printlogo


کد خبر: 258460تاریخ: 1401/8/8 00:00
سیستم جدید گروه‌بندی تیم‌ها در مسابقات انتخابی والیبال المپیک
همگروهی ایران با فرانسه و برزیل؟



ایران ورزشی- فدراسیون بین‌المللی والیبال یک بار دیگر سیستم گزینش تیم‌ها برای حضور در بازی‌های المپیک را تغییر داده. سیستمی که هنوز چند هفته‌ای از اعلام آن نمی‌گذرد و حالا یک بار دیگر توسط فدراسیون جهانی عوض شده و سیستم چینش و گروه‌بندی تیم‌ها برای کسب سهمیه المپیک سر و شکل جدیدی پیدا کرده است. طبق آخرین اخبار منتشر شده، FIVB در گروه‌بندی مسابقات انتخابی المپیک 2024 پاریس از روش قدیمی (مارپیچی) استفاده نخواهد کرد و سیستم جدیدی را به کار می‌گیرد. 24 تیم برتر رنکینگ FIVB در قالب 3 گروه 8 تیمی برگزار کننده مسابقات انتخابی المپیک هستند که در روش جدید، تیم‌ها به شکل متفاوتی در گروه‌های سه‌گانه قرار می‌گیرند. در این سیستم جدید، سه تیم اول رده‌بندی جهانی سر گروه این سه گروه خواهند شد و مابقی تیم‌ها (تا تیم 24 ام)، به ترتیب از گروه 3 تا 1 و سپس برعکس چیده خواهند شد. روندی که تا پر شدن جایگاه هشت تیمی هر سه گروه ادامه پیدا خواهد کرد.
طبق اعلام قبلی فدراسیون جهانی والیبال، رده‌بندی نهایی که ملاک تعیین سهمیه المپیک قرار می‌گیرد، پس از پایان لیگ ملت‌های 2023 اعلام خواهد شد.
تیم ایران در حال حاضر در رده 10‌ام رده‌بندی جهانی قرار دارد و اگر قرار باشد همین امروز گروه‌بندی انجام شود، تیم ایران در گروه سوم و با تیم‌های فرانسه، برزیل، اسلوونی، کانادا، اوکراین، چک و بلژیک همگروه خواهد شد. رقابت‌های انتخابی المپیک در بخش مردان، شهریور سال 1402 برگزار خواهد شد.
طبق اعلام فدراسیون جهانی والیبال، دو تیم اول هر کدام از این گروه‌های سه‌گانه جواز حضور در المپیک 2024 پاریس را کسب خواهند کرد. به علاوه فرانسه میزبان، پنج سهمیه باقی‌مانده نیز به برترین تیم‌های رده‌بندی جهانی تعلق خواهد گرفت. پنج تیمی که البته باید پس از لیگ ملت‌های سال 2024، در بالاترین رده قرار داشته و البته سهمیه المپیک را از رقابت‌های انتخابی کسب نکرده باشند.
 


Page Generated in 0.0049 sec