printlogo


کد خبر: 258592تاریخ: 1401/8/9 00:00
خریدهای پرسپولیس؛ دو نفر عالی، دو تا خوب و دو چهره ضعیف
پیشرفت یحیی یا بودجه بیشتر باشگاه؟



محمد قراگزلو
خبرنگار

از وقتی یحیی گل‌محمدی به پرسپولیس آمده، سه نقل و انتقالات تابستانی و دو نقل و انتقالات زمستانی را تجربه کرده که شاید با کمی اغماض بتوان گفت این فصل و در نقل و انتقالات تابستانی، او در انتخاب‌ها و تصمیماتش برای تقویت یا ترمیم اسکواد تیم تا حدودی پیشرفت داشته و خریدهای باکیفیت‌تر و مناسب‌تری برای تیمش داشته است.
یحیی در بدو حضور در پرسپولیس فقط فرصت این را داشت تا دو مهاجم خارجی جذب کند که از قضا هر دو تو‌زرد در‌آمدند.کریستین اوساگونا اصلاً در حد پرسپولیس نبود و یک جام حذفی را هم از یحیی گرفت و استوکس بعد از چند دقیقه بازی به ایران نیامد و برای باشگاه پرونده ساخت.
در نقل و انتقالات تابستانی لیگ بیستم یحیی بازیکنانی مثل عیسی آل‌کثیر، میلاد سرلک، حامد لک، سعید آقایی، احسان پهلوان، آرمان رمضانی، محمدمهدی مهدیخانی، علی شجاعی و محمد شریفی را به خدمت در‌آورد که از این جمع عیسی، سرلک و لک عالی کار کردند، رمضانی و مهدیخانی ضعیف بودند و شجاعی و شریفی هم کم به میدان رفتند اما امیدوار‌کننده نشان دادند.
در نقل و انتقالات زمستانی همان فصل پرسپولیس موفق شد شهریار مغانلو، مهدی ترابی و فرشاد فرجی را به خدمت بگیرد که هر سه نفر خریدهای موفقی بودند و به تکرار قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر و پیشروی در لیگ قهرمانان آسیا کمک کردند.
در آغاز لیگ بیست و یکم و در نگاه اول یحیی خریدهای بدی نداشت اما غالب آنها در طول فصل نمایش ناامید‌کننده یا ناموفقی ارائه دادند. در شروع فصل قبل علی نعمتی، علیرضا ابراهیمی، حامد پاکدل، منوچهر صفروف، وحدت هنانوف و رضا اسدی به پرسپولیس آمدند و در نقل و انتقالات زمستانی هم احمد گوهری، رامین رضاییان، شیرزود تمیروف به جمع شاگردان یحیی پیوستند که از این جمع تنها نعمتی چهره نسبتاً موفق نقل و انتقالات تابستانی بود و البته حامد پاکدل هم بد کار نکرد و بیشتر بدشانسی آورد. در بین خریدهای زمستانی هم تنها رامین رضاییان تا حدودی موفق بود و بقیه ناکارآمد و ناامید‌کننده نشان دادند. در واقع اگر بخواهیم یک آمار سرانگشتی بگیریم از بین 9 بازیکن به خدمت در‌آمده از سوی یحیی، دو نفر تا حدودی موفق و یکی هم بد نبود اما 6 تای دیگر اصلاً امیدوار‌کننده نشان ندادند.
برای لیگ بیست و دوم اما پرسپولیس در نقل و انتقالات تابستانی تحرکات بیشتری داشت و 10 بازیکن جذب کرد که از این جمع سه تا عالی بوده‌اند، دو تایشان نسبتاً خوب کار کرده‌اند، دو تا ناامید‌کننده و سه تای دیگر یا خیلی کم بازی کرده‌اند یا اصلاً محک نخورده‌اند. در مجموع اما می‌توان به این نکته مهم پی برد که یحیی در مسأله خرید بازیکن در این فصل نسبت به فصل قبل پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است که البته بخشی از این مسأله را به بالا رفتن بودجه باشگاه برای نقل و انتقالات می‌توان ارتباط داد. در واقع پرسپولیس نسبت به تابستان قبل هم از نظر کیفی و هم کمی در نقل و انتقالات رشد داشته که بخش عمده‌ای از این مسأله به از دست رفتن قهرمانی بعد از 5 قهرمانی متوالی برمی‌گردد.


Page Generated in 0.0054 sec