printlogo


کد خبر: 258465تاریخ: 1401/8/8 00:00
آلبرتو مولیرو، پدری جدید در تیررس بارسلونا
ستاره‌ای از جزایر قناری


از داوید سیلوا تا پدری، از پدرو تا یرمی پینو، جزایر قناری بستر پرورش استعدادهای ناب فوتبالی در سال‌های اخیر شده و چندین بازیکن ناب از فوتبال خیابانی به تنریف و گران کاناریا (دومین جزیره پرجمعیت مجمع الجزایر قناری) به عرصه‌های ملی و بین‌المللی راه یافته‌اند. پدری بازیکن شاخص فعلی این جزایر است که در تنریف رشد کرد، به گران کاناریا و سپس لاس‌پالماس رفت و از آنجا راهی بارسلونا شد.
این چرخه تولید متوقف نشده و شاید خیلی طول نکشد بازیکن دیگری از جزایر قناری در مسیری شبیه پدری به بارسا ملحق شود. آلبرتو مولیرو 19 ساله در دسته دوم اسپانیا با لاس‌پالماس درخشیده و مورد توجه برخی از بزرگترین باشگاه‌های اروپا از جمله خود بارسلونا قرار گرفته است.
 
از کجا شروع شد
او از پدری کوبایی و مادری اهل جزایر قناری متولد شد و بیشتر آموزش فوتبالی‌اش در تیم آماتور سوبرادیو شکل گرفت. در سال 2018 وقتی 15 سال داشت، باشگاه لاس‌پالماس او را انتخاب کرد و به آکادمی‌اش برد. کمتر از یک سال بعد نخستین بازی‌اش را برای تیم ب باشگاه انجام داد اما این تنها یکی از دو بازی او برای تیم اتلتیکو لاس‌پالماس بود در فصل 2020-2019 که به‌دلیل شیوع کرونا نیمه تمام رها شد.
 
اتفاق بزرگ
مولیرو در فصل 2021-2020 نیز راه نیفتاد و تنها دو بازی برای اتلتیکو انجام داد اما در آغاز فصل بعد او فقط برای تیم اول بازیکن ثابت نشد بلکه انتخاب اول مربی تیم، پپه مل شد. مل بعد از اینکه برای نخستین بار از مولیرو استفاده کرد، گفت: «از روز اول تمرین، او را متفاوت دیدم. بچه بود اما از نظر فیزیکی خیلی رشد کرده.» مل، مولیرو را در پست شماره 10 تیمش ثابت کرد اما اواسط فصل اخراج شد و جانشینش، گارسیا پیمنتیا او را به کناره‌ها برد و بیشتر در بال چپ به کار گرفت. مولیرو باز هم مؤثر بود و سه گل زد در فصلی که لاس‌پالماس به پلی‌آف صعود رسید؛ گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه بارسلونا به جذبش علاقه‌مند است.
 به کجا رسید
مولیرو فاش کرده بارسا به او پیشنهاد داده در تابستان اخیر به کاتالونیا برود اما این معامله از سوی لاس‌پالماس منتفی شده بعد از آنکه مشخص شده بارسلونا مشکلات مالی بزرگی دارد. او از بچگی طرفدار بارسلونا بوده و ناامیدی حاصل از تصمیم باشگاه برای نفروختن او را در همین هفته‌های ابتدایی فصل جدید پشت سر گذاشته. پیراهن شماره 10 را به تن می‌کند و همان نقش مرکزی را پس گرفته، سه پاس گل داده و به تیم زیر 21 سال اسپانیا هم دعوت شده.
 
نقاط قوت
تماشای بازی مولیرو گاهی باعث می‌شود حس کنید دو بازیکن متفاوت را نگاه می‌کنید با ویژگی‌های منحصر به فرد. او کنترل نزدیک و هوشیاری نسبت به فضای هافبک‌های مدرن دارد ضمن اینکه از سرعت فوق‌العاده و قدرت دریبل‌زنی یک وینگر تخصصی برخوردار است. ترکیب جذابی است که باعث می‌شود چه در نقش هافبک و چه بال دست بازیکنان حریف به او نرسد. شوتزن هم هست اما توانایی‌اش در خارج کردن مدافعان از پست خود چه با حفظ توپ و چه ارسال آن به دیگران او را شاخص کرده است.
 
جا برای پیشرفت
او یک پاسور خوب است اما گاهی این جنبه از بازی‌اش قابل پیشرفت است بخصوص در زمان راه انداختن تیم که استایل پرانرژی و عجولانه‌اش غلبه دارد. این سبک بازی سریع گاهی باعث می‌شود خارج از موقعیت قرار بگیرد و بازیکنان حریف پشت سر او صاحب موقعیت شوند. از نظر جسمی هم کمی با فوتبال مردان فاصله دارد اما در حال حاضر با توجه به سنش کمتر مورد توجه است.
 
پدری بعدی؟
مقایسه آسانی است، یک هافبک خوش‌تکنیک اهل جزایر قناری که در لاس‌پالماس رشد کرده و در راه انتقال به بارسلونا است. وجوه تشابه زیاد است اما اختلافاتی هم دارند همان‌طور که پپه مل مربی دوران ابتدایی بازی هر دو گفت: «پدری ضرباهنگ بازی را کنترل می‌کند و نمی‌گذارد مالکیت توپ از دست برود اما مولیرو به جلو می‌زند و دفاع حریف را به هم می‌ریزد. مولیرو فرصت ایجاد می‌کند اما پدری مرکز زمین را مدیریت می‌کند.»
 
گام بعدی
بعید است سال بعد این موقع مولیرو هنوز بازیکن لاس‌پالماس باشد چون نه تنها علاقه بارسلونا از بین نرفته بلکه شایعاتی در مورد اشتیاق منچسترسیتی و آرسنال به جذب او مطرح شده. تنها مسأله قیمت می‌ماند، او در تابستان قراردادی چهارساله بسته که مبلغ فسخش 30 میلیون یورو است. این واقعاً زیاد است اما شاید تیم‌ها مجبور شوند در ژانویه اقدام کنند چون گفته می‌شود توافق بعدی صورت گرفته که در صورت صعود لاس‌پالماس به دسته اول این مبلغ دوبرابر می‌شود.
هنوز اول فصل است اما لاس‌پالماس در صدر سگوندا قرار گرفته و سابقه ندارد برای بازیکنی نوجوان هرچند فوق‌العاده بااستعداد 60 میلیون یورو پول بدهند.

ZOOM

تماشای بازی مولیرو گاهی باعث می‌شود حس کنید دو بازیکن متفاوت را نگاه می‌کنید با ویژگی‌های منحصر به فرد. او کنترل نزدیک و هوشیاری نسبت به فضای هافبک‌های مدرن دارد ضمن اینکه از سرعت فوق‌العاده و قدرت دریبل‌زنی یک وینگر تخصصی برخوردار است. ترکیب جذابی است که باعث می‌شود چه در نقش هافبک و چه بال دست بازیکنان حریف به
او نرسد.


Page Generated in 0.0051 sec