printlogo


کد خبر: 258391تاریخ: 1401/8/7 00:00
وقتی داوران زن به جام جهانی مردان می‌آیند
قضات تاریخی


امیررضا همایون
روزنامه نگار
وقتی چند ماه پیش کمیته داوران فیفا اسامی داوران حاضر در جام جهانی قطر را اعلام کرد، چند اسم ناآشنا بین اسامی داورانی که به واسطه قضاوت بازی‌های اروپایی شناخت بیشتری از آنها داشتیم وجود داشت. آن 6 اسم مربوط به زنان داور بود؛ داورانی که برای نخستین بار در طول بیست و دو دوره برگزاری این تورنمنت برای قضاوت به آن دعوت می‌شوند. بنابراین از این پس می‌توان با قاطعیت گفت جام جهانی تنها متعلق به مردان نیست.
بحث قضاوت داوران زن در فوتبال مردان به سال 2018 و لیگ آلمان بازمی‌گردد. اما آن زمان هیچ کس فکرش را نمی‌کرد این پروژه عجیب قضاوت مسابقات مردان توسط داوران زن که توسط آلمانی‌ها ابداع شد پس از چهار سال فیفا را برای دعوت از داوران زن در مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی مردان جهان مجاب کند. فیفا به خاطر رعایت قانون برابری جنسیتی در ورزش این کار را انجام داد و به فوتبال تمام مردانه در سراسر جهان پایان داد. مشهورترین بانوی داوری که توسط فیفا برای قضاوت در مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی مردان در جهان دعوت شده استفانی فراپارت از فرانسه است. داوری که برای علاقه‌مندان به فوتبال در سراسر جهان نسبت به دیگر زنان داور حاضر در مسابقات شناخته‌شده‌تر است. اولین قاضی زن سوپرجام اروپا بود؛ سال ۲۰۱۹ بازی بین چلسی و لیورپول.
حالا باید منتظر ماند و دید آیا عملکرد او در رقابت‌های پیش رو هم به گونه‌ای خواهد بود که فیفا برای قضاوت مراحل پایانی مسابقات به این داور اعتماد کند. به تعبیری می‌توان گفت اگر فراپارت عملکرد خوبی در جام جهانی داشته باشد می‌تواند شاهد اتفاقاتی باشد که در دنیای فوتسال برای گلاره ناظمی رخ داد.
 ژاپن پرچم آسیایی‌ها را بالا نگه داشت
فیفا با دعوت از داوران قاره‌های مختلف به جام جهانی نشان داد علاوه بر رعایت قانون برابری جنسیتی قانون برابری قاره‌ای را هم رعایت می‌کند. بد نیست بدانید یوشیمی یاماشیتا داور اهل ژاپن به‌عنوان نماینده زنان داور در قاره کهن به قطر سفر می‌کند تا قاره آسیا هم سهمی از این اتفاق تاریخی داشته باشد. آسیایی‌ها امیدوارند یاماشیتا در قضاوت بازی‌های مرحله گروهی عملکرد خوبی داشته باشد تا اعتماد کمیته داوران فیفا را برای حضور در بازی‌های حساس‌تر مراحل پایانی جلب کند. اتفاقی که باوجود حضور داوران سرشناس مرد و زن از جمله فغانی از ایران و فراپارت از فرانسه کار را برای او سخت می‌کند. باتوجه به تجربه فراپارت در قضاوت بازی‌های حساس مسابقات مردان طی سال‌های گذشته به نظر می‌رسد اگر قرار به قضاوت بازی‌های مراحل پایانی توسط داوران زن باشد، شانس او از پنج داور دیگر برای رسیدن به این مهم بیشتر خواهد بود.
 


Page Generated in 0.0055 sec