printlogo


کد خبر: 258499تاریخ: 1401/8/8 00:00
چرا لباس دانمارک برای جام جهانی دردسرساز شد؟
سادگــــــی یک اعتراض



امیررضا همایون
روزنامه نگار

کمتر از یک ماه دیگر بیست و دومین دوره جام جهانی فوتبال به میزبانی قطر آغاز می‌شود. رقابت‌هایی که سایه سنگین مرگ کارگران مهاجر را روی خود حس می‌کند، به همین خاطر کشورهای مختلف حاضر در مسابقات بخصوص نمایندگان قاره سبز در تلاش هستند تا به نحوی مخالفت خود را با تصمیم فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) مبنی بر واگذاری امتیاز میزبانی مهمترین تورنمنت فوتبالی جهان به قطر نشان دهند.
در همین راستا دانمارک ماه گذشته از کیت خاص خود برای حضور در این رقابت‌ها رونمایی کرد. لباسی که در نگاه اول یک پارچه ساده قرمز برای کیت اول، سفید برای کیت دوم و مشکی برای کیت سوم به نظر می‌رسید اما لوگوی فدراسیون فوتبال دانمارک و شرکت تولید کننده به صورت کمرنگ روی آن نقش بسته است. موضوعی که تا به امروز در تورنمنت‌های ورزشی بی‌سابقه بود. شرکت هومل که در حوزه تولید پوشاک ورزشی فعالیت می‌کند و اسپانسر تیم ملی فوتبال دانمارک است درباره این تصمیم اینگونه توضیح داد: «به دلیل اعتراض به شرایط قطر که باعث از دست رفتن جان انسان‌های بسیاری شده، حاضر نیست با نام و نشان خود در جام‌جهانی شرکت کند.» موضوعی که با واکنش تند مسئولان برگزاری رقابت‌ها همراه شد.  آنها که حتی به همراه فدراسیون جهانی فوتبال با انتشار بیانیه‌ای گزارش گاردین مبنی بر جان باختن 6 هزار و 500 نفر را هم تکذیب کردند، درباره اقدام فدراسیون دانمارک و شرکت هومل هم با انتشار بیانیه‌ای انتقادی توضیح دادند: «ما این ادعای هومل که این تورنمنت به قیمت جان هزاران انسان تمام شد را زیر سؤال می‌بریم. علاوه بر این ما از صمیم قلب، این ادعا را که به حفاظت از جان و سلامتی 30هزار کارگری که ورزشگاه‌های جام جهانی و دیگر پروژه‌ها را ساختند، بی‌توجه بوده‌ایم را رد می‌کنیم. مانند هر کشوری، بهبود شرایط در این موضوع راهی است که پایانی ندارد و قطر هم به این مسیر پایبند است.»
نکته جالب  اما اینجاست که پس از گذشت چند هفته از رونمایی این پیراهن و  واکنش تند قطری‌ها، فدراسیون جهانی فوتبال که خودش متولی اصلی برگزاری این رقابت‌ها است و در سال 2010 قطر را به عنوان میزبان برگزید، در حالی همچنان واکنشی به این موضوع ندارد که پیش‌تر در این باره موضع‌گیری داشت. این موضوع دو پیام شفاف دارد؛ اول اینکه تیم جدید مدیریتی فیفا و در رأس آن جیانی اینفانتینو هم از دادن میزبانی به این کشور توسط سب بلاتر و تیمش خشنود نیستند، در ثانی به خاطر به هم نخوردن روابط با کشور قطر در این باره هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. چراکه هواپیمایی دولتی قطر معروف به قطر ایرویز مهمترین شریک تجاری فیفا در برگزاری تورنمنت‌های زیر نظر این نهاد است. به نوعی فیفا نه می‌خواهد وجه خودش مقابل جامعه جهانی را از دست بدهد و نه می‌خواهد روابطش با کشور قطر آن هم در آستانه آغاز بازی‌ها خدشه‌دار شود. حالا با شرایط به وجود آمده، پیراهن اصلی دانمارک، از همین الان یکی از مهم‌ترین حواشی جام جهانی قطر است.

 


Page Generated in 0.0057 sec