printlogo


کد خبر: 258358تاریخ: 1401/8/7 00:00
بارسلونا به لیگ اروپا برگشت؛ جایی که به آن تعلق دارد!
دردسرهای بزرگ ژاوی


 ژاوی بازیکنان بارسلونا را مجبور کرد پیروزی اینتر مقابل ویکتوریا پلژن را تماشا کنند و چه کار دردناکی بود. البته امید می‌رود بازیکنان درس بگیرند و اجازه ندهند چنین موقعیتی دوباره برایشان تکرار شود چون برد قابل پیش‌بینی اینتر در سن‌سیرو بارسلونا را قبل از بازی‌اش با بایرن‌مونیخ از لیگ قهرمانان حذف کرد و به لیگ اروپا فرستاد. برای دومین بار پیاپی دارنده پنج قهرمانی اروپا به لیگ اروپا سقوط کرد.  ژاوی گفته لیگ قهرمانان با تیمش بی‌رحم بوده. او بعد از باخت به بایرن‌مونیخ در هفته دوم گفت: «تیم ما بهتر بازی کرد، ما بر آنها مسلط بودیم.» خوان لاپورتا هم بعد از شکست یک بر صفر در زمین اینتر داوری را «فاجعه» توصیف کرد. در واقع بارسا هیچ شکایتی ندارد درباره اینکه برای دومین سال پیاپی به لیگ اروپا می‌رود. آنها شایسته یک امتیاز بازی با اینتر در نوکمپ هم نبودند که امیدهایشان را زنده نگه داشت، اینتر در نیمه دوم آن تساوی 3 بر 3 کاملاً برتر از میزبان بود و تیم سیمونه اینتزاگی می‌توانست همان موقع کار صعودش را تمام کند. سرخیو بوسکتس، کاپیتان بارسلونا بیشتر نگران ال‌کلاسیکو بود که چهار روز بعد در مادرید برگزار می‌شد و حق داشت. بارسلونا 3 بر یک در سانتیاگو برنابئو باخت و مادرید به صدر جدول رفت تا فشار بیشتری به ژاوی وارد
شود.  وفاداری او به بوسکتس جای تردید داشت چون تیم با فرانکی دیونگ در وسط زمین شرایط خیلی بهتری داشت.  در دفاع از ژاوی باید گفت تیم در این فصل خیلی پیشرفت کرده؛ باخت به رئال تنها شکست‌شان در لیگ است و در این رقابت‌ها تنها چهار گل خورده‌اند آن هم با مصدومیت‌هایی که برای مدافعان میانی تیم پیش آمده است. اما آمار بارسلونای ژاوی مقابل تیم‌های بزرگ در بازی‌های تعیین‌کننده نگران‌کننده است. این تیم در لیگ اروپای فصل قبل در خانه مقابل آینتراخت فرانکفورت حذف شد ضمن اینکه رکورد ژاوی در لیگ قهرمانان هفت بازی است با یک برد (مقابل ویکتوریا پلژن)، دو تساوی و چهار باخت.
 این نتایج در فصل قبل قابل اغماض بود چون تیم هنوز درگیر ماجراهای دوران فاجعه بار خوسپ ماریا بارتومئو بود. اما در تابستان 160 میلیون یورو خرج کردند و لاپورتا سود آینده را با منفعت حال عوض کرد. لاپورتا باور داشت تیمش باید برابر هر رقیبی ایستادگی کند اما هنوز کریسمس نشده که از اروپا حذف شده‌اند. او اصرار دارد وضعیت مالی باشگاه نگران‌کننده نیست هرچند در بودجه این فصل خود پیش‌بینی کرده بودند تیم تا یک‌چهارم‌نهایی پیش می‌رود. رئیس بارسا قبل از قطعی شدن حذف تیم از اروپا توجه خود را معطوف لیگ کرده بود و ژاوی هم می‌داند با این تیمی که در اختیارش گذاشته‌اند و جوانانی که پرورش داده، باید یک جام مهم در این فصل بگیرد.
 هنوز هیچ صحبتی از تلاش باشگاه برای پیدا کردن جانشین ژاوی مطرح نشده و اگرچه بازی تیم مقابل اینتر در نوکمپ، لاپورتا را عصبانی کرد، او همچنان از ژاوی حمایت کامل می‌کند، جای تعجب نیست چون اسطوره باشگاه چهره شاخص دوره دوم ریاست لاپورتا بر بارسلونا است.
 حالا که بارسلونا از لیگ قهرمانان حذف شده، لاپورتا، ژاوی و کل تیم به چیزی کمتر از یک جام باارزش راضی نمی‌شوند. برای همین به فکر استفاده از اهرم‌های اقتصادی بیشتر و تقویت تیم در ژانویه هستند که البته خیلی عاقلانه نیست. لاپورتا تا همین جا هم قمار بزرگی کرده اما او مصمم است تیم بعد از حذف از لیگ قهرمانان موفق شود. ساده‌اش این که بارسلونا باید در این فصل موفق شود؛ از نظر ورزشی، تجاری و مالی.  قدرت برند بارسلونا کلید تراز حساب بانکی تیم است و مدت‌ها است که بارسلونا با باخت در زمین و بیرون آن شکست‌های سنگینی می‌خورد. لاپورتا مکرراً می‌گوید بارسلونا برگشته اما راهی طولانی در پیش دارند. حذف از مرحله گروهی در دوران لیونل مسی قابل تصور نبود، حالا می‌تواند به یک عادت تبدیل شود و برای همین لاپورتا منتظر راه‌اندازی سوپرلیگ اروپا است تا ثبات اقتصادی مطمئن شود.
 از آنجا که در زمین فوتبال هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست، نتایج این فصل نگران‌کننده است. حذف فصل قبل از لیگ قهرمانان باعث شد بارسلونا جایگاه خود در میان بزرگان قاره را از دست بدهد و حالا به باز پس گرفتن آن نزدیک هم نیستند.  تیم به لیگ اروپا برگشته، جایی که به آن تعلق دارد، چه به‌عنوان تیم و چه به‌عنوان باشگاه. قبول این واقعیت برای هواداران سخت است اما خود ژاوی گفت: «ما شایسته بازی در لیگ قهرمانان نیستیم، این آزاردهنده است اما واقعیت دارد.»


Page Generated in 0.0063 sec