زمانی که دروازه‌بان توپ را با دست یا دستان کنترل می‌کند بازیکن حریف نمی‌تواند برای او مزاحمت ایجاد کند. تصمیم داور درست بود.
 
کارت قرمز تونی کروس
کروس کارت زرد دریافت کرده بود و با یک خطای دیگر کارت زرد دوم را دریافت کرد و اخراج شد! بدون هیچ حاشیه و تردیدی! تنها نکته این است که کروس برای اولین بار در دوران حرفه‌ای خود که بیش از 700 بازی در آن ثبت شده است، اخراج شد!
 
واکنش بازیکنان و کادرفنی
کارواخال پس از بازی: «ما قرار نیست بیشتر از این به تصمیمات به داور فکر کنیم، سوت زده شد و تمام.»
میشل، سرمربی خیرونا گفت: «از نظر فوتبالی فکر می‌کنم گل رودریگو درست بود، اما قانون می‌گوید که اگر دروازه‌بان دستش را روی توپ بگذارد، خطا است.»
کارلو آنچلوتی، سرمربی رئال مادرید برای اولین بار به تصمیمات داوری واکنش نشان داد.
آنچلوتی در کنفرانس پس از بازی خود گفت: من دوست ندارم در مورد این چیزها صحبت کنم، اما امروز این کار را خواهم کرد: «کاملاً مشخص بود که مارکو توپ را با دستش لمس نکرده است. من با او صحبت کردم. توپ به سینه او خورد. دست چپ او در وضعیت عجیبی قرار داشت و اگر توپ به دست چپش خورده بود امکان شک کردن به این موضوع وجود داشت، اما او این کار را نکرد. آنها آن را اختراع کردند»


Page Generated in 0.0051 sec