printlogo


کد خبر: 258433تاریخ: 1401/8/8 00:00
یازده بازیکن زیر 23 سال در اردوی مشترک با تیم ملی
تیم امید جان می‌گیرد؟


آرمن ساروخانیان
روزنامه نگار

تعطیلی و بلاتکلیفی تیم امید با دعوت از یازده بازیکن این رده سنی برای حضور در تمرینات تیم ملی به پایان رسید. بعد از اتمام قرارداد مهدی مهدوی‌کیا تکلیف سرمربی تیم امید مشخص نیست و دعوت از این بازیکنان می‌تواند شروع دوباره‌ای برای فعالیت این تیم باشد.
این یازده بازیکن مهدی هاشم‌نژاد (تراکتور)، محمدامین حزباوی (فولاد)، سامان تورانیان (مس کرمان)، آریا برزگر (نفت مسجدسلیمان)، سینا عبداللهی (نفت مسجدسلیمان)، احمد شریعت‌زاده (صنعت نفت آبادان)، محمدمهدی احمدی (پرسپولیس)، علیرضا باویه (فولاد) محمد قربانی (سپاهان)، امیرعلی صادقی (استقلال) و محمدحسین اسلامی (ذوب‌آهن) هستند.
غلامرضا جباری، سرپرست کمیته جوانان گفت که این بازیکنان قرار است زیر نظر صمد مرفاوی، سرمربی تیم جوانان فعالیت کنند و در صورت نیاز به تمرینات تیم ملی اضافه شوند. این یک اردوی مشترک است و کی‌روش می‌خواهد از بازیکنان امید برای تکمیل نفرات اردوی تیم ملی استفاده کند. از طرف دیگر این فرصتی است تا سرمربی تیم ملی عملکرد این بازیکنان را زیر نظر بگیرد.
هفته گذشته فقط حسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده و امید ابراهیمی به دلیل تعطیلی لیگ ستارگان قطر در اردوی تیم ملی حاضر بودند. اردوی بازیکنان امید قرار است از امروز شروع شود و تا دوازدهم آبان ادامه خواهد داشت. مرحله دوم این اردو 14 تا 21 آبان است که ملی‌پوشان شاغل در لیگ برتر هم اضافه خواهند شد. بعد از این تاریخ اردوی اصلی تیم ملی برای جام جهانی قطر شروع خواهد شد که برای آن کی‌روش فهرست نهایی‌اش را شامل لژیونرها و بازیکنان شاغل در لیگ برتر اعلام خواهد کرد.

سازمان تیم‌های ملی شکل می‌گیرد؟
کی‌روش در دوره نخست حضورش در رأس تیم ملی تمایل داشت که فعالیت تیم امید هم زیر نظر او باشد. در مقاطعی که این تیم زیر نظر مارکار آقاجانیان و علیرضا منصوریان فعالیت می‌کرد، کی‌روش هم عملکرد آن را زیر نظر داشت، ولی بعد از آن این همکاری ادامه پیدا نکرد و فدراسیون فوتبال هم نتوانست راهکاری برای آن پیدا کند.
این اردوی مشترک فرصتی برای فدراسیون فوتبال است تا به فکر همکاری دوباره تیم‌ ملی و تیم‌های پایه و راه‌اندازی سازمان تیم‌های ملی باشد. تمام تمرکز کی‌روش این روزها روی تیم ملی و جام جهانی است، ولی در صورتی که قرارداد مربی پرتغالی در بازگشت از قطر تمدید شود، همکاری بین تیم ملی و تیم امید می‌تواند جدی‌تر از این ادامه پیدا کند.
تیم امید در ایران به تیم المپیک شهرت دارد و مهمترین هدفی که برای آن تعریف شده صعود به این بازی‌ها است، ولی فدراسیون فوتبال می‌تواند با بازنگری در این ایده از تیم امید به عنوان پشتوانه تیم ملی استفاده کند.
اگر هدف اصلی تیم امید تغذیه تیم ملی باشد، فعالیت آن با ناکامی در مسابقات مقدماتی المپیک به پایان نمی‌رسد و در طول سال می‌تواند در بازی‌های دوستانه و تورنمنت‌های مختلف شرکت کند.
در صورت هماهنگی و همفکری کادر فنی تیم امید با تیم ملی می‌توان برنامه‌ریزی کرد که هر دو تیم با یک سبک و ایده بازی کنند و بازیکنان امید برای حضور احتمالی در تیم ملی تمرین کنند. همچنین کی‌روش می‌تواند به گزارش عملکرد بازیکنان تیم امید دسترسی داشته باشد و با ارزیابی دقیق‌تری آنها را به تیم ملی دعوت کند.

سرمربی تیم امید چه کسی خواهد بود؟
یکی از ابهامات مهم درباره تیم امید انتخاب سرمربی بعدی آن است. برای مربیانی که در لیگ برتر فعالیت دارند، نشستن روی نیمکت این تیم از نظر مالی جذابیت زیادی ندارد. همچنین اگر پروژه تیم امید را صعود به المپیک تعریف کنیم، هر مربی با نشستن روی این نیمکت ریسک حرفه‌ای بزرگی را می‌پذیرد، ولی اگر قرار باشد تیم امید فعالیت مستمری داشته باشد و بخشی از پروژه تیم ملی باشد، اهمیت این نیمکت و پارامترهای انتخاب سرمربی تغییر می‌کند.
با راه‌اندازی سازمان تیم ملی حالت ایده‌آل این است که مربیان تمام رده‌ها را این سازمان انتخاب کند، ولی در حال حاضر هم می‌توان برای انتخاب سرمربی این تیم با کادر فنی تیم ملی به هماهنگی رسید.


Page Generated in 0.0060 sec