printlogo


کد خبر: 258367تاریخ: 1401/8/7 00:00
تغییرات زودهنگام، تعویض‌های نامتعارف
کاش گل‌محمدی همه بازی‌ها را از تلویزیون می‌دید!

اساساً قضاوت در مورد کیفیت بازی تیم، وقتی کنار خط طولی ایستاده‌ای و صدای نفس بازیکنانت را حس می‌کنی، با آنچه از پای تلویزیون می‌بینی تا حدود زیادی متفاوت است. مثلاً ممکن است یحیی در هر بازی از کنار خط تلاش سعید صادقی، دوندگی‌ها، دریبل‌ها و فضاسازی‌هایش را ببیند و تعویضش نکند اما وقتی پای تلویزیون ناکارآمدی او را می‌بیند، چاره‌ای جز تعویضش نخواهد داشت.

محمد قراگزلو
روزنامه نگار

احتمالاً به خاطر همین تغییر نگاه بزرگ بود که یحیی برای اولین بار در این فصل در بین دو نیمه یک تغییر مهم در ترکیب تیمش انجام داد و با بیرون کشیدن یک هافبک دفاعی، یک مهاجم به زمین فرستاد تا برای بار نخست یک نیمه را با دو مهاجم و سیستمی متفاوت دنبال کند.
پرسپولیس در این مسابقه 3/67 درصد زمان بازی توپ را در اختیار داشت و 8 شوت هم به سمت دروازه حریف زد که 4 تایش در چهارچوب بود اما در مجموع نمایش دلپذیری ارائه نداد و با برد حداقلی و البته برتری نه چندان پررنگ در کیفیت بازی سه امتیاز گرفت.
با وجود تداوم ناکارآمدی پرسپولیس در خط میانی و ایجاد برتری مقابل حریفان کوچک و بزرگش اما تماشای بازی از پای تلویزیون منجر به تغییرات متفاوتی از سوی یحیی شد که قبل‌تر کمتر نمونه‌اش را دیده بودیم. تغییر بین دو نیمه و تغییر سیستم و بازی با دو مهاجم اتفاقی بود که در 10 بازی گذشته شاهدش نبودیم.
سعید صادقی که در هر 10 بازی قبلی فیکس بوده قبل از این کلاً 5 بار تعویض شده بود که دوبارش در دقیقه 88 و دو بارش در دقیقه 90 رخ داده بود. تنها مسابقه‌ای که صادقی زودتر تعویض شد مربوط به دیدار هفته دوم مقابل فولاد است که دقیقه 78 از زمین بیرون رفت اما این بار و مقابل مس کرمان یحیی او را دقیقه 70 از بازی بیرون کشید.
اما عجیب‌تر از این، تعویض دانیال اسماعیلی‌فر، مدافع راست محبوب و مورد علاقه یحیی بود. شاید جالب باشد که بدانید دانیال قبل از این و در 10 مسابقه قبلی که همواره فیکس بوده فقط یک بار در اراک و بازی مقابل آلومینیوم در دقیقه 66 تعویض شد که آن هم به خاطر مصدومیتش بود اما یحیی مقابل مس او را هم در دقیقه 70 از بازی بیرون کشید و به سیامک نعمتی اعتماد کرد تا بلکه شرایط تیمش در کانال‌های کناری بهتر شود.
نتیجه این تغییرات یحیی مثبت بود و با اینکه کیفیت فنی پرسپولیس خیلی فرق نکرد اما او و تیمش به خواسته خود رسیدند. بازی با دو مهاجم و یک هافبک دفاعی کمتر برای این برد لازم بود و باعث شد در حالی که خط دفاع حریف برای مهار لوکادیا تمرکز کرده بود، دیاباته آزاد شده و همان نقشی که لوکادیا در بازی‌های قبلی ایفا می‌کرد را بازی کند.
سه تعویض نامتعارف یحیی در این مسابقه و تغییر سیستم زودهنگامش در حین بازی احتمالاً حاصل نگاه متفاوت او به بازی تیمش بود و البته پیامدهای مثبتی داشت. شاید اگر یحیی بازی با ملوان و مس رفسنجان را هم از پای تلویزیون می‌دید، زودتر و بهتر تعویض می‌کرد و البته نگاه واقع‌بینانه‌تری نسبت به کیفیت فنی تیمش در مسابقه داشت اما انگار همچنان برنده شدن در اولویت قرار دارد و تیم و مربی برنده در هر شرایطی مصونیت کامل دارند!

 


Page Generated in 0.0059 sec